به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مؤسسه بینا، پیمایشی با محوریتِ «مصرف کالاهای فرهنگی» انجام داده است که در بخشی از این پیمایش به بررسیِ حوزه موسیقی، پرداخته؛ در تمام پیمایشها، نمونهگیری از افرادِ بالای ۱۸ سال، از کل کشور بهصورتِ نمونهگیریِ تصادفی و از طریق تلفن انجام میشود و دادهها قابلیتِ روایتِ کل جامعه، اعم از شهر و روستا را دارد.
موسیقی بهعنوانِ یکی از عناصرِ اصلیِ مصرفِ فرهنگی و هنریِ جامعه است که تمایلات و احوالِ فرهنگیِ مردم را نشان میدهد و بر کیفیتِ بخشِ مهمی از سبکزندگیِ افراد، تأثیر دارد؛ در پیمایشِ اخیرِ مؤسسه بینا، میزان علاقه و تمایلِ جامعه به موسیقی و انواع آن بررسی شده است.
بین کسانی که تاکنون به موسیقی گوش دادهاند؛ در ۵ سالِ اخیر، ۹۱ درصد موسیقیِ سنتیِ ایرانی، ۸۵.۶ درصد موسیقی محلی، ۷۱.۲ درصد موسیقی پاپِ ایرانی، ۴۹.۸ درصد موسیقیهای بیکلام، ۳۵.۹ درصد رپِ ایرانی، ۳۳ درصد انواع دیگر موسیقی خارجی و ۳۰.۳ درصد موسیقیِ کلاسیک خارجی گوش کردهاند.
طبقِ پیمایشهای بینا، حدود نیمی از جامعه علاقهمند به یادگیری موسیقی هستند و علاقهمندی به یادگیریِ موسیقی، با افزایش تحصیلات، افزایش مییابد.
دقت در این دادهها و رصدِ فضایِ فرهنگِ جامعه در این حوزه منجر به کیفیتِ آثارِ موسیقی (مطابق با اصولِ فرهنگیِ کشور) در کنارِ اهمیت به تمایل و سلیقه جامعه، میشود و در نهایت حوزه موسیقی، به عنوانِ یکی از منابعِ فرهنگیفراغتیِ جامعه، با در نظر گرفتنِ تمایلاتِ جامعه امروزی بهخصوص جوان و نوجوان میتواند در مسیرِ درستی قرار بگیرد.