سید مهدی پرئی؛ بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره تاثیرات عرضه خودرو در بورس کالا اظهارکرد: یکی از دلایل کارت زرد مجلس به وزیر صمت، لغو ناگهانی عرضه خودرو در بورس کالا بود؛ البته که وزیر صنعت برنامه محور است اما برنامههای او به صورت دراز مدت طراحی میشود. این درحالی است که مردم به دنبال برنامههای کوتاه مدت هستند.
وی افزود: شرایط سخت اقتصادی و تورمهای گاه و بی گاه، آستانه صبر و تحمل مردم را کاهش داده و بر زندگی آنها اثر گذاشته است. لذا باتوجه به این موضوع، حفظ بازار سرمایه و بورس، توجه به تورم و قیمت گذاری دستوری که در تناقض آشکار با بازار سرمایه است، شرایط و سیاست گذاری را در کشور سخت کرده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عرضه خودرو در بورس کالا موجب بهبود فضای بازار سرمایه میشد اما امکان داشت که باعث افزایش قیمت پایه خودرو و تلاطم در بازار شود. به همین دلیل تصمیم دولت در این زمینه تصمیم راحتی نبود و لذا تبعات این تصمیم را نیز باید بپذیرد.
نجم آبادی تصریح کرد: خودروسازان ادعا میکنند با قیمت فعلی خودروها، درحال ضرر دهی هستند و از طرف دیگر حاشیه بازاری درست شده است که عرضه و تقاضا با یک دیگر فاصله جدی دارد و لذا با قیمتهای نجومی و قابل توجهی در بازار مواجه هستیم؛ اما سوال این است که پول این خودروها در جیب کسانی میرود؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنظر میرسد که دولت میتوانست عرضه خودرو در بورس کالا را به خوبی مدیریت کند تا سود خرید و فروش خودرو، به جیب مردم و بیتالمال برسد و قیمتها به واقعیت نزدیک تر شود.