به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی، اظهار داشت: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته به منظور توسعه شبکه حمل و نقل کشور در سال جاری به ویژه در بخش ریلی و آزادراهی پروژههایی با پیشرفت فیزیکی بالاتر و موثر در روان سازی ترافیک در کریدورهای اصلی در اولویت قرار گرفتند.
وی گفت: در بخش توسعه شبکه ریلی خوشبختانه سال ۱۴۰۰ یکی از سالهای درخشان در بخش ریلگذاری راه آهن محسوب میشود که با در نظر گرفتن متوسط ریلگذاری سالانه ۲۰۰ کیلومتر و بهره برداری ۱۷۰ کیلومتر در سالهای گذشته، در این سال بیش از ۴۵۰ کیلومتر مسیر جدید ریلگذاری شد که با اتمام عملیات تکمیلی آن امکان بهره برداری از این مسیرها در سال ۱۴۰۱ فراهم خواهد شد.
خادمی افزود: یکی از نقاط قوت توسعه شبکه ریلی کشور تامین ریل مورد نیاز خطوط راه آهن در داخل کشور است که با توجه به تحریمها اگر این امکان فراهم نمیشد توسعه شبکه ریلی کشور متوقف میشد. در حال حاضر با در نظر گرفتن توان اجرایی - فنی داخلی در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ظرفیت تحویل سالانه ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش آزادراهی نیز تکمیل ۲۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی جدید در برنامه پیش بینی شده بود که در بخش اجرایی اقدامات مناسبی صورت گرفت و بخشی از این پروژهها به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد رسیده است. اما با توجه به کمبود اعتبار و سختی عملیات اجرایی در شرایط جوی نیمه دوم سال عملیات روسازی در بخشی از این پروژهها باقی مانده است.
وی اضافه کرد: دو پروژه مهم آزادراهی کشور در سال جاری به بهره برداری رسید. آزادراه اراک- خرم آباد حدفاصل خرم آباد تا بروجرد به عنوان بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور به طول ۶۷ کیلومتر به بهره برداری رسید و با حذف گردنههای صعب العبور مسیر، علاوه بر افزایش ایمنی، زمان سفر را از ۱.۵ ساعت به ۴۵ دقیقه کاهش میدهد.
وی ادامه داد: افتتاح تونل البرز در منطقه دو آزادراه تهران- شمال به طول حدود ۶.۵ کیلومتر به عنوان طولانیترین تونل آزادراهی خاورمیانه یکی دیگر از مسیرهای افتتاح شده در سال جاری است و همه تلاش ما این است که کل منطقه دو این آزادراه در سال ۱۴۰۱ آماده بهره برداری شود.
وی اظهار کرد: در بخش راه و بزرگراه حدود ۶۵۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در دست ساخت است که بیشتر آنها در محورهای شریانی کشور به صورت یک باند جدید در کنار مسیر موجود در حال ساخت است و این رقم باید به ۳۶ هزار کیلومتر راه و بزرگراه در کشور برسد.
خادمی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار کیلومتر مسیر بزرگراهی موجود است و با در نظر گرفتن ۲۷۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور باید حدود ۱۴ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی و بزگرراهی برای تکمیل شبکه راههای کشور احداث شود. در سال ۱۴۰۰ تا کنون شاهد افتتاح حدود ۵۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه در سراسر کشور بودیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بهرهبرداری از ۷۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی جدید و بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی تا پایان دولت را بخشی از تعهدات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد.