گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد لسانی؛ تاریخچه عملیات تأثیر از بستر فضای مجازی (Online Influence Operations) به دو دهه میرسد و تکامل آن در دورههای مختلف صورت گرفته و عملا نسخه های تکامل یافته تری پیدا کرده است. نکته جالب توجه این است که مجریان این عملیات در کلان مقیاس تنها ایالات متحده و روسیه می باشند که یک باشگاه بسته و محدود در جنگ روایتها را شامل می شود. در مقیاس گروهکی نیز داعش و منافقین تلاشهایی را انجام داده و میدهند اما از انسجام و استمرار برخوردار نیستند. از آنچه پیدا است عملا نقش آفرینان و عاملان انسانی و غیرانسانی این “جنگ جهانی رسانه ای” را باید شناخت و آنها را دسته بندی کرد. این مطلب در تلاش است تا نگاهی به نقش های اصلی این عملیات داشته باشد.
الف) نقش آفرینان ساختاری
ب) نقش آفرینان خط دهی کننده و جهت ده
ج) نقش آفرینان در ایجاد فشار و تخریب
د) نقش آفرینان در جریانسازی جعلی
ه) نقش آفرینان در همراهسازی عمومی
جمع بندی: بازخوانی نقشه نقشآفرینان برای مهندسی معکوس
نقص، ضعف، تعلل و بدعملی توانست روزنه نفوذ ایجاد کند و یک خطا را به فاجعه تبدیل کند. نباید از زمینه های داخلی که فرصت را برای فعال شدن کنشگران متخاصم فراهم کرد غافل شد. این زمینه ها ریشه در آرایش سازمانی و غیرسازمانی، راهبرهای ورود و عملیات و نیز تاکتیک های پایش و کنش در میدان رسانه دارد. چرا یک اندیشکده تخصصی در حوزه عملیات رسانه ای نباید وجود داشته باشد؟ کجا به تهیه گزارشات کاربردی و تحلیل های میدانی در حوزه رسانه ای می پردازد؟ فاصله میان دانش و کنش رسانه ای را کدام نهاد پر می کند؟ چرا انتشارات به روز، دوره های قوی و تشکلهای کنشگر به افول گراییده است؟ حلقه کنشگران چریکی و نامتقارن در جنگ جهانی رسانه ای اخیر کجا تعریف شده بود؟ این سوالها و دهها سوال دیگر عملا ما را به یک بازطراحی در میدان رسانه رهنمون می شود چرا که نهاد رسانه و رسانه ای ها در طول سالیان اخیر کم توان و کم رمق شدهاند.
آنچه در مطلب بالا و پنج دسته از نقش آفرینان گفته شد عملا یک نقشه هجوم است که امکان بکارگیری در عملیات های رسانه ای پیش رو را دارد. تهیه لجستیک و عقبه رزم رسانه ای همسان تاکتیک های عملیاتی و کنشگران قهار و ماهر مهم و حیاتی است. باید طرح مطلوب را ترسیم و ضعف های موجود را ترمیم کرد. شهید حاج قاسم سلیمانی به ما یاد داد میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست.