کد خبر:۱۰۵۹۶۰۴
نجفی پازوکی در نشست خبری:

تکرار پایه ۱۰ درصدی در اول ابتدایی نیاز به مداخله اورژانسی دارد / ۴۵ هزار و ۵۳۸ نفر از بازماندگان از تحصیل جذب شده اند

معاون آموزش ابتدایی آموزش پرورش به تشریح برنامه‌های معاونت ابتدایی در سال تحصیلی جاری و تبیین دستاورد‌های این معاونت در چند سال اخیر پرداخت.

 تکرار پایه ۱۰ درصدی در اول ابتدایی نیاز به مداخله اورژانسی دارد/۴۵ هزار و ۵۳۸ نفر از بازماندگان از تحصیل جذب شده اندبه گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ معصومه نجفی پازوکی پیرامون برنامه‌های معاونت ابتدایی در سالم تحصیلی جاری و دستاورد‌های معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اظهار داشت: نرخ پوشش دوره ابتدایی در سال ۵۷، ۵۷.۵ بوده و در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱، ۹۷.۷۵ است.

او ادامه داد: همچنین نسبت شاخص دختر به کل در سال ۵۷، ۴۰.۱۵ و امسال ۴۸.۶۰ است؛ و در روستایی نسبت دختر به کل در سال ۵۷، و امسال ۴۸.۳۱ است.

وی افزود: در مدارس روستایی ۱۱۳ درصد افزایش و در کلاس‌های درس ۱۰۵ درصد افزایش را نسبت به قبل از انقلاب داشته ایم.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش اذعان داشت: با اینکه ما در بحث نیروی انسانی دچار مشکل هستیم، ولی ۳۰۳ مدرسه داریم که با یک دانش آموز تشکیل می‌شود. ۴۷۷۲ مدرسه با کمتر از پنج دانش آموز و ۱۰۳۵۷ مدرسه با کم‌تر از ۱۰ دانش آموز تشکیل می‌شود.

وی افزود: در کل کشور ۲۴۵ مدرسه شبانه روزی داریم درحالی که در سال ۵۷ تنها یک مدرسه در شیراز داشتیم.

نجفی پازوکی به مدرسه شبانه روزی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب فقط یک مدرسه شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان عشایری داشتیم که در شیراز بود و اکنون ۲۴۵ مدرسه شبانه‌روزی عشایری داریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در ماده ۱۵ اساسنامه عشایری سرانه دانش آموزی عشایری باید ۳ برابر باشد و در ماه گذشته برای اولین بار این توزیع ۳ برابری انجام شد.

وی افزود: مهم‌ترین رویکرد برای ما، رویکرد تربیتی است و به دلیل تعاریف مختلف تربیت، نمی‌توان به آسانی از کنار این کلیدواژه گذشت. اگر می‌خواهیم چرخش تحولی داشته باشیم باید روی باور و نگرش مخاطب کار کنیم.

وی در ادامه گفت: در بخش آموزش برای ما مهم بود که کار با کیفیت اتفاق بی افتد. رویکرد آموزشی ما این بود که میز آموزش را خالی کنیم و محور اصلی ما کتاب درسی شد.

پازوکی اذعان داشت: فاصله برنامه ریزی ما تا عمل بسیار زیاد است. ما باید روی ارتقا و توانمند سازی معلم کار کنیم و معلم را از فضای سنتی جدا کنیم.

وی با بیان اینکه برای توانمندسازی معلمان بررسی‌هایی انجام شده، اظهار کرد: بررسی اولیه داشتیم و یکی از شاخص‌ها، نرخ تکرار پایه است. بنده فکر می‌کردم با ارزشیابی توصیفی، تکرار پایه نداشته باشیم، اما بررسی نشان داد که نرخ تکرار پایه ۳ درصد است و این عدد در اول ابتدایی ۱۰ درصد است یعنی در پایه اول ابتدایی نیاز به مداخله جدی و اورژانسی وجود دارد.

وی افزود: محتوایی را برای معلم ابتدایی تعریف کردیم که خودآموز بود و همچنین برای آموزش الفبا، ۱۶ هفته محتوا برای معلم تولید کرده و ارسال کردیم. نتیجه این فعالیت‌ها را در آزمون پرلز می‌بینیم. برای سایر معلمان ابتدایی نیز طرح شهید همت را راه‌اندازی کردیم که جنس آموزش برای معلم نسبت به سال‌های قبل فرق می‌کند و برای کل کشور شبکه سازی می‌کنیم و ۱۲ حلقه ۱۰ هزار نفر را پیش‌بینی کردیم و تلاش داریم ۳۶۰ هزار معلم ابتدایی را طی ۳ سال آموزش دهیم که این آموزش‌ها بر اساس نیازسنجی بود و معلمان عنوان کرده‌اند که در دوره اول ابتدایی در درس فارسی و در دوره دوم ابتدایی، درس ریاضی نیاز به محتوا دارند.

پازوکی تصریح کرد: در حوزه رویکرد آموزشی، یکی از مسائل این بوده است که معلم باید منابع را در دسترس داشته باشد. مطالعه‌ای انجام شد و فراخوان به ناشران داریم و کتاب‌هایی را در ساحت‌های سند تحول ساماندهی کردیم. همچنین در هفته کتاب، کتابخانه‌های کلاسی را در ۳۲ استان، ۳۲ مدرسه را رونمایی کردیم که در روز‌های زوج ۲۰ دقیقه خواندن کتاب است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش پرورش گفت: عدالت آموزشی برای ما مهم است و روی این حوزه متمرکز شده اییم، سال‌های قبل بحث بازمانده از تحصیل بود و اینکه مسأله شفاف و روشن باشد، نداشتیم که با سامانه شهید محمودوند به شفافیت رسیدیم. در ابتدای سال تحصیلی متولدین ۶ تا ۱۱ سال توسط ثبت احوال اعلام شد و سامانه سیدا هم تعداد ثبت‌نام در مدارس را اعلام کرد که حاکی از این بود ۲۰۴ هزار و ۳۱۲ نفر بازمانده از تحصیل هستند.

وی افزود: تا امروز ۴۵ هزار و ۵۳۸ نفر از بازماندگان از تحصیل جذب شدند و در بحث بازماندگان سه فاز شناسایی، جذب و نگهداشت مد نظر است که نشان می‌دهد بیش از ۲۲ درصد آن‌ها جذب شدند. همچنین برای ۹۷ درصد کودکان شناسایی شده، مسؤول پیگیری مشخص شده است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار