به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از ادارهکل روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل در جمع اعضای هیات علمی و کارکنان موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینههای مختلف در جامعه گفت: از نتایج و یافتههای پژوهشی باید برای تصمیمسازیهای نهایی در مدیریت کلان کشور استفاده شود. انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بهره بیشتری به نظام آموزش عالی کشور برساند. در همین راستا و برای پیشبرد اهداف و پروژههای کلان ملی صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را نیز تأسیس کردیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور نقش بسزایی در انجام پژوهشهای کلان در حوزه آموزش عالی دارد گفت: انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی اهدافی ترسیم کند که هر عضو هیات علمی از محل اعتبارات صندوق شورای عالی عتف پژوهش های تقاضا محور انجام دهد و هر عضو هیئت علمی این موسسه از محل اعتبارات پژوهشی بتواند معادل حقوق دولتی یک کارمند این موسسه را از محل درآمدهای اختصاصی تحقیق و پژوهش نصیب هر کارمند این موسسه شود.
وی افزود: باید برنامههای جدید تعریف کنید و هر عضو هیات علمی مربی و هدایتگری ۱۰ عضو دیگر هیات علمی را بر عهده بگیرد، کلان پروژه تعریف و آن را به ۱۰ ریز پروژه دیگر تعریف کند تا بتواند نقش خود را خوبی ایفا کند.
زلفیگل گفت: بروندادهای پژوهشی باید مفید، خلاصه و قابل ارائه به شکل قانون، آییننامه یا حداقل بندی از یک آییننامه باشد که در این صورت به سیاستگذاران راهکار علمی برای حل مشکل جامعه ارائه میشود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه پژوهش ها باید نتیجهبخش باشد اظهار داشت: نتیجه هر تحقیق و پژوهشی باید در سه زمینه عیان باشد؛ یک اینکه موجب شود اخلاق در علم رعایت شود؛ کیفیت امور ارتقا یابد و عدالت در جامعه برقرار شود. این سه باید مهمترین برونداد پژوهشها باشد.
وی با اشاره به اینکه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید پروژه های کلان ملی را برای خود تعریف کند گفت: یکی از مهمترین پروژهها این است که نقش آینده شغلی و مشاغل آینده در آموزش عالی چگونه خواهد بود؟ موسسه در این حوزه وارد تحقیق و مطالعه شود و نتایج آن را ارائه دهد.
زلفیگل در ادامه با بیان اینکه تغییر اقلیم در کشورها جدی است گفت: باید راههای مختلف مقابله با این تغییر اقلیم و یا تغییر به نفع جامعه از طریق علم به دست آید.
وی ضمن اشاره به تغییر کلی در فضای آموزشی عالی کشور از جهت علاقهمندی به تحصیل در رشتههای مختلف، از این تغییر با عنوان "تغییر اقلیم" یاد کرد و گفت: این دانشگاهیان هستند که باید عامل توزیع متوازن استعدادها در کشور باشند. باید با پژوهشهایی که انجام میشود ببینیم چطور میتوانیم تغییر اقلیم در این فضا را مدیریت و توزیع استعدادها را متوازن کنیم.
زلفیگل ضمن حمایت از ایده "از ما" که توسط رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی مطرح و تشریح شد گفت: انشاالله به یاری خداوند و مدد تحقیق و پژوهشهای صورت گرفته در این موسسه در راستای اجرای دقیق دو قانون جهش تولید و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، بتوان از نتایج پژوهشهای این موسسه استفاده کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به اینکه پازل مدیریت در آموزش عالی متشکل از استادان، دانشجویان، محتوا، مدیریت و بسترها و امکانات است، گفت: همه اجزای این پازل باید همگام و هم راستا باشند تا بتوان نتیجه دقیق علمی و درست از پژوهشها به دست آورد.
گفتنی است؛ وزیر علوم ضمن بازدید از بخشهای مختلف موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی کشور، سالن جلسات به نام شهید سلیمانی را افتتاح و از ۷ طرح پژوهشی موسسه نیز رونمایی کرد.