به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ گروه دیپلماسی فرهنگی، هنر و سینمای انجمن علمی ایرانی مطالعات کشورهای غرب اسیا نشستی را تحت عنوان بررسی دیپلماسی فرهنگی: صنعت سینمای ترکیه و ایران به مدیریت دکتر مریم خالقی نژاد مدیر گروه با حضور مدیران مختلف فرهنگی با سخنرانی اقای مهرداد غفار زاده نویسنده و کارگردان سینما و اقای سید علی قائم مقامی کارشناس ارشد مسایل ترکیه و عضو گروه مطالعات ترکیه انجمن علمی ایرانی مطالعات کشورهای غرب آسیا برگزار کردند.
در این نشست ابتدا به بیان اهمیت صنعت سینما به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف قدرت نرم، تامین منافع کشورها و افزایش قدرتها تاکید شد.
دبیر نشست بیان داشت که امروزه صنعت سینما و فیلم به عنوان ابزاری در خدمت اهداف ملی و بین المللی کشورها واقع شده است که میتواند دو اثر مثبت و منفی را به بار داشته باشد. اثر مثبت در زمانی رخ خواهد داد که کشورها به خوبی از این ابزار برای اهداف خویش بهره گیرند و اثرات منفی زمانی رخ میدهد که یک کشور به تخریب فرهنگی کشور دیگر از طریق سینما و فیلم بپردازند.
بعد از بیان اهمیت این صنعت در دیپلماسی فرهنگی سخنران اقای قائم مقامی به مباحث کشور ترکیه پرداختند که از نظر فرهنگی ترکیه و موسسات مختلف آن را توصیف کردند. ایشان در بررسی موسسات و ادارات مختلف ترکیه بیان داشتند که کشور ترکیه در زمینه فرهنگی و ترویج فرهنگی خویش بسیار پر تلاش است و از هر ابزاری برای این امر استفاده میکند و همچنین این کشور در زمینه ترویج تمدن و فرهنگ ترکی و عثمانی خویش توانسته است ازطریق فیلم و سینما به عنوان قدرت نرم به برخی از اهداف خویش جامه عمل بپوشاند و حتی در برخی موارد به مقابله با رقیبان تمدنی خویش بپردازد.
در قسمت دوم اقای مهرداد غفار زاده که نویسنده و کارگردان سینما هستند بر اساس تجربیات خویش به بررسی این مبحث پرداختند. وی دارای کار مشترکی با کشور ترکیه میباشد که در سینماهای ترکیه نیز به عرصه نمایش درامده است ایشان ضمن بیان تجربیات خویش با کشورهای مختلف در فیلم سازی بیان کردند که این صنعت میتواند در فرهنگ و تمدن جمهوری اسلامی ایران تاثیر داشته باشد. کارگردان سینما در مباحث خویش ضمن تاکید بر استفاده ترکیه در ترویج و بازنشر فرهنگ خویش از طریق سینما بیان کردند که ترکیه در عرصه سینمایی این صنعت را به خوبی دریافته است و به اهداف تجاری و سرمایه گذاری ازیکسو و از سوی دیگر به اهداف فرهنگی و تمدنی خویش و باز نشر تمدن فرهنگ خویش پرداخته است تا جایی که امروزه صنعت سینمای ترکیه به یکی از برترین صنعتهای سینمایی و دومین صنعت سینما بعد از هالیود تبدیل شده است و علاوه بر درامد زایی و جذب سرمایه گذار برای کشور ترکیه در عرصه فرهنگ و ترویج تمدن و فرهنگ خویش بسیار موثر افتاده است.
در اخر دبیر نشست با اعلام اینکه سینما و فیلم آینه فرهنگ است پیام نشست را لزوم توجه به سوق دادن صنعت سینمای ایران در جذب مخاطبان فرهنگی و تمدنی و باز نشر تمدن و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و جذب سرمایه گزاران و تجاری سازی سینما بیان کردند.