به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، داوود گودرزی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در گفتگوی تلویزیونی با برنامه تهران ۲۰ درباره ادغام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: از دید تحولی در ساختار شهرداری تهران چند مجموعه با عملکرد موازی وجود دارد که تمامی آنها متولی سالم سازی هوا هستند.
گودرزی افزود: مجموعه معاینه فنی، اداره محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوا از جمله مجموعههای شهرداری تهران هستند که به دلیل پراکندگی حیطه خدمت پیشنهاد تجمیع ظرفیتها مطرح شد تا به این روش یک متولی در این حوزه باشد که بتواند پاسخگوی مردم نیز باشد.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران تاکید کرد: پیشنهاد ادغام مجموعهها هنوز در حال بررسی و اگر موضوعی مطرح شده پیرامون همین بررسی است و پس از بررسی در شورای اداری مطرح میشود. هیچ شرکتی در این طرح ادغام منحل نمیشود، اما در مقابل انتقادها به این طرح باید دید در سالهای گذشته از این ساختار چه نتیجه گرفتیم؟ ما در شهرداری باید به شکل جدیتر به موضوعات بپردازیم و از شعار فاصله بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت یکپارچه شهری موضوعی است که سالانه پیرامون آن صحبت شده است و ما در این دوره مدیریت شهری با ایجاد قرارگاهها در موضوعاتی مانند مسکن و آسیب اجتماعی مسئولان دستگاهها را دور هم جمع کردیم و با تقسیم وظایف کار را پیش بردیم.
گودرزی با تاکید بر این موضوع که هر جا کاری زمین بماند شهرداری به آن ورود میکند، گفت: شهرهای متعددی در جهان هستند که کارهای شهری در آن به شکل یکپارچه انجام میشود و به عنوان مثال شهردار این شهرها مسئول آب، برق، آموزش و … است. در طول سالهای گذشته با ایجاد شرکتهای مختلف، توسعه در بخشهای زیادی در شهرداری شکل گرفته است و ما موظف هستیم این ساختار درونی را به سمت چابک سازی سوق دهیم، زیرا اگر تجمیع صورت نگیرد انرژیها از بین میرود و راه برای فرار از پاسخگویی نیز باز میشود.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران درباره تبدیل وضعیت رانندگان ایثارگر شهرداری افزود: قانون میگوید اگر فردی با شرکتهای زیر مجموعه و نهادی قراردادی دارد، با استفاده از سابقه ایثارگری میتواند تبدیل وضعیت استخدامی داشته باشد و این طرح شامل حال او میشود.
وی با بیان این مطلب که تعداد کارکنان خودرو سرویس ۴ هزار نفر است، ادامه داد: قریب ۳۵۰۰ نفر از کارکنان ایثارگر در حال تبدیل وضعیت قراردادی هستند و پیرامون مشکل رانندگان خودرو سرویس نیز ساعتها بحث شده است، زیرا این شرکت با فرد قرارداد ندارد و ماشین فرد تحت اجاره است و اگر قانون اجازه دهد برای تبدیل وضعیت آنها نیز اقدام خواهیم کرد.
گودرزی با بیان این مطلب که تلاش ما این است با هماهنگی با شورای شهر به نفع دوستان قانون را تفسیر کنیم، گفت: باید به این موضوع نیز تاکید کنم که در حال حاضر برای تبدیل وضعیت قراردادی رانندگان خودرو سرویس قولی نمیتوانیم بدهیم.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در تشریح آخرین وضعیت سامانه شفافیت افزود: سایت شفافیت از سال ۹۷ راه اندازی شده است و طبق اسناد قانونی ۷۷ مورد باید در آن بارگذاری شود که تا به امروز ۳۵ مورد بارگذاری و از مابقی موارد باقیمانده نیز برای ۵-۶ مورد لایحه تنظیم شده، اما مشکلی که وجود دارد امکان بارگذاری اطلاعات به دلیل نبود داده وجود ندارد. در حال اصلاح دیگر موارد و مشکلات موجود در این بخش هستیم و تا پایان سال نیز مابقی موارد قانونی نیز در سایت شفافیت بارگذاری میشود.
وی درباره اقدامات انجام شده برای بازگرداندن املاک واگذار شده شهرداری به غیر ادامه داد: بازگرداندن املاک و داراییهایی شهرداری اقدامی است که از ابتدای فعالیت خود در شهرداری به شکل جدی آن را در دستور کار قرار دادیم.
گودرزی با بیان این مطلب که برای شناسایی املاک سامانه جامع املاک احیا و فراخوانهایی نیز داده شد، ادامه داد: به واسطه گستردگی شهرداری، معاملات و تهاتر در شهر، دادههای درستی در بخش املاک از دوره پیشین مدیریت شهری در اختیار ما قرار نگرفت و به همین دلیل ما به سمت شفاف سازی در این بخش حرکت کردیم تا ببینیم املاک و دارایی متعلق به شهر کجا قرار دارد و در اختیار چه کسانی است.
این مقام مسئول با تاکید بر این مطلب که در این مسیر به املاک و اموالی رسیدیم که در اختیار افراد غیر بود و ۱۰۳ ملک نیز تا به امروز برگردانده شده است، گفت: تعداد کل املاک واگذار شده و در اختیار غیر به دلیل نبود اطلاعات آنها موجود نیست و در این مسیر نیز شهروندان میتوانند از طریق سامانه ۱۳۷ گزارشات خود را اعلام کنند.
وی با بیان این مطلب که در برخی از موارد قراردادهای واگذاری املاک به افراد تمام شده است و باید املاک تحویل داده شود، گفت: در یک مورد باغ ۵۳۰۰ متری در منطقه یک و در موردی دیگر پارکینگهایی در اختیار افراد بود که زمین و ملک برای شهرداری بود که روی آنها نیز اقدام شد و در این مسیر اگر به دستگاه قضایی نیز نیاز باشد به طور حتم از آن استفاده خواهیم کرد و بهره میبریم.
گودرزی در پاسخ به این سوال که ارزش املاک بازپس گرفته شده شهرداری چه مبلغی است؟ افزود: ۹۰۰۰ میلیارد تومان ارزش املاک بازپس گرفته شده در این دوره از مدیریت شهری پایتخت است.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در تشریح جزییات پرونده شیان و تصرف اراضی ملی ادامه داد: در دوره گذشته مدیریت شهری تهران یکی از مدیران سابق شهرداری به شکل شراکتی زمینی را تصاحب و برای آن سند تک برگ دریافت میکند و پس از آن پروانه ساختمانی صادر میشود. در شهرداری تهران اگر فردی سند رسمی داشته باشد و در پهنه مشخص بخواهد پروانه ساختمانی بگیرد طبق طرح تفصیلی اقدام میشود، اما موضوع مهم در این پرونده این است که فرد چگونه توانسته برای زمین متعلق به منابع ملی سند دریافت کند؟
وی افزود: هنوز سابقه فردی که این اقدام را کرده است احصا نشده، اما ما در برخورد با فساد در شهرداری مماشات نداریم و تا فرایند دقیق طی نشود، مجوزهای مربوطه نیز صادر نمیشود، زیرا عملکرد ما طبق مر قانون است.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران پیرامون عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ و کمیسیون ماده ۵ افزود: در ماده ۱۰۰ بحثی مطرح است که از زمانی که تخلف انجام میشود تخلف چگونه برداشت و چگونه رای صادر میشود؛ باید تاکید کنم این فرایند معیوب است، زیرا از ۳۰ سال پیش تا به امروز ۶۲ هزار رای ماده ۱۰۰ اجرا نشده داریم.
وی ادامه داد: برای اصلاح روند فعالیت ماده ۱۰۰ جلسات متعدد برگزار شده است و طرحی نیز در این زمینه در مجلس است، زیرا باید این نگاه از کمیسیون ماده ۱۰۰ برداشته شود که این کمیسیون منبع درآمد تخلفات ساختمانی شهرداری است.
گودرزی با تأکید بر این موضوع که درآمدهای پایدار شهرداری باید مورد بررسی قرار بگیرد تا شهرداری دنبال درآمد از محل تخلف ساختمانی نباشد، گفت: دنیایی از ثروت در شهر تهران وجود دارد و اگر به ظرفیتها درست نگاه شود، بدهیهای شهرداری به بانکها را میتوان به شکل دیگر پرداخت کرد و از این رو میگوییم روند ماده ۱۰۰ نیازمند اصلاح است و برای آن نیز طرح داریم.
وی در تشریح فعالیت کمیسیون ماده ۵ گفت: اگر آرای کمیسیون ماده ۵ در این دوره مدیریت شهری تحلیل شود، مشخص است رای این کمیسیون بر محور احیای محلههایی است که شهروندان در سالهای مختلف در آن با مشکلاتی از جمله فریز مواجه بودند.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران بیان کرد: در این کمیسیون بر روی مناطق ۱۸ و ۱۹ بررسی انجام شده است که بتوان رونق را با تدابیری به آن برگرداند، زیرا با این اقدام فاصله شمال شهر و جنوب شهر کم میشود. انتصاب ۹۶ درصد از داخل و بدنه شهرداری بوده است و در انتصاب ۷۰ درصد معاونان و روسای سازمانها نیز به همین شکل عمل شد و باید تأکید کنم ما در این دوره مدیریت شهری کمترین نیرو را از خارج از شهرداری به بدنه تزریق کردیم.
وی ادامه داد: هر فردی که میخواهد در شهرداری تهران مسئولیت بگیرد، رزومه و عملکرد او در کانون ارزیابی بررسی میشود و این اقدام شهرداری میتواند معیار خوبی برای الگوگیری دیگر مجموعهها نیز باشد.