به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آئین تجلیل از نامآوران پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه علم و صنعت در مرکز همایشهای بینالمللی این دانشگاه با حضور منصور انبیاء رئیس دانشگاه علم و صنعت و روحالله دهقانی فیروزابادی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد.
منصور انبیاء رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در آیین تجلیل از نامآوران و پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه گفت: در دانشگاه بر اساس رسالتی که دارد گفتمانهای مختلفی پیگیری میشود. یکی از گفتمانهای غالب، گفتمان علم و فناوری است. روز پژوهش و این جلسه فرصتی است که بیشتر به گفتمان علم و فناوری پرداخته شود.
انبیاء افزود: گفتمانها همواره بر بلندای اندیشههای سرمایهی انسانی جریان پیدا میکند و یکی از ملازمات فراگیری آنها تکریم سرمایههای انسانی است. فلذا بخشی از جشنواره را هر سال به تکریم برگزیدگان با هدف الگوسازی از آنها اختصاص میدهیم. بنده در همینجا از فرصت استفاده میکنم و به همه شخصیت هایی که امروز مورد تکریم قرار میگیرند پیشاپیش موفقیت آنها را تبریک عرض میکنم.
وی با اشاره به نقش دانشگاه در پیشرف کشور گفت: امروز دانشگاه به عنوان نقطه کانونی، که میتواند پیشرفت کشور را در همهی زمینهها تضمین کند در جامعه مطرح است، دانشگاه از طریق دانشآموختگان خود نقش مهمی را در همهی دستگاهها و سازمانها ایفاء میکند.
انبیا با اشاره به ظرفیت دانشگاه علم و صنعت گفت: حقیقتاً در هیچ دوره ای دانشگاه تا این حد خود را مقیّد به پاسخگویی مسایل و نیازهای جامعه نمیدانست در این راستا انتظار است صنایع برای استفاده از ظرفیتهای دانشگاه پیشقدم شوند تا هم نیاز جامعه مرتفع شود و هم احساس رضایت بیشتری به دانشگاه، اساتید ارجمند و دانشجویان عزیز دست بدهد.
رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به کارکرد دانشگاه گفت: سه کارکرد معمول دانشگاه یعنی آموزش، پژوهش و ارتباط با صنعت و جامعه در واقع بیانگر کارکردهای تکنیکی دانشگاه میباشد. به عبارتی میشود گفت زلف همه کارکردهای دانشگاه به نوعی به زلف پژوهش گره خورده است.
وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب ادامه داد: میخواهم از فرمایش مقام معظم رهبری وام بگیرم، ایشان اهداف پژوهش را در یک جمله بیان کردند، فرمودند؛ هدف پژوهش دو مورد است. یکی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان پژوهش و فناوری و هدف دوم از پژوهش، حل مسأله کنونی و آینده کشور است. این اهداف را باید به عنوان یک سند بالا دستی و نقشه راه، سرلوحه فعالیتهای خود قرار بدهیم. در یک کلام هدف از پژوهش تولید علم نافع و رفع مشکلات کشور است.
انبیا با اشاره به اهمیت پژوهش گفت: پژوهش از این جهت برای دانشگاههای معتبر بسیار مهم است، چون تنها راه تولید دانش، پژوهش است و از طرفی مهمترین رکن تعالی، رشد و توسعه قدرت یک کشور دانش است. اینجاست که جایگاه پژوهش مشخص میشود و همین پژوهش و دستاوردهای پژوهشی است که دانشگاههای معتبر را از دانشگاههای غیر معتبر متمایز میکند؛ البته معیارهایی برای ارزیابی موفقیت پژوهش وجود دارد، بسیاری از دانشگاهها برای اثبات موقعیت خود بجای اینکه به مأموریتها و جایگاه خود بیاندیشند صرفاً به رتبه بندیهای عمومی با معیارهای ساده سازی شده بیرونی تکیه میکنند. این در حالی است که شرایط دانشگاهها در داخل با دانشگاه های خارجی با یکدیگر متفاوت است.
رییس دانشگاه علم و صمعت ایران مطرح کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران در راستای وظایف خود با جامعه و صنعت همواره تلاش کرده است در مسیر حل نیازها و مشکلات جامعه و صنعت حرکت کند و در این مسیر طی سالهای اخیر ماموریتهای جدیدی نیز بر ماموریتهای خود از قبیل تربیت نیروی انسانی متخصص تا مشارکت در حل مسائل اساسی کشور، مأموریتهای سرآمدی علمی- پژوهشی (توسعه مرزهای دانش)، ارایه خدمات و راه کارهای صنعتی و فناورانه به جامعه و صنعت، ایجاد توسعه و بومی سازی فناوریهای مورد نیاز، اشتغال آفرینی فاخر و دانش بنیان، اولویت دادن حوزههای میان رشتهای، توسعه کسب و کارهای دانشبنیان برای حمایت از برنامههای اقتصاد دانش محور و اقتصاد مقاومتی و توسعه زیرساختهای پژوهشی را اضافه نموده و در دستور کار خود قرار داده است.
وی با اشاره به اهمیت حل مسئله افزود: حل مسأله آنچنان اهمیتی دارد که رهبر حکیم انقلاب در دیدار مهرماه سال جاری با نخبگان فرمودند شاخص ارزیابی استاد و نخبه باید حل مسأله باشد، این توقع که امروزه دانشگاهها باید در میدان حل مساله حضور جدی داشته باشند؛ به سبب افزایش قابل توجه سهم دانش در اداره اقتصاد و جامعه امروزی است. دانشگاهها نیز بر همین اساس مأموریتهای اولیه آموزشی و پژوهشی خود را باز تعریف نموده و مهمتر اینکه به صورت مستقیم نقشهای مهمی را در صنعت و جامعه پذیرفتهاند که در چهار محور قابل دستهبندی است.
انبیاء با اشاره به اهمیت نقش اموزش و پژوهش در صنعت و ذکر محورهای آن گفت: محور اول، تحول در آموزش و پژوهش ظهور دانشگاههای چالش محور و کار تیمی روی پروژههای بین رشتهای برای حل مسائل صنعت و جامعه ضرورت مهمی است که شاهدش هستیم، این امر نیازمند تقویت آموزشهای مهارتی است، حفظ و ارتقای سرآمدی دانشگاه در حوزههای آموزش و پژوهش از اهداف مهم برنامههای راهبردی دانشگاه است.
رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: ارزیابی و بازنگری در نظام آموزش و پژوهش دانشگاه (شامل ساختارها، فرآیندها و برنامههای آموزشی و اتصال آن به پژوهشهای بنیادی و کاربردی) متناسب با نیازهای کشور ضروری به نظر میرسد. بر این اساس، لازم میدانم که کار گروهی مشورتی از اعضای محترم هیات علمی دست اندر کار، با تجربه و صاحب نظر در این حوزه تحت عنوان کار گروه تحول آموزش و پژوهش به بررسی نیازها و ضرورتهای حوزههای آموزش و پژوهشی دانشگاه (درتعامل تنگاتنگ با معاونتهای آموزش و پژوهش) پرداخته و نقشه راهی را برای ایجاد تحولات اساسی در این حوزهها تدوین و با تلفیق آن با برنامه تحول آموزش وزارت عتف بتوانیم اصلاحات خوبی را در برخی از رویههای آموزشی و پژوهشی ایجاد کنیم. این کار در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی حتماً انتظار بجایی از دانشگاه است.
وی با اشاره به رتبه علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشگاه علم و صنعت در اغلب رتبهبندیها از جمله تایمز و کیواس (QS) دانشگاه علم و صنعت ایران با ارتقای یک پلهای، در جایگاه دوم دانشگاههای صنعتی بزرگ کشور قرار گرفته است. همچنین در آخرین رتبهبندی دانشگاهها در ISC در حوزه پژوهش، رتبه یک کشور را در بین دانشگاههای صنعتی کسب نمودهایم. در همین ارتباط برای رسیدن به مقالات خط شکن طرح جدیدی برای تخصیص گرنت هدفمند و آینده محور در دست اقدام داریم تا بتوانیم به کمک نهادهای حامی مقالات معتبر در مجلات فاخر دنیا (در حد ساینس و نیچر) با هدف رسیدن به موفقیت علمی بچاپ برسانیم.
انبیاء با اشاره به محور دوم گفت: توسعه تعاملات صنعتی خوشبختانه آمار قراردادهای منعقد صنعتی دانشگاه در 6 ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت 6 ماهه سال قبل رشد 100 درصدی نشان میدهد. امسال با حمایتهای صورت گرفته، شاهد ورود جدیتر دانشکدههای علوم پایه به جمع دانشکدههای فعال دانشگاه دراتباط با صنعت هستیم. به طور کلی درصد اعضای هیات علمی فعال در ارتباط با صنعت، رشد معنی داری داشته است که بسیار دلگرم کننده است؛ خوشبختانه دانشگاه علم و صنعت ایران در سالهای اخیر در ارزیابیهای دانشگاهی در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت، رتبه اول را کسب کرده است اما با این وجود هنوز بخش زیادی از ظرفیت دانشگاه هم چنان خالی است. این امر در جامعه علمی کشور و دنیا، فرآیندی نوظهور و کمتر شناخته شده است که برخی از آن تعبیر کرده اند به خروج دانشگاهها از «برج عاج و کنج عافیت» و ورود مستقیم آنها به میانه میدان «رشد اقتصادی دانشمحور».
رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ورود این دانشگاه به عرصه کارآفرینی گفت: ورود جدی به حوزه کارآفرینی و نوآوری، از مسیر تعامل و دادوستد متقابل شبکهای از بازیگران در کنار هم، رخ میدهد که از این مجموعه تعبیر به زیستبوم نوآوری میشود. برای تقویت این زیستبوم، نهادسازی گستردهای در دانشگاه صورت گرفته است، با هدف وزن دادن به این ماموریت جدید، دانشگاه، معاونت پژوهش و فناوری را به دو معاونت «پژوهش و تعاملات صنعتی» و«معاونت فناوری، نوآوری و کارآفرین» تبدیل کرده است، به علاوه سازمان توسعه و سرمایهگذاری دانشگاه نیز بزودی ایجاد خواهد شد تا مسیر سرمایهگذاری و فعالسازی داراییهای دانشی و فیزیکی دانشگاه تسهیل شود. هم چنین ایجاد بنیاد حامیان دانشگاه گام موثر دیگری برای همراه شدن با خیرین علم و فناوری در همین مسیر است.
وی با اشاره به پارکهای علم و فناوری گفت: پارکهای علم و فناوری، زیر ساختهای حیاتی برای کارآفرینی دانشبنیان هستند که دانشگاه ما متاسفانه تاکنون از آن بیبهره بود، امروز باید با افتخار خدمتتان عرض کنم پس از زحمات حدود یک ساله (در تدوین پروپوزال اساسنامه و تصویب برنامه پارک در شوراها و کمیسیونهای مختلف)، خوشبختانه مجوز پارک علم و فناوری از شورای گسترش وزارت عتف اخذ شده است. در حوزه آموزش مهارتهای کارآفرینی، آییننامه مدرسه کارآفرین در هیات امنای دانشگاه تصویب و مراحل راهاندازه آن بزودی آغاز خواهد شد.
انبیاء محور چهارم را عامل امید بخش نسل جوان دانست و گفت: استفاده از ظرفیت پژوهش و حل مساله برای امید بخشی به نسل جوان در اتفاقات اخیر دانشگاهها، تاثیرات متقابل دانشگاه و جامعه را به چشم دیدیم، نقشی که از یک دانشجوی امیدوار میتوان امید داشت هیچگاه نمیشود از یک دانشجوی مایوس توقع کرد. اگر فکر جدی برای این حوزه نشود بحران بیهویتی و امید به آینده، ظرفیت گسترده جوانان دانشجو را فرسوده میکند. برای حفظ پویایی دانشگاه و حفظ نقش جریانسازی در سطح کشور و جامعه، علاوه بر پژوهشهای تخصصی، باید روحیه نقادی و آزاد اندیشی را در میان خود و جوانان دانشجو تسری بدهیم.
رئیس دانشگاه علم و صنعت مطرح کرد: با استفاده صحیح از فرصت ارتباط با صنعت و جامعه و هم چنین کارآفرینی و نوآوری، میتوانیم با درگیر کردن دانشجویان در یک فرآیند واقعی حل مساله، طعم اثرگذاری و مشاهده حاصل تلاششان را به آنها بچشانیم. این اعتماد به نفس حاصل از حل مشکل، باطل کننده جریان ناامیدی که توسط رسانههای خارجی در این کشور پمپاژ میشود، خواهد بود. ما باید چنین فضای حل مساله واقعی را برای دانشجویان فراهم کنیم.
وی در اخر با اشاره به نقش مهم معاونت علمی در کشور گفت: به برداشت بنده «ویژه ماموریت معاونت علمی این است که اگر ببیند در کشور جایی برای کاشتن نهال علم و فناوری، مستعد است و یا نهالی کاشته شده اما برای پرورش آن نیازمند کمک است معاونت علمی ورود میکند تا با کمکهای خودش آن نهال را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بارور کند. اساتید و دانشجویان سرزمین دانشگاه پر افتخار علم و صنعت ایران استعداد فراوان برای کاشت نهال علم و فناوری دارد تا به بوستان علم و فناوری برای خدمت به جامعه تبدیل شود، لذا امیدوارم دانشگاه علم و صنعت ایران بیش از پیش از کمکهای معاونت محترم علمی بهرهمند شود.
انبیاء ادامه داد: در پایان باید بدانیم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، آنچه اتفاق افتاده است همهی ظرفیتها نیست، موفقیتهای دانشگاه مرهون زحمات یکایک اساتید ارجمند، دانشجویان عزیز و کارکنان گرامی است که توشه و توان خود را صادقانه صرف اعتلای دانشگاه کردهاند ما وارثان بزرگمردانی از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید فخری زاده و سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان و سایر شهدای بزرگوار هستیم که شعارشان ما میتوانیم بوده است و برای این شعار مقدس، جان عزیزشان را نثار کردهاند. امید است در پرتو عنایات خدای متعال شاهد موفقیتهای بیش از پیشتان باشیم.