گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ معصومه نجفی پازوکی، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در مورد وضعیت دانش آموزان دوران ابتدایی بعد از آموزش مجازی در دروان کرونا توضیح داد:
بعد از بازگشایی مدارس ما با یک مشکلی مواجه بودیم که تعطیلی مدارس در دوران کرونا تمام ساختار مدرسه را مختل کرده بود و بازگشایی کار بسیار بزرگی بود. باید دوباره فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و حتی خانوادهها پای کار باشند، اعتماد کنند و بچه هایشان را به مدرسه بفرستند. این واقعا به انرژی زیادی نیاز داشت که ما بتوانیم ثبت نام دانش آموزان دوره ابتدایی که نزدیک به نه میلیون نفر هستند را مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: به هر حال کیفیت یادگیری در دوره کرونا با توجه به آموزش غیر حضوری به شدت دچار مشکل شده است و برای سال تحصیلی که داریم چند تا برنامه را در دستور کار گذاشتیم که به ارتقای کیفیت یادگیری کمک کنیم. یکی از این برنامهها که نیاز به مداخله فوری داشت برنامهای بود که برای کلاس اول ابتدایی تدارک دیدیم. خیلی از والدین در دوره کرونا بچه اول ابتدایی را ثبت نام نکردند و مدرسه نفرستادند و امسال که مدرسه باز شده است بچهها ثبت نام شده اند و ما در پایه اول ابتدایی حدود یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار دانش آموز داریم.
نجفی پازوکی افزود: نیاز است که به پایه اول ابتدایی که اساس کار است توجه بیشتر داشته باشیم؛ لذا مهمترین کاری که انجام دادیم این است بستههای زبان آموزی مبتنی بر رویکردهای بهروز زبان آموزی در کل دنیا برای معلمها تولید کردیم. یک طراحی آموزشی را مطرح کردیم، معلم کاملا بر اساس آن طراحی آموزشی گام به گام در کلاسش میداند که چه کار کند؛ و اگر به او میگوییم فلان جا از کارت تصویر استفاده کن و گروه بندی کن و کتاب داستان بخوانند و ورق بزنند و سیر تصاویر را ببینند و ... باز به همان تعداد کارت و کتاب گذاشتیم برای گروه ها. همه عناصر و اجزاء را هم گذاشتیم. اعتقاد ما این است که همین اتفاق میتواند کلاس اول ابتدایی را بسیار غنی کند، ولی این یک مداخله فوری بود برای پایه اول ابتدایی.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مداخله بعدی این است که کتابخانه کلاسی را دایر کردیم. در آخر آبان که هفته کتاب و کتابخوانی است در سی و دو استان رونمایی از کتابخانه خواهیم داشت که در همه پایههای اول تا ششم کتابخانهای در گوشه کلاس طراحی میشود. از معلم میخواهیم که در کلاس فارسی شنبه دوشنبه چهارشنبه یعنی سه تا پانزده دقیقه را به کتابخوانی اختصاص بدهد. بخش کتابخوانی جاذبههای خودش را هم دارد مثلا ممکن است نویسنده کودک را به مدرسه بیاوریم که کتابش را بخواند یا نمایشگاه در مدرسه داشته باشیم، سفیران کانون پرورش فکری به مدرسه بروند و فضای کتابخوانی یک فضای جذابی باشد و کاملا مطمئن باشیم که بچهها به سمت کتابخوانی میروند. اگر این اتفاق بیفتد همه میدانیم مسیر کتابخوانی باعث میشود بچهها به لحاظ شناختی تقویت شوند.
وی در پایان افزود: مورد بعدی که در دست پیگیری است این است که ما تا حدود آذر ماه بچههایی را شناسایی کنیم که مثلا پایه دوم ابتدایی هستند وسال قبل به صورت غیر حضوری مدرسه را گذرانده اند؛ یا دانش آموز سوم ابتدایی که هم پایه اول و هم دومش غیر حضوری بوده است. این دانش آموزان ممکن است مشکلات جدی داشته باشند و نیاز داشته باشد که طرح جبران تثبیت و یادگیری را برای آن ها اجرا کنیم. در این طرح به بچههایی که مشکل دارند در ساعتهای اضافی آموزش داده میشود. مثل یک معلم خصوصی، اما در محیط مدرسه. مرحله اول این طرح در تابستان اجرا شده است و الان ادامهاش در طول سال تحصیلی اجرا خواهد شد.