به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «سیده لیلا اسراری» تهیهکننده رادیو که بیش از دو دهه به عنوان تهیه کننده در ساخت همه قالبهای رادیویی فعالیت دارد، سال گذشته و در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به عنوان منتخب هیئت داوران با برنامه «آق چادر» موفق به کسب رتبه برتر شد.
وی در این رابطه میگوید: در جشنوارههای بسیاری توانستم به عنوان رتبه اول و برتر معرفی شوم که آخرین آن سال گذشته و در جشنواره T۴P تایلند بود که به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران به بخش پایانی راه پیدا کردم. همچنین سال گذشته در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به عنوان منتخب هیئت داوران با برنامه «آق چادر» موفق به کسب رتبه برتر شدم. در جشنوارههایی مانند جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی، جشنواره رادیو فرهنگ، جشنواره رادیو سلامت، جشنواره نمایشهای قرآنی، تامین اجتماعی، جشنواره وزارت بهداشت درمان و علوم پزشکی، جشنواره قالبهای نوین برنامه سازی، نماز و نیایش، جشنواره چلچراغ، جشنواره کتاب و جشنواره رادیو تئاتر فجر هم موفقیتهای زیادی داشتم.
مستند «آق چادر» درمورد زنده یاد محمد بهمنبیگی پدر تعلیمات عشایر هست
اسراری درباره موضوع مستندش گفت: مستند «آق چادر» درمورد زنده یاد محمد بهمنبیگی پدر تعلیمات عشایر هست که با برپا کردن آقچادرها یا همان چادرهای سفید مدرسه عشایری تعداد زیادی از بچههای عشایر ایران را باسواد کرد و انقلابی در زندگی مردم ایلیاتی بوجود آورد و با این کار بذر امید را در وجود مردم رنج کشیده ایل در دل طبیعت خشن کاشت و باعث ارتقای سطح آگاهی فکری و فرهنگی آنها شد. زنده یاد بهمن بیگی در سال ۱۹۷۴ میلادی (۱۳۵۳ شمسی) به خاطر مبارزه با بیسوادی موفق به دریافت جایزه بینالمللی از یونسکو شد و بارها در داخل وخارج از کشور مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت و حاصل تلاشهای بیوقفه او، تربیت صدها معلم و مهندس و پزشک ایلی در جامعه بود که نمونه بارز آن ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران میباشد.
مخاطبان همیشه به رادیو اعتماد داشته و آن را به عنوان یک همراه در زندگی قبول داشتند
وی که کارشناس علوم اجتماعی و ۱۸ سال در صدای مرکز فارس مشغول به فعالیت است، به نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت: رادیو به عنوان یک رسانه گرم همیشه ارتباط بسیار نزدیک و صمیمانهای با مخاطبان و افراد جامعه داشته به خصوص در کشور ما که رادیو از گذشتههای دور به عنوان عضوی از اعضای خانواده از صبح تا شب حضوری پررنگ داشته و همه خاطرات شیرینی از این همراهی و همگامی با رادیو داریم؛ از قصههای ظهر جمعه گرفته تا قصه شبانه و برنامه راه شب رادیو وبه همین دلیل مخاطبان ما نشان دادند که در ادوار و عرصههای مختلفی به این رسانه شنیداری اعتماد و آن را به عنوان یک همراه در زندگی قبول داشتند که این اعتماد در واقع سرمایه اصلی ما هست که در رسانه رادیو کار میکنیم و میدانیم که هر جا اعتماد عمومی شکل بگیرد، مشارکت اجتماعی هم گسترش پیدا میکند و حس مسئولیتپذیری اجتماعی هم عمیقتر و گستردهتر میشود و زمانی که این ارتباط و همراهی صورت بگیرد، شنونده هم میتواند به عنوان نماینده رسانه زمینه همراهی همدلی و مسئولیت پذیری دیگرافراد جامعه را هم فراهم بیاورد و بر عهده داشته باشد.
رادیو میتواند تقویت اعتماد عمومی مخاطبان را به همراه داشته باشد
برگزیده برتر نخستین جشنواره پژواک بیان کرد: قطعاً در یک چنین زمانهایی هست که برای ما که در رسانه کار میکنیم با طراحی برنامههای امیدآفرین و پرنشاط برنامهای که برخاسته از نیاز مردم و همراه با سلیقه آنها باشد میتوانیم برای این سلایق و دیدگاههای مختلف نقشآفرینی کنیم و ضمن ایجاد نشاط و آرامش وامید درزندگی، راحت و شفاف پاسخگوی ابهامات و سوالات آنها درعرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشیم و با نشان دادن نقاط ضعف و قوت مسئولان، حلقه وصل و اعتماد دوجانبه باشیم و همین امر میتواند تقویت اعتماد عمومی مخاطبان را به همراه داشته باشد.
جشنوارههای رادیویی بر ارتقای سطح برنامهریزی تاثیرگذار است
وی بر تاثیرگذاری برگزاری جشنوارههای رادیویی بر ارتقای سطح برنامهسازی اشاره کرد و گفت: عرصه رقابت همیشه به عنوان یک میدان برای دیده شدن و نمود پیدا کردن نقاط ضعف و قوت در همه عرصهها مطرح بوده است.
جشنوارههای رادیویی زمینه را برای عرضه کارهای نو و برخاسته از مطالبه مخاطب فراهم میکند
اسراری ادامه داد: همانطور که در حوزههای ورزشی و سرگرمی و میادین مسابقه بهترین جا برای دیده شدن و جمع شدن بهترینها و موفقترین افراد به حساب میآید، در عرصه رسانه رادیو هم برگزاری جشنوارههای رادیویی زمینه را برای عرضه کارهای نو و برخاسته از مطالبه مخاطب فراهم میکند و برنامهسازان خوشفکر و توانمند تلاش میکنند تا بهترین و جذابترین برنامههای خودشان را در جشنوارهها در معرض دید و شنید همگان قرار بدهند و با ارزیابی اساتید و بزرگان رادیو در همه حوزهها در یک میدان سالم از دانش و هنرهای دیگر فعالین این عرصه از داشتههای مشترک همدیگر استفاده کنند و در رفع نواقص کاری خودشان بکوشند و این تشویق و دیده شدن بهترین فرصت را برای تلاش دوباره و نگاه نو به عرصه برنامهسازی رادیو فراهم میآورد تا ما اهالی رسانه تلاش کنیم تا بر اساس نیاز مخاطبان و سلیقه مخاطبینمان برنامههایی را ارائه کنیم تا بتوانیم نظر مساعد آنها را هرچه بیشتر به رادیو و افرادی که در آن کار میکند جلب کنیم.
متاسفانه در برنامههای رادیویی کمتر از قالب مستند استفاده میشود
وی از کمتوجهی به ساختار مستند در رادیو طی سالهای اخیر انتقاد کرد و گفت: مستند رادیویی قالبی به نسبت تازهتر از بقیه قالبها در رادیو به خصوص در کشور ما بوده و علاوه بر تازهبودن، سخت و زمانبر بودن این قالب هست که باعث شده کمتر در رادیو برنامهسازان نسبت به آن توجه داشته باشند. از زمانی که یک ایده در ذهن مستندساز شکل میگیرد تا زمان رسیدن به اهدافی که مد نظرآن هست، مسیر بسیار طولانی وجود دارد که قطعاً با برنامهریزی، دقت نظر و واکاوی هرچه بیشتر موضوع مستند، سازنده اثر تلاش میکند که بر اساس واقعیتهای موجود در ذات موضوع و با استفاده از بهترین متن و نوشته و با بهرهگیری از ابزارهای دیگری که در اختیار دارد مثل موسیقی، افکت؛ صداهای شاهد اطلاعاتی دقیق جذاب و مورد نیاز مخاطب را منتقل کند و این برنامهریزی دقیق و یک کار پژوهشمحور و کاری که بر اساس واقعیات باشد و منطبق بر آن باشد، باعث میشود که برنامهساز تلاش بیشتر و زمان بیشتری را در این حوزه صرف کند و تنها در این صورت هست که شنونده میتواند با شنیدن آن برنامه مستند یک تصویری از آن را در ذهنش بازسازی کند و یک دانش نسبی را نسبت به این موضوع به دست بیارود و به همین خاطر است که در برنامههای رادیویی کمتر از این قالب استفاده میشود.