به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ضمن مهم برشمردن حمایت از شرکتهای خلاق گفت: حمایت مالی از این شرکتها باید هدفمند و به اصطلاح به صورت نقطه زن و مشروط تخصیص یابد تا خاصیت رقابت پذیری این شرکتها تقویت شود و آنها بتوانند روی پای خود بایستند.
وی افزود: یکی از حمایتهای که میتوان از شرکتهای خلاق، دانشبنیان و خلاق به عمل آورد، آسیب شناسی پیوسته فرایند رشد آنها است. این شرکتها غالباً با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به صورت شرکتهای خلاق در خانههای خلاق، به وجود میآیند.
این نماینده ادامه داد: بدیهی است، برای تبدیل ایده به محصولی رقابت پذیر و عرضه آن در بازار، باید مشارکت بخش خصوصی از همان ابتدا جلب شود. قانونگذاری در مجلس و حمایتهای دولتی صورت گرفته باید به محصولات خلاق و دانشبنیانی تخصیص یابد که بخش خصوصی و مکانیزمهای بازار از آن حمایت کند و به اصطلاح خواهان آن باشد.
بیگی با اشاره به اهمیت تاکید مقام معظم رهبری در حمایت از شرکتهای خلاق خطاب به سران قوا، ابراز کرد: خریدار کالاهای خلاق تولید شده توسط این شرکتها، وقتی آنها را در سبد خرید خود قرار میدهد که اولاً مقرون به صرفه باشد و از کالای مشابه وارداتی شرایط بهتر یا لااقل مشابهای با آن داشته باشد؛ بنابراین باید بستههای حمایتی را به گونهای به این شرکتها اختصاص داد که در راستای تقویت برند و محصول آنها در یک بازار رقابتی باشد.
نماینده مردم تبریز با برشماری اقدامات خوب انجام گرفته برای رشد زیستبوم نوآوری در کشور، افزود: البته حمایتها نیز باید مشروط باشد، ما در کشور تجربه اهدای یارانه به واحدهای تولیدی را داشتهایم که مانند سمی مهلک عمل کرد. اما اگر یارانه و بسته حمایتی اختصاص یافته به شرکتهای خلاق و نوآور در جهت رشد رقابت پذیری آن با محصول مشابه خارجی باشد و به صورت هدفمند و نقطه زن عمل کند، میتواند مفید فایده عمل کند.
علیرضا بیگی واژه منفعت را یک اصل و محور در ادبیات صنعت خواند و گفت: تولید کننده سود را میشناسد و اگر کالای خلاق و دانشبنیان و یا خدمات فنی آنها، برایش منفعت بیشتری از نمونه مشابه خارجی داشته باشد، قطعاً به این شرکتها متمایل میشود. بسیاری از این شرکتها موفق عمل کردهاند و امیدواریم با توجه به ظرفیتهای کشور، شاهد موفقیتهای روزافزونتری باشیم.