اسکندری، مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری داشجو، گفت: شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز با حدود ۱۴۰ نیروی پیمانکاری که در شارژ کارت بلیت الکترونیکی و کنترل تراکنش ایستگاههای مسیر تندرو (بی آر تی) فعالیت میکنند، حدود ۱۰ سال و از طریق برگزاری مناقصه و مزایده به شرکت پیمانکار «ایمن مکان مهران» واگذار شده بود که پروانه این شرکت حدود ۱ سال قبل، به علت تضییع حقوق کارگران (عدم دریافت حقوق سر موعد و مطابق قانون کار و پرداخت بیمه به صورت کامل و...) و با پیگیری دانشجویان ابطال شد.
اسکندری ادامه داد: در پی ابطال پروانه شرکت «ایمن مکان مهران» که به مدت ۱۰ سال پیمانکاری شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز را بر عهده داشت، واحد اتوبوس رانی تبریز به شرکت همشهری که از زیرمجموعههای شهرداری است، با رعایت تمام قوانین کار و به مدت ۶ ماه سپرده شد و طی این ۶ ماه حق و حقوق کارگران تقریبا بر اساس قانون کار واریز شد.
مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز مطرح کرد: پس از پایان این دورهی ۶ ماهه، شرکت تعاونی ۴۳۲ تبریز از طریق برگزاری مناقصه و مزایده که در اسفند سال ۱۳۹۹ برگزار شد، روی کار آمده و از ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد.
بیشتر بخوانید:
این فعال دانشجویی اظهار داشت: در حال حاضر و پس از گذشت ۵ ماه از روی کار آمدن شرکت تعاونی ۴۳۲ تبریز، کارگران به دو صورت، تمام شیفت و نیمی تک شیفت و نیمی تمام شیفت، در حال فعالیت هستند که بیمه آنها به صورت کامل و بر طبق قانون کار واریز میشود، اما این کارگران همچنان با مشکل عدم پرداخت حقوق سر موعد مواجه هستند و همچنین حقوق کارگران تمام شیفت با کارگران تک شیفت تقریبا برابر است و نهایتا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر واریز میشود، این در حالی است که مدیران شرکت پیمانکاری جدید اذعان کردند که به کارگران تمام شیفت، به ازای میزان فعالیتشان اضافه کار واریز میشود.
اسکندریان یادآور شد: علیرغم اینکه نیروهای شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز مشمول قانون کار میشوند، هنوز هم از برخی مزایا و حقوق خود مانند مرخصی و داشتن فیش حقوقی و حق اعتراض برخوردار نیستند و به گفتهی کارگران، اعتراض تعدادی از آنها نسبت به وضع موجود منجر به اخراج آنها شده است.
مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز خاطرنشان کرد: بر اساس قانون کار یک نسخه از قرارداد بسته شده مابین شرکت پیمانکار و کارگر، باید در اختیار کارگر قرار گیرد و این در حالی است که به گفتهی کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز، حتی اجازهی خواندن قرارداد هم به آنها داده نشده است.
وی ادامه داد: تمامی این موارد در شرایطی است که طبق گفته مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز، در شرایط عمومی مناقصه قید شده بود که حق و حقوق کارگران باید طبق قانون کار پرداخت شود و نواقص قرارداد گذشته در آن برطرف شده بود.