به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ علی محمدی ضمن پرهیز از ورود به موضوعات حاشیهای گفت: برخی خودروسازیها تاکید دارند محصولاتشان دقیقا در سالی که تولید شده شماره گذاری شود.
وی بر اساس ماده ۴ آئین نامه راهنمایی و رانندگی گفت: اسناد خودرو باید با مشخصات فنی آن یکسان باشد. یعنی پلاک خودروهای تولیدی هر سال، باید با مدل شاسی و دیگر اسناد همخوانی داشته باشد. خودروهایی که با مدل سال آینده شماره گذاری میشوند، مدل شاسی آن با اسناد همخوانی ندارد. یعنی این خودروها برای سال آتی شماره گذاری شدهاند، ولی ۱۱ هزار خودرو تولیدی متعلق به سال ۱۴۰۰ است و شرکت خودروسازی درپی آن است که اینها را با مدل سال ۱۴۰۱ شماره گذاری کند که مغایرت اسناد با مشخصات فنی خودرو پیش میآید و به همین دلیل ما از شماره گذاری امتناع کردیم.
محمدی افزود: در انبار پلاک ایران خودرو ۴۵ هزار پلاک استفاده نشده وجود دارد و حدود ۴۰ هزار پلاک نیز در انبار سایپا موجود است و سایر انبار پلاکها نیز به همین منوال شارژ است و مشکلی برای شماره گذاری و پلاک نداریم.
رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا همچنین در خصوص ادامه روند امتناع از پلاک زنی خودروهای سال قبل گفت: ما در روز حداقل ۲۰ هزار پلاک ثبت میکنیم و این تولید تا ۳۰ هزار قابل افزایش است.
محمدی ابراز امیدواری کرد هر تعداد خودرو از سوی شرکتها تولید شود، امکان صدور و تولید پلاک برای آن وجود دارد.
وی همچنین گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت پلاکهایی که بیش از یک سال در انبار پلاک موجود هستند باید احیا شده و در چرخه واگذاری وارد شوند.
محمدی افزود: برخی اعداد پلاک در قسمی از شهرها در حال تمام شدن بود و لذا با مصوبه هیئت دولت پلاکهای قدیمی به چرخه فعالیت و واگذاری وارد خواهند شد.
رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا این روند را سامانهای و سیستمی و بدون دخالت شخص معرفی کرد و گفت: به محض این که ۳۶۵ روز به پایان میرسد، پلاکهای بلا استفاده از شخص قبلی خارج میشود و به صورت نوبتی به افراد جدید اختصاص مییابد.