به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، موتورهای الکتریکی اغلب جزء محرک اصلی یک برنامه کاربردی، نقش اصلی را در ماشین آلات هر صنعتی بازی می کنند. برای مثال با خرابی الکتروموتور، دیگر تردمیل نمی چرخد، کولر کار نمی کند، آسانسور قفل می شود، جرثقیل بی مصرف می شود و خیلی مثال های دیگر. در نتیجه هری مشکلی در این قطعه حیاتی از ماشینآلات میتواند برای کسبوکار فاجعهبار بوده و با هزینههای بالا و یک دوره طولانی کسب و کار یا فعالیت مورد نظر متوقف شود.
به همین جهت لازم است که شما اطلاعات کافی در رابطه با دلیل کار نکردن الکتروموتور تک فاز یا سه فاز و همچنین موتور های با برق DC یا AC و آسنکرون را فرا گرفته و سریعا مشکل موتور را عیب یابی و نسبت به تعمیر آن اقدامات لازمه را انجام دهید. حتی الکتروموتور صفر و دست اول نیز تا حدود 5000 ساعت می تواند بدون مشکل کار کند، آن هم در بهترین حالت! پس خرابی آن مانند شتری است که دم منزل هر شخص استفاده کننده از موتور الکتریکی، خواهد خوابید.
اکثر مشکلات موتورهای الکتریکی که بیشتر در موتور های تک فاز شایع است، شامل کلید گریز از مرکز، کلید حرارتی، خازن و مدار می باشد. اگر پس از عیب یابی موتور، اشکال در کلید سانتریفیوژ، کلید حرارتی یا خازن باشد، معمولا موتور با یک سرویس و تعمیر رفع مشکل می شود. اما اگر موتور بیش از 8 سال عمر داشته و توان آن کمتر از 2 اسب بخار باشد، عموما بهترین راه حل تعویض آن است تا تعمیر آن.
اولین چیزی که در روشن نشدن موتور در اولویت بررسی قرار دارد اتصالات است. این که آیا منبع تغذیه موتور می تواند جریان را در سیم پیچ موتور به حرکت درآورد؟
در این شرایط یک اهم متر وردارید و جریان ورودی موتور و سیم های رابط را چک کنید تا از اتصال برق مطمئن شوید. سپس بار اعمال شده به موتور را اندازه گیری کرده و باظرفیت بار موتور های تک فاز یا سه فاز خود مقایسه کنید تا از عدم تزریق بار اضافه بر ظرفیت موتور به آن جلوگیری کنید.
در صورت صحت اتصالات، با وسیله ایی به نام میگر، اتصالات بدنه موتور را نیز چک کند تا از خروج جریان در بدنه نیز مطمئن شوید. در صورتی که بدنه موتور دارای بار الکتریکی باشد، احتمالا عایق بندی سیم پیش ها و تیغه های عایق بندی دچار آسیب شده است.
با میگر، پروف رکس و ولت متر می توان مشکلات اتصال بدنه، اتصالات کوتاه و یا نوسانات منبع تغذیه موتور را نیز مشاهده کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام کرد.
از دیگر دلایل کار نکردن موتور درگیر بودن روتور و عدم انتقال نیروی محرکه است که باید با تکان دادن آن با دست، چک شود. در صورتی که با اعمال نیرو به آن هیچ چرخشی مشاهده نشد، قطعا باید موتور باز شده و مشکل حل شود.
خرابی خازن نیز می تواند دلیل کار نکردن الکتروموتور باشد و شما پس از انجام فرایند فوق و عدم استارت موتور، نیاز به تعویض خازن خواهید داشت تا از سلامت خازن مطمئن شوید. برای تست خازن الکتروموتور ابتدا جریان را قطع کنید و با استفاده از مولتیمتر آنالوگ یا دیجیتال آن را تست کنید.
دلیل بعدی می تواند اتصال روتور به استاتور و جام کردن موتور باشد که در این حالت تعمیر یاتاقان ها و تعویض بلبرینگ ها توصیه می شود.
در انتها در صورت عدم روشن شدن موتور، الکتروموتور سوخته است. البته سوخته موتور را با بوی سوختگی و جرقه شدید و صدای آن می توان فهمید و به احتمال زیاد با تعویض کلاف های سیم پیچی و عایق بندی مجدد موتور، تعمیر خواهد شد و یا در نهایت در صورتی که موتور الکتریکی کمتر از 2 اسب بوده و طول عمر مفید خود را پشت سر گذاشته است، پیشنهاد می کنیم با خرید یک الکتروموتور جدید، خیال خود را راحت کنید.
کاهش سرعت موتور که بیشتر در الکتروموتور کولر های آبی شاهد آن هستیم، نشانه خرابی موتور و نیاز به سرویس و تعمیر آن است تا از خرابی کامل آن پیشگیری شود. وقتی شاهد کاهش سرعت دور موتور شدید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.
سرعت پایین موتور می تواند ناشی از اتصال کوتاه در برخی کلاف های سیم پیچ موتور باشد که باید با رکس متر موتور را تست کنید. همچنین با ولت متر نیز میزان جریان و بار منبع تغذیه موتور را اندازه گیری کرده و از عدم کاهش جریان مطمئن شوید.
در برخی از موتور های یک کلاف سیم پیچ کمکی برای شرایط خاص وجود دارد که در حالت نرمال باید از مدار خارج شود. در نتیجه اگر در شرایط نرمال از مدار جریان خارج نشود، کلید گریز از مرکز موتور را تست و بررسی کنید و همچنین از محکم و مناسب بودن تمام اتصالات نیز مطمئن شوید.
قطع شدن یکی از فاز ها در موتور های سه فاز نیز می تواند دلیلی بر کاهش سرعت موتور باشد، در نتیجه جریان هر سه فاز را بررسی کنید. البته همچنان مانند موتور های تک فاز، در این نوع موتور ها نیز نباید جریان و بار ورودی موتور از حداکثر ظرفیت موتور تجاوز کند.
گرم شدن موتور امری طبیعی است، اما داغ شدن آن خیر. داغ شدن زیاد موتور قطعا نشانه ایی ای وجود ایراد در موتور است.
در رابطه با داغ شدن موتور، همچنان می توان مشکل را در اتصال کوتاه، اتصال جریان به بدنه، نوسانات شدید ولتاژ، اضافه بار، شل بودن و نا مناسب بودن کابل ها و اتصالات یافت که از طریق مواردی که پیشتر بیان شد، می توان آنها را تست کرد.
از دیگر علت داغ شدن موتور می توان به بالا بودن دمای محیط و عدم عملکرد صحیح کانال تهویه در موتور اشاره کرد. منافذی که در موتور برای انتقال دما تعبیه شده اند نیز می توانند توسط کثیفی، گرد و غبار مسدود شوند و باعث داغ شدن بیش از حد موتور شوند.
چنانچه همچنان مشکل داغ شدن موتور برطرف نشد، مشکل را در چند عامل احتمالی زیر جویا شوید:
این مورد نیز می تواند نشانه ایی از خرابی موتور باشد. به محض افتادن موتور به ویبره و ایجاد صداهای عجیب و غریب، چند عامل زیر را در موتور تست و بررسی کنید:
موارد فوق را خود شما می توانید چک کنید، اما در صورت عدم رفع ایراد موتور، قطعا باید جریان مدار، یاتاقان ها، اتصالات کوتاه، سلامت زغال ها (در موتور های DC) و هادی ها توسط یک متخصص در این حوزه بررسی شوند.
در صورتی که می خواهید مدل های مختلف موتور الکتریکی برای فعالیت خود را ببینید و برای رفع مشکل خرابی موتور فرسوده، یک الکتروموتور جدید خریداری کنید، پیشنهاد ما استفاده از مجموعه وست پمپ ایران (https://westpumpiran.com) است. در اینجا علاوه بر دریافت اطلاعات کافی در رابطه با انواع الکتروموتور، می توانید بهترین الکتروموتور را با مشاوره رایگان مجموعه خریداری کنید.