به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معاون آموزشی دانشگاه ضمن ارائه گزارشی از روند بازگشایی دانشگاه و آغاز کلاسهای درس اظهار داشت: سال تحصیلی دانشگاه تربیت مدرس از ۲۷ شهریور ماه به صورت رسمی آغاز شد و طی این مدت کلاسها با میانگین حدود ۹۴ درصد تشکیل شد که با وجود برخی مسائل به وجود آمده و برگزار نشدن کلاسها در برخی دانشگاه ها، در دانشگاه تربیت مدرس بیش از ۹۰ درصد کلاسها با حضور دانشجویان برگزار میشود.
اسداله کردنائیج افزود: در شورای دانشگاه و شورای آموزشی اعلام کردیم که اساتید لازم است در کلاسهای درس حضور داشته باشند و حتی با حضور یک دانشجو نیز کلاس تشکیل و حضور و غیاب صورت میگیرد که بر اساس مقررات آموزشی، غیبت غیرموجه بیش از حد مجاز در یک درس سبب حذف درس مربوطه خواهد شد.
وی تصریح کرد: دوره مجاز تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد ۲ سال به اضافه یک نیمسال و دوره دکتری ۴ سال به اضافه یک نیمسال اضافه خواهد بود که لازم دانشجویان با برنامه ریزی صحیح در بازه زمانی مجاز فارغ التحصیل شوند.
وی با اشاره به کیفی سازی آموزش بر اساس رویکرد تقاضا محور و نیازهای جامعه خاطر نشان کرد: جهت گیری دانشگاه رشتههای میان رشتهای و فناوریهای برتر و رشتههای دارای متقاضی میباشد و دانشگاه همواره در جهت راه اندازی رشتههای جدید میان رشتهای گام بر میدارد. دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دانشگاهی تحصیلات تکمیلی در راستای نیازهای جامعه حرکت میکند و آمار خوب اشتغال دانش آموختگان این دانشگاه نیز بیانگر این مطلب است. در این راستا اساتید گروهها میتوانند با توجه به نیازهای جامعه و لزوم تغییرات در برنامه و سرفصلهای درسی، تا ۶ واحد درسی از سرفصل دروس خود را با نظر کمیسیون جامع برنامه ریزی آموزشی تغییر و مورد بازنگری قرار دهند.
کردنائیج گفت: دانشگاه تربیت مدرس در علوم پایه پزشکی و علوم زیستی در رتبه بندی وزارت علوم حائز رتبه اول است و دانشجویان این رشتهها علاوه بر انجام پایان نامه و رساله خود، اختراعات و ثبت مقالات در مجلات برتر داخلی و بین المللی را دارند که باعث ایجاد رزومه و سوابق مثبت علمی برای آنان خواهد شد. در سایر دانشکدهها نیز وضعیت به همین صورت است و دانشگاه تربیت مدرس همواره در میان سه دانشگاه برتر کشور قرار دارد.
معاون آموزشی دانشگاه خاطر نشان ساخت: اینکه ما دانشگاهی برتر هستین یعنی در سه محور استاد، دانشجو و کارمند موفق عمل کردیم و همه ارکان دانشگاه با تعهد و وجدان کاری و با تلاش مضاعف در راستای اهداف دانشگاه و شکستن مرزهای علم و دانش حرکت میکنند.
وی با تأکید بر اهمیت یادگیری مهارتهای مورد نیاز در زندگی کنونی از سوی دانشجویان خاطر نشان ساخت: دانشجویان باید بتواند علاوه بر رشتهای که در آن تحصیل میکنند یکسری مهارتهای لازم را نیز کسب نمایند از جمله این مهارتها میتوان به مهارت فناوری اطلاعات اشاره کرد که با توجه به حرکت دنیا به سمت دیجیتالی شدن و رخ دادن تحول دیجیتال در جامعه، یادگیری این مهارت بسیار حائز اهمیت است.
کردنائیج مهارت برنامه ریزی را دیگر مهارت مورد نیاز دانشجویان عنوان کرد و گفت: تحقیقات نشان میدهد فقط ۱۰ درصد مردم در زندگی خود به صورت هدفمند حرکت میکنند و مهارت طراحی و تدوین برنامه و حرکت هدفمند و با برنامه ریزی دقیق و بلند مدت سبب میشود در دنیای قرن ۲۱ بتوانیم با تغییرات و ناپایداریها جلو برویم و هیچ گاه عقب نیفتیم.
وی در ادامه افزود: مهارت یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بسیار مهم است و دانشجویان در دنیای ارتباطات برای نوشتن مقاله و حضور در عرصههای بین المللی نیازمند یادگیری زبان خارجی هستند.
معاون آموزشی دانشگاه یادگیری مهارت مدیریت مالی را به عنوان دیگر مهارت مورد نیاز در زندگی کنونی مورد تأکید قرار داد و گفت: لازمه مدیریت آینده این است که بتوانیم تحلیلهای درست داشته باشیم و به موقع تصمیم گیریهای مالی انجام دهیم و این امر جزء جدایی ناپذیر در زندگی کنونی است.
وی همچنین بر اهمیت خلاقیت و نوآوری و لزوم یادگیری و ایجاد مهارت خلاقیت در دانشجویان تاکید کرد.