به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق یادداشتی را منتشر کرد. متن این یادداشت بدین شرح است:
از عسرت تا سعادت، فاصلهای نیست. از زمستان تا بهار نیز. تکرار نوروز، تکرار پیام امید است به انسانهای متعهد و خلاق. نا امیدی، هنر انسانهای آزادفکر و دریادل نیست. این ها، ویژگی خلاقان روزگار است. اینک که بر آستانه قرن پانزدهم هجری شمسی ایستاده ایم، خوف و رجاهای بسیاری ما را در بر گرفته اند. تغییرات اقلیمی، حوادث طبیعی، برخوردهای فرهنگی، نزاعهای نظامی و جنگهای اقتصادی، همگان را با چالشهای تازه و فرصتهای بی نظیری روبه رو کرده است.
در ایران اسلامی عزیز، داریم چهل و چهارمین بهار آزادی را تجربه میکنیم. انقلاب مردمی ۵۷، از خامی به پختگی رسیده است و همه جهان، ما را به عنوان یکی از بلوک پارادایم جدید جهانی، پذیرفته اند؛ پارادایمی که در آن زورگویی، بی هزینه نیست، به قول آن پیر فرزانه که گفت: "دوران بزن و در رو گذشته است را دیگر باور و یقین دارند". خام فروشی، فضیلتی ندارد و داراییهای انسانی، عزت و سربلندی به همراه دارد. فرهنگ اجتماعی ما نیز بلوغاش را تجربه میکند؛ فرهنگی که در آن، نوآوری و خلاقیت، حرف دارد برای گفتن، جا دارد برای دیده شدن، فرصت دارد برای تجربه کردن و حق دارد برای سربلند کردن.
شرکتهای خلاق و خانههای خلاق و نوآوری، در کنار مراکز نوآوری و دانشبنیانها، نمود و نماد انقلاب مردمی است.
مردم محور هستند و سازنده، متقدر و پیش برنده. دولت خدمتگزار است و شتاب دهنده. همانگونه که طبیعت و کائنات به ما آموزانده، تعادل رمز بقا و پایداری است. شرکتهای خلاق این وظیفه را به خوبی میتوانند بر دوش بگیرند و به جاهای خوب ببرندش. خانه، از آنجا که در فرهنگ ایرانی-اسلامی، جایگاه مقدس دارد و از درجه حفاظت و معنویت بالایی برخوردار است، خانههای خلاق و نوآوری نیز میتواند از این ویژگیها بهرهمند باشد و در تقویت ایمان بین خلاقان و نوآوران اثرگذار باشد.
یادمان باشد که یکی از رموز ظهور دوران طلایی علم در ایران و اسلام، همین موضوع ایمان و تقویت آن توسط دانشمندان اسلامی و مکتب والای مسلمانی بود. پس ما با تکیه بر باور و ایمانی که میان جوانان مان موج میزند، میتوانیم به توسعه خلاقانه کشور امیدوار باشیم. اینگونه خواهد بود که با رونمایی از تمدن جدید در ایران، جای بالاتری در جهان، برای خود کسب کنیم.
در این میان تاکید بر داشتههای فرهنگی به عنوان ثروتی کم نظیر، جایگاه حیاتی برای ما دارد. شرکتهای خلاق و حتی شرکتهای دانش بنیان و فناور، بدون تکیه بر فرهنگ ایرانی، نمیتوانند زیست بوم نوآوری و خلاق را کامل کنند. بازیگران این زیست بوم، موظف اند که بر داشتهها و قواعد فرهنگی مان تاکید کنند و به ویژگیهای آن وفادار باشند. تاریخ ثابت کرده است که تکیه بر فرهنگ یک جا، اقتصاد و امنیت آنجا نیز صاحب تضمین خواهد شد.
از دیگر سو، ما همزمان و موازی با بالندگی و رشد چشمگیرمان در بخشهای مختلف علمی و فناوری، نیاز به تبیین و فرهنگسازی نیز داریم. جهاد تبیین در این زمان، همچون نان شب، برای همه بخشهای مختلف جامعه مان واجب است و ضروری. «سلاح تبیین یک بخش نرمافزاری مهمّی دارد؛ در اینجا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوهی نو در بیان ذکر بشود.» (رهبر فرزانه انقلاب، بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۱۹ اسفند ۱۴۰۰) بله، همانگونه که رهبرمان فرمودند تبیین داشتهها و دستاوردهایمان، یک جهاد است و خود، یک دنیا کار است و وظیفه. طلایه داراناش هم نوآوران، دانشبنیانها و خلاقان هستند. همانطور که میدانید که یکی از بخشهای مهمی که شرکتهای خلاق پیرامون آن شکل میگیرند و فعالیت میکنند، بخش تولید محتواست که اساس و محور تبیین است. ما هر چه در این زمینه، شرکت داشته باشیم و فعالیت کنیم، باز هم نیاز خواهیم داشت.
تجربه دنیای امروز، نشان داده است که تولید محتوا، علاوه بر آنکه ثروت زا است، زاینده قدرتهای عظیم نیز هست. پس میباید که فورا به این زایندگی، توجه ویژه کنیم و در کنار ترویج فرهنگ جوان سازی جمعیت و فرزندآوری که اهمیت استراتژیک دارد، به زاد و ولد در حوزه محتوا نیز، توجه فراوان کنیم.
نوروز، یک فریاد دلنشین با خود دارد؛ «به پا خیزید». با آمدن بهار ۱۴۰۱، امیدوارم که این گوشزد مهم و آینده ساز را به جان بگیریم و احوال مان را به سمت نیکی و نویی و سربلندی، دگرگون سازیم.