به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، انیمیشن لوپتو این روزها جور رکود سینمای کشور را میکشد، اکران این اثر در آخرین گزارشها به فروش ۲ میلیارد تومان رسید و کودکان زیادی را به سینمای کشور کشاند. به همین بهانه خبرگزاری دانشجو به گفتگو با کاگردان این اثر عباس عسگری پرداخت.
انیمیشن سینمایی «لوپتو» با تکنیک سه بعدی
عباس عسگری انیمیشن ساز جوان کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجو در تفاوت انیمیشن سه بعدی که تکنیک تولید این اثر است گفت: به طور کلی انیمیشنهایی که وارد تولید و وارد بازار میشوند به سه دسته تقسیم میشوند، انیمیشنهای دو بعدی، انیمیشنهای سه بعدی کامپیوتری و انیمیشنهای استاپ موشن، سابق بر این انیمشنهای دو بعدی که مثلا دیزنی هم تولید میکرد، با دست انجام میشد. اما امروزه انیمیشنهای دو بعدی هم با کامپیوتر تولید میشوند، که با صفحه لمسی، با قلم طراحی و به صورت عمده دستی است با این تفاوت که در فضای دیجیتال هستند.
وی در ادامه در تمایز و تفاوت انیمیشن سه بعدی و گونههای دیگر آن ادامه داد:، اما انیمیشن سه بعدی کاملا متفاوت است ما ابتدا بعد از اینکه فیلمنامه تکمیل شد به سراغ طراحی میرویم یعنی همه جزئیات یک انیمیشن از کاراکتر تا به روزرسانیها و لوکیشنها طراحی میشوند و همین وارد پروسه تولید سه بعدی میشود که توسط متخصصین تولید میشود، و بعد اسکلتها را میسازند و بعد هم حرکت دهی، نوردهی بعد هم صدا گذاری و موسیقی و در پایان رندر گرفتن و خروجی نهایی دریافت میشود. البته اینجا باید از انیمیشنهای به سبک استاپ موشن هم نام برد که نوع سوم را ما به نام عروسکی میشناسیم که البته خیلی میانهای با بازار و اکرانهای عمومی فراگیر ندارد.
وی در ادامه این گفتگو عنوان کرد: استودیوی بسیار معروف به نام لایکا در جهان داریم که هر چند وقت یکبار یک اثر بسیار شاخص در حوزه انیمیشن سه بعدی ارائه میدهد. نکته مهم در مورد هر سه فرم از تولید انیمیشن، تولید در انیمیشن بسیار زمانبر است و حتی غولهای انیمیشن سازی مثل هالیوود یا دیزنی هم حدود سه سال برای تولید یک اثر وقت میگذارند.
نیروی انسانی تولید لوپتو
کارگردان لوپتو در ادامه و در مورد اینکه تولید این انیمیشن چقد زمان و نیروی انسانی برده به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: ما در شرکت فرا سوی ابعاد حدود دو سال و نیم تا سه سال ساخت انیمیشن لوپتو به طول انجامید. همینطور در مورد نیروی انسانی باید بگوییم بین ۴۰ تا ۵۰ نفر نیروی انسانی را درگیر تولید انیمیشن لوپتو کردیم. البته در پروسه تولید حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر، در شرکت خودمان ما تعدادی نیروی ثابت داریم که نیروی کاری زیادی را درگیر کردیم.
از کرمان به سراسر ایران
این کارگردان کرمانی که کار خود را هم در این شهر با تیم خود ادامه میدهد در مورد سابقه فعالیتهای خود در این عرصه افزود: من از سال ۸۴ وارد عرصه تولید انیمیشن شدم، اما شرکت ما در سال ۸۸ به صورت رسمی وارد عرصه تولید انیمیشن شد. از همان ابتدا هم رویای ساخت یک کار سینمای طولانی داشتیم. «لحظه شماری میکردیم تا به تکنیک و بودجه لازم برای تولید یک انیمیشن بلند سینمایی برسیم.»
وی افزود: ما از چند سال قبلش در این فکر بودیم و میخواستیم یک کار بلند را تولید کنیم. ما در شرکت فراسوی ابعاد یک تیم طراحی و ایده داریم که به صورت مداوم دور هم جمع میشویم، ایدهها را میدهیم که اگر ایده جذاب باشد به صورت طبیعی نظر همه تیم را جلب میکند و شروع به پرورش آن میکنیم تا به یک تکست یا متن سناریویی برسد و بعد از آن به سیناپس میرسیم؛ که پس از آن به یک فیلمنامه کامل میرسیم در طرح و ایده انیمیشن لوپتو ما ۴ نفر بودیم. بنده و آقای فرشاد امین زاده قصه طرح را به صورت کامل نوشتیم و آقای مهدی فتحی که انیماتور هم هستند در دیالوگ نویسی به ما کمک کردند تا فیلمنامه به صورت کامل مهیا شد.
تأخیر در اکران لوپتو به دلیل کرونا
عسگری با عنوان اینکه اکران لوپتو با تأخیر به دلیل کرونا رو به رو بود گفت: لوپتو برای اکران در سال ۹۸ آماده بود، اما به دلایل اجتماعی مثل کرونا به تعویق افتاد ما هم در این چند سال بیکار نبودیم و چند اثر برای خارج و داخل کشور ساختیم که از آنها میتوان به سریال قلدر خان که پخشش به زودی آغاز خواهد شد.
این کارگردان انیمیشن در مورد ادامه فعالیتها و کارهای آینده هم با اشاره به فعال بودن تیم طرح و ایده انیمیشن بیان کرد: در حال حاضر چند قصه برای تولید داریم تا بتوانیم بهترین ایده را هم برای ارائه به بازار و هم برای استقبال بیشتر را برای تولید آغاز کنیم که به محض پایان اکران لوپتو تولید آنها را آغاز خواهیم کرد. البته هنوز به صورت قطعی تولیدشان آغاز نشده است.
ضرورت فهم رسانهای انیمیشن در میان مسئولین و مردم
عباس عسگری در مواجهه با این سوال که از مسئولین چه درخواست و مطالبهی برای پیشرفت صنعت انیمیشن دارید؟ پاسخ داد: مهمترین درخواست و مطالبه ما پیدا کردن فهم رسانهای انیمیشن است شاید فکر کنید ما بودجه بخواهیم یا امکانات، اما واقعا این نیست و تنها در خواست ما این است که انیمیشن را فهم کنند.
وی در مورد اهمیت این صنعت نیز گفت: انیمیشن قدرت رسانهای زیادی دارد، تمام کشورهای بزرگ دنیا در این حوزه فرهنگسازی میکنند، از آمریکا تا چین به صورت جدی در انیمیشن سرمایه گذاری میکنند، ما موردی داشتیم در بین مسئولین فرهنگی که تفاوت انیمیشن با بازی کامپیوتری را متوجه نمیشد. ما تنها انتظارمان این است که هم در حوزه فرهنگسازی و اجتماعی و هم در حوزه سیاست و اقتصاد اهمیت انیمیشن درک شود.
وی با تأکید بر کار بومی در شهر کرمان هم بیان کرد: همین که شهری مثل کرمان توانسته با یک تیم انیمیشنی در سطح ملی تولید کند نشان دهنده این است که اگر بخواهیم میتوانیم در سایر مراکز استانها هم تیمهای تولیدی داشته باشیم تا این صنعت را به عنوان پیشگام فرهنگ معرفی کنیم.
در پایان باید بگویم: خود ما بعنوان اینیمیتور میتوانیم چرخه اقتصادی این صنعت را بچرخانیم کافیست که یک انیمیشن ساز اولین اثر خود را تولید کند و به دنبال اکران باشد البته حمایت و شتابدهی مسئولین در این امر بسیار تأثیرگذار است.