به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همه چیز از همان سال های ابتدایی بعد از جنگ تحمیلی شروع شد. آنجا که مقام معظم رهبری از همان ابتدا دست دشمنان انقلاب را خواند و خبر از تهاجم و شبیخون فرهنگی آنان دادند. چنانچه در یکی از سخنرانی ها می فرمایند: «دشمن از راه اشاعة فرهنگ غلط – فرهنگ فساد و فحشاء – سعی می کند جوانهای ما را از ما بگیرد. کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می کند یک تهاجم فرهنگی بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگی و یک قتل عام و غارت فرهنگی است».
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان گردان عاشورا، 22/4/1371.
اکنون پس از گذشت چهار دهه استکبار جهانی، مفاهیم مورد نظر خود را با تأمل و به تدریج از طریق وسایل و ابزارهای گوناگونی ترویج می کند.
یکی از رایج ترین این شیوه ها تحریف واقعیت است ، به طوری که دشمن با دست کاری و تحریف واقعیت سعی در مخدوش ساختن چهره اسلام و انقلاب دارد. این تحریف یا از نوع لفظی است که تحریف کننده از خود ساز و برگهایی بر پیکره وقایع و حقایق اضافه می کند و چهره روشن حقایق را تاریک و زشت می سازد -به عبارت دیگر لفظ را کم یا زیاد می کند یا ظاهر مطلبی را عوض می نماید- یا از نوع معنوی، در این نوع تحریف وقایع را طوری تفسیر و توجیه می نماید تا درست بر خلاف معانی واقعی آنها باشد و گاهی از طریق اغراق و مبالغه واقعیت را تحریف می کنند که در این روش تضادهای درونی جوامع را شدت می بخشند و مسائل کوچک را بزرگ جلوه داده مردم را به نظام حاکم یا به دیگرافراد و گروهها بدبین می نمایند.
جوانان ما باید آگاه باشند که دشمنان انقلاب اسلامی با ترویج بد بینی و بد نشان دادن حکومت اسلامی در حوامع بین المللی سعی در تضعیف حکومت دارند. و با مورد توجه قرار دادن فیلم هایی که مردم ایران و خاور میانه را بدبخت و فقر زده به مردم دنیا معرفی میکنند اهداف شوم در سر دارند . باید سینما گران و جامعه هنرمندان ما اگاه باشند ،به قولی انها (دشمنان اسلام و انقلاب) خوب میدانند که چکار دارند میکنند، به این فیلم ها جایزه میدهند که ما در این سبک فیلم سازی بمانیم. هدف انها ترویج یاس و نا امیدی در بین مردم ایران است.
در اینجا فیلم هایی که در یکی دو سال اخیر از خاورمیانه و کشور های اسلامی مورد توجه جشنواره کن قرار گرفتند رو مورد بررسی قرار میدهیم:
فیلم اول پسری از بهشت(2Boy from heaven 202) است . این فیلم که در مورد پسری باهوش و نخبه است که بورسیه دانشگاه الازهر را گرفته اما در جنگ قدرت بر سر جانشینی شیخ الازهر و قتل وحشیانه نیرو های نفوذی در دانشگاه، بازیچه نخبه های مذهبی و سیاسی مصر میشود. نکته قابل تامل این است که دانشگاه الازهر مرکز اصلی ادبیات عربی و علوم اسلامی اهل تسنن در جهان است .
فیلم دوم به نام هارکا (Harka 2022) که توسط یک کارگردان آمریکایی تونسی ساخته شده در مورد پسری است که قاچاقی بنزین میفروشد و پنهانی با پولش مشروب میخورد. وقتی پدر خانواده میمیرد این پسر دچار زندگی پر از استرس و تنش میشود که بین تمایلات شخصی خود یا عرف جامعه کدام را انتخاب میکند.
فیلم سوم کفتان آبی (2022The blue cftan) به کارگردانی مریم توزانی در مراکش ساخته شده است. توزانی نگاهش را به همجنس گرایی پنهان مردی متاهل در مراکش برمیگرداند که طبق قوانین و آداب و رسوم اسلامی ازدواج سنتی کرده است.
فیلم چهارم تب مدیترانه ای است. (Mediterranean fever 2022 )
این فیلم بسیار غمگین و ناراحت کننده است. که از زندگی یک نویسنده و پدر ۴۰ ساله فلسطینی ساخته شده که از افسردگی خیلی شدیدی رنج میبرد و فردی به نام جلال در همسایگی او یک مسلمان کلاهبردار است.
پنجم فیلم کمدی پَر (Feathers 2021) داستان زندگی یک مادر است که به سختی برای بچه اش تولد میگیرد. اما در جشن پدر خانواده با اشتباه شعبده بازی به مرغ تبدیل میشود و روزهای سیاه مادر از اینجا آغاز، و با مشکلات اقتصادی-اجتماعی مصر روبرو میشود.
فیلم ششم به نام کلید های شکسته(2021Broken keys)
در این فیلم یک نویسنده در تلاش برای فرار از محله جنگ زده خودش در یک کشور اسلامی در خاور میانه است. که اتفاقا موسیقی هم در آن محله ممنوع شده و پس از تخریب پیانو او توسط افراط گرایان مسلمان یک سفر را برای بازسازی پیانو شروع میکند و در نهایت آخر داستان هم میمیرد.
فیلم بعدی سعاد است. (Souad 2021)
داستان دختری را بیان میکند که در خانواده مذهبی خودش درگیر ارتباطات فضای مجازی شده و نهایتا این تناقضات منجرب به خودکشی این دختر ۱۹ ساله میشود
اما در اخر فیلم های ایرانی حاظر در جشنواره امسال ، عنکبوت مقدس و برادران لیلا است.
در روزهای اخیر بسیاری از رسانه ها پیرامون هتاکی به امام رضا (ع) در فیلم عنکبوت مقدس سخن گفته اند.این بار با این فیلم میخواهند به هویت حقیقی و دینی این مردم توهین کنند و برای لکهدار کردن اعتقادات و ایمان مردم به اهلبیت، مدال گرفتند؛ به خیال خود میخواهند به چهره نورانی خورشید خاک بپاشند.
در فیلم عنکبوت مقدس واقا انسان خوب نداریم. اغلب شخصیت های مرد در این فیلم ادم های پلید و کثیفی هستند که پست های دولتی هم بر عهده دارند و یا حتی ادم های کوچه و بازار هستند. در این فیلم ادم روشن فکر وجود ندارد. فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در این فیلم وجود ندارد. یک مشت ادم عقب مانده، جانی وِ واپسگرا در این فیلم نشان داده میشود. این طور به مخاطب جهانی القاء میشود که چهره یک ایرانی این چیزی است که در فیلم میبیند. در واقع فیلم عنکبوت مقدس تیشه به ریشه جامعه اسلامی_ایران میزند.
فیلم برادران لیلا هم در مورد زنی چهل ساله و مجرّد است که در خانوادهای درگیر با بحران اقتصادی زندگی میکند. او در دفتر اداری یک پاساژ کار میکند و تنها درآمد ثابت خانواده را دارد اما نه پدر و نه چهار برادرش به حرف او گوش نمیدهند. اسماعیل پدر خانواده، پیرمردی تریاکی است که اخیراً نشانههای آلزایمر را بروز میدهد. علیرضا برادر معقول، کارگری است که به علّت اختلاس صاحب کارخانه تعدیل نیرو شده است. پرویز در پاساژ لیلا به عنوان خدمهای که عوارض توالت را دریافت میکند مشغول است. پنجمین فرزند او به تازگی متولد شده زیرا همیشه به دنبال فرزند پسر بوده است. فرهاد نیز شغل ثابتی ندارد و مدام در حال بدنسازی است. منوچهر هم آدم دغلکاری است که برادرانش را ترغیب به نوعی کلاهبرداری میکند که پول پیشخرید ماشین را بالا بکشند.
این فیلم هایی که اشاره شد از خاورمیانه در جشنواره کن مورد توجه قرار گرفته شده است که غالبا محتوای انها همین محتوای تلخ به همراه تصاویر افراد فقیر و کم برخوردار است که با مشکلات اساسی و تناقضات فردی،اجتماعی،سیاسی و دینی خودشان درگیر هستند.
سامان مرادی-مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور استان کردستان-عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کردستان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.