بهبهانی:
عرضه سوخت ارزان مهمترین مانع در مسیر توسعه شبکه حمل و نقل ریلی
بهبهانی گفت: بزرگترین و مهمترین مانع در مسیر توسعه شبکه حمل و نقل ریلی عرضه سوخت ارزان بود که با آزادسازی منابع در نتیجه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها و سرمایه گذاری های جدیدی که در این بخش درحال انجام است ، در اینده نزدیک با توجه به عرضه سوخت معین با قیمت بین المللی در میان روش های حمل و نقل، تعادل ایجاد می شود.
به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حمید بهبهانی در همایش ملی ترانزیت در مسیر توسعه با بیان اینکه سهم شبکه حمل و نقل ریلی در جابجایی بار و کالا 10 درصد است ، افزود : بزرگترین و مهمترین مانع در مسیر توسعه شبکه حمل و نقل ریلی عرضه سوخت ارزان بود که با آزادسازی منابع در نتیجه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها و سرمایه گذاری های جدیدی که در این بخش درحال انجام است ، در اینده نزدیک با توجه به عرضه سوخت معین با قیمت بین المللی در میان روش های حمل و نقل؛ تعادل ایجاد خواهد شد.
وی از بخش خصوصی به عنوان موتور محرک ترانزیت یاد کرد و گفت: ترانزیت یعنی نفت ، یعنی طلای سیاه ، یعنی درامد یک کشور ؛ اما اقتصاد ترانزیت بدون همدلی و همفکری ارگان های مختلف شکل نخواهد گرفت. وزیر راه و ترابری افزود : کل راه ایجاد شده در کشور تا دولت نهم یکهزار و 950 کیلومتر بود درحالیکه از دولت نهم تا کنون 2 هزار و 800 کیلومتر راه ایجاد شده یا در حال ایجاد است که معادل دو برابر 30 سال گذشته است.
وی از بخش خصوصی به عنوان موتور محرک ترانزیت یاد کرد و گفت: ترانزیت یعنی نفت ، یعنی طلای سیاه ، یعنی درامد یک کشور ؛ اما اقتصاد ترانزیت بدون همدلی و همفکری ارگان های مختلف شکل نخواهد گرفت. وزیر راه و ترابری افزود : کل راه ایجاد شده در کشور تا دولت نهم یکهزار و 950 کیلومتر بود درحالیکه از دولت نهم تا کنون 2 هزار و 800 کیلومتر راه ایجاد شده یا در حال ایجاد است که معادل دو برابر 30 سال گذشته است.
وی گفت: از ابتدای انقلاب تا اواسط دولت نهم 5 هزار کیلومتر خط اهن در کشور ایجاد شده بود درحالیکه اکنون 4 هزار کیلومتر راه اهن با پیشرفت فیزیکی 5 تا 90 درصد درحال ایجاد است.
بهبهانی با بیان اینکه تا قبل از دولت نهم ، حساسیت زیادی در خصوص توسعه شبکه ریلی وجود نداشت افزود : اکنون در دولت دهم شاهد پویایی این بخش از حمل و نقل هستیم و تا 3 سال اینده راهگذر (کریدور) شرق از چابهار به زاهدان ایجاد خواهد شد و درحال ایجاد راه اهن خرمشهر به شلمچه در جنوب هستیم و قصد داریم ان را به شبکه ریلی عراق در بصره متصل کنیم ، احیای راه ابریشم ریلی از چین به قرقیزستان ، تاجیکستان ، افغانستان ، ایران ، ترکیه و اروپا را هم در دستور کار داریم.
وزیر راه و ترابری با اشاره به برخی مسائل و مشکلات در پروازهای ترانزیتی گفت : رئیس جمهور قول مساعد داده است برای رفع موانع و مشکلات ،برای توسعه ترانزیت در این بخش اقدام شود و هم اکنون شهرک فرودگاهی در جنب فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) درحال ایجاد است تا مسافران پروازهای ترانزیتی از امکانات تفریحی و ورزشی که در ان فراهم خواهد شد، استفاده کنند.
وی درخصوص ظرفیت های بندری و امکانات موجود در این بخش برای توسعه ترانزیت افزود : ایران برغم برخورداری از 7 بندر عظیم در خلیج فارس و 4 بندر بزرگ در دریای خزر نتوانسته است از ظرفیت های موجود بخوبی بهره برداری کند.
بهبهانی، جدا بودن کشتیرانی از وزارت راه وترابری را یکی از مشکلات در بهره برداری مناسب از بنادر دانست و گفت: اکنون 10 کشتی از 100 کشتی که در دریای خزر فعالیت می کند از ان ایران است و 90 کشتی در مالکیت روسیه قرار دارد و برای اجرای بهتر امور لازم است کشتیرانی به وزارت راه و ترابری سپرده شود./انتهای پیام/
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.