گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو_
یکی از زیر ساختهای بسیار مهم اقتصادی در کشور، حمل و نقل است. در واقع حمل و نقل مهمترین راه برای رساندن نهادههای فیزیکی به محل تولید و توزیع محصول و یا بازارهای مصرف است. به همین دلیل است که حمل و نقل بین شهری یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در بهای تمام شده کالا محسوب میشود. در این مقاله قصد داریم به تأثیر حمل و نقل بین شهری بر اقتصاد و بهای تمام شده کالا بپردازیم.
حمل و نقل بین شهری در واقع شاهرگ اقتصادی یک کشور را رقم میزند و نقش حیاتی و قاطع در توسعه کشور دارد.قطع نظر از این که باربری تهران باشد یا در شهرستان باشد.
در حقیقت بدون امکان دسترسی به منابع و بازار، رشد اقتصادی یک کشور متوقف میشود و عدم دستیابی به تسهیلات در زمینه حمل و نقل، کیفیت و سطح زندگی را کاهش میدهد.
بررسیها در سطح کلان نشان میدهد که کشورهایی که وجه غالب اقتصاد آنها کشاورزی و تولیدی است، سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل باعث افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده است. توسعه زیرساختها در بخش حمل و نقل و بهرهگیری از فناوریها، تکنولوژیها و ماشین آلات مناسب در این بخش میتواند نقش مهمی در کاهش قیمت دادههای کشاورزی و تولیدی داشته باشد.
همچنین امکان افزایش دسترسی به بازار با زیر ساختهای مناسب حمل و نقل جادهای و بین شهری میتواند موجب تنوع ستادههای تولید و در نهایت ابزار توسعه بخش در بخشهای غیر کشاورزی باشد. به همین دلیل است که گفته میشود توسعه شبکههای حمل و نقل از اصلیترین فاکتورهای تکامل یک جامعه در حال رشد محسوب میشود خصوصا در شهرک های اطراف تهران مانند باربری شهریار
حمل و نقل بین شهری نه تنها از زیرساختهای مهم اقتصاد کشور محسوب میشود بلکه نقش مهمی در رساندن کالا و مواد اولیه به کارخانجات تولیدی یا حمل و نقل تولیدات به بازارهای مصرفی دارد، به همین دلیل است که یکی از فاکتورهای اصلی تأثیرگذاری بر قیمت تمام شده کالا محسوب میشود.
وقتی هزینهها در بخش حمل و نقل کاهش مییابد و یا شیوههای حمل و نقل بین شهری آسانتر میشود قیمت کالاهای حمل شده نیز به شکل باور نکردنی کاهش پیدا میکند. در واقع شناخت پارامترهای دخیل در ارزش تمام شده کالا و رابطه آن با اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است.
از جمله مواردی که میتواند در بهای تمام شده محصولات نقش مهمی داشته باشد امکان استفاده از حمل و نقل بین شهری با شیوههایی ارزانتر و سریعتر است. به طور مثال استفاده از ناوگان ریلی با زیرساختهای مناسب در این زمینه میتواند بسیار راهگشا باشد. همچنین استفاده از ماشینها و تجهیزات به روز و مدرن میتواند بسیاری از هزینههای بخش حمل و نقل را کاهش دهد. به همین دلیل است که ناوگان فرسوده حمل و نقل خود عاملی برای افزایش بهای حمل و نقل کالاها و در نتیجه افزایش بهای تمام شده کالا باشد.برای مثال تعیین قیمت برنج در شهری مانند به عوامل بسیاری که در صدر ان به قیمت باربری تهران به رشت و برگشت ان یعنی رشت به تهران بستگی دارد
هرچه زیر ساختهای حمل و نقل یک کشور مدرنتر و توسعه یافتهتر باشد، کالا و محصولات میتواند سریعتر و با کیفیت بیشتر و بهتری به بازارهای مصرف عرضه شود، بنابراین هزینه کالا نیز متعاقباً کاهش مییابد. ضمن این که چنین بازارهای با فاکتورهای اقتصادی بهتری همراه بوده و رونق بیشتری نیز از نظر تجاری خواهد داشت. به این ترتیب حمل و نقل شهری به صورت مستقیم و غیر مستقیم با اقتصاد کشور نیز ارتباط داشته و از فاکتورهای بسیار تأثیرگذار در این عرصه محسوب میشود.
در حال حاضر زیرساختهای نامناسب حمل و نقل بین شهری از جمله ناوگان فرسوده فرودگاهی، توسعه نیافتن بخش ریلی، زیر ساختهای ضعیف در بنادر و همچنین حمل و نقل جادهای از جمله مواردی است که نه تنها باعث افزایش بهای کالاهای وارداتی یا تولیدی در بخشهای مختلف کشور میشود بلکه نقش مهمی در کاهش رونق اقتصادی در بازار مصرف دارد.
نیاز به استفاده از فناوریهای روز دنیا در بخش حمل و نقل و تلاش برای جذب سرمایهگذاری و بهینهسازی این سیستم میتواند بیشترین تأثیر را در شکوفایی اقتصادی و همچنین رونق بازار مصرف بسیاری از کالا و محصولات کشاورزی و غیر کشاورزی در کشور داشته باشد. اگرچه نمیتوان از تأثیر تحریمها بر بسیاری از نواقص در این بخش غافل شد با این حال به نظر میرسد افزایش فعالیت در این زمینه و تلاش برای بهینهسازی زیرساختها میتواند نقش مؤثری در رفع مشکلات حمل و نقل بین شهری داشته باشد