به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آرش خجسته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی با اشاره به اینکه این دانشگاه از ابتدا با تاکید بر آموزش مجازی و یادگیری الکترونیک در سال ۹۶ تأسیس شد، اظهار کرد: در دوران همه گیری کرونا با در اختیار داشتن سیستمهای محتوای یادگیری همچون نوید و آرمان، یادگیری مجازی در دانشگاه علوم پزشکی تقویت شد و دانشگاه علوم پزشکی مجازی نقش پررنگی در این زمینه داشت.
به گفته وی، تاکنون ۲۱۳ هزار دانشجو از سامانه نوید استفاده کردند و ۷۸ هزار درس توسط ۲۵ هزار عضو هیئت علمی بارگذاری و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانلود درس در این سامانه انجام شده است.
خجسته ادامه داد: در سامانه آرمان به عنوان منبع آنلاین ملی، در راستای اجرای عدالت آموزشی در آموزش پزشکی، محتوای آموزشی به صورت مجازی و آنلاین در دسترس دانشجویان قرار گرفته است و تاکنون ۱۲۱ درس با همکاری ۲۵ دانشگاه ۲ هزار محتوا در این سامانه بارگذاری شده که حدود ۹۰۰ محتوا حاصل زحمات اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تصریح کرد: رشتههایی همچون کارشناس ارشد آموزش پزشکی نیز به صورت مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی شد که حدود هزار و ۶۵۶ دانشجو داشته و از این تعداد ۳۸ دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودهاند.
به گفته خجسته، زیرساختهای فناوری و مجازی در این دانشگاه امکان تقویت و دینامیک کردن کریکولوم آموزشی را به عنوان بازوی معاونت آموزشی فراهم کرد.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی آموزشی، ۲ واحد درس طب ایرانی نیز به صورت مجازی در این دانشگاه ارائه میشود که در این ۲ واحد ۲۷ محتوا بارگذاری شد و طی ۶ دوره ۴۲ هزار دانشجوی ثبت نامی گزارش شده است. اولین دوره درس اصول حوادث و بلایا نیز در این دانشگاه به صورت مجازی ارائه میشود که در سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۲۵۹ نفر متقاضی تحصیل در این رشته بودهاند.
خجسته گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی در کنار سایر دانشگاهها سعی کرد دروسی را در ترم تابستان نیز ارائه دهد. ۱۳۰ درس ارائه شد که ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو نیز برای این ترم ثبت نام کردند که ۳۰۶ دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی افزود: دورههای پودمانی کوتاه مدت نیز در این دانشگاه راه اندازی شد که هدف از برگزاری این دورهها پاسخگویی اجتماعی بود. پزشکی خانواده، فلوشیپ سنجش، مقدمات کارآفرینی، کسب و کارهای دانش بنیان، انفورماتیک پرستاری، آموزش مشاوره به بیمار در داروخانه و حقوق سلامت از جمله این دوره هاست.
به گفته وی، ایجاد سامانه دورههای کوتاه مدت به صورت جامع نگر نیز از دیگر اقداماتی بود که در دانشگاه علوم پزشکی مجازی صوت گرفت، به عنوان مثال ارائه دوره آموزش قبل از ازدواج با هماهنگی با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال به صورت مجازی رقم خورد که ۲۳۴ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند.
خجسته عنوان کرد: بعد از ابلاغ وزیر بهداشت در کنار آموزش پزشکی، برنامه ریزی برای ارائه خدمات در تمام حوزههای سلامت دیجیتال از جمله بهداشت و درمان، مأموریت جدید دانشگاه علوم پزشکی مجازی تعریف شد. البته آموزش نیز در دوران پسا کرونا به صورت مجازی و حضوری باید ارائه شود، بنابراین دانشگاه در این حوزه با حفظ محتواهای تولید شده، به سمت تعاملی و آموزش شخصی سازی شده حرکت میکند.
وی ادامه داد: در حوزه سلامت نیز برای تله مدیسین، دورا پزشکی، آزمایشگاهها و بیمارستانهای بصری و هوشمند در قالب برنامه استراتژیک دانشگاه برنامه ریزی شده است.
خجسته بیان کرد: دانشگاه علوم مجازی بنا دارد در همه زمینهها ریل گذاریهای لازم برای بهره گیری سایر دانشگاههای علوم پزشکی را صورت دهد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیشترین جمعیت تحت پوشش درمانی میان سایر دانشگاهها، بهترین گزینه برای گسترش همکاریهای مشترک و پیاده سازی برنامههای عملیاتی به ویژه در زمینه بیمارستانها و کلینیکهای آنلاین و هوشمند به صورت پایلوت است.
وی گفت: فراگیر شدن بستر دیجیتال، توسعه یادگیریهای ماشینی پیشرفته، استفاده از یادگیری عمیق و هوش مصنوعی به گسترش عدالت اجتماعی در سلامت کمک شایانی خواهد کرد. یکی از مسائل بسیار مهم ملی سلامت غذایی و تغذیه جامعه بوده که بهره گیری از بستر دیجیتال در این زمینه نیز از دیگر اولویتهای دانشگاه علوم پزشکی مجازی است.