به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ حمید یزدانی مدیرکل دفتر متوسطه اول در پاسخ به سوال پیرامون اولین شاخصه برای افزایش کیفیت مدارس دولتی اظهار داشت: با توجه به صحبت رهبری در دیدار با فرهنگیان در هفته معلم، ما برنامههایی را طبق سند تحول بنیادین با توجه به ویژگیهایی که برای مدرسه برشمرده شده از قبل داشتیم. از نگاه ما مدرسه یک نهاد اجتماعی است که باید دارای ساختار و هدف باشد. این هدفها ممکن است به دلایلی تحت الشعاع قرار بگیرد و یا ممکن است مورد غفلت واقع شوند. ما تمام دقتمان را میکنیم که دیگه اون غفلتها صورت نگیرد و بتوانیم به شاخصها جامه عمل بپوشانیم.
او در ادامه گفت: مستحضرید در دورهی متوسطه اول حضرت آقا رو بحث هویت یابی اشاره کردند. هویتیابی یکی از ماموریتهای اصلی ما در این دورهی تحصیلی است. دانشآموزان ما از ۱۳ تا ۱۵ ساله هستند و شرایط این دانش آموزان، شرایط بلوغ است. با جمع جهات که در نظر میگیریم، با توجه به اقلیم غالب استانها و آمایشی که صورت گرفته است، ما برنامهی خودمان ر اعلام کردیم. ضمن اینکه به این موضوع توجه داریم که استانها برنامهی خودشان را دارند. ما نمیتوانیم یک برنامه متمرکز برای کل کشور، مثل برنامههای درسی تدوین کنیم. فلذا ما در هر مدرسهای، بوم مدرسه را هم در نظر میگیریم. آموزشهایی که برای مدیران در نظر گرفته شده، مدارس برنامهی عملی خودشان را تدوین میکنند و با اصلاحاتی و با رهنمودهایی آنها را برای اجرا، برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ به خودشان برمیگردانیم.
یزدانی در پاسخ به سوال دربارهی تفاوت بین آموزش، رفتار مربیان آموزشی و امکانات بین مدارس دولتی اذعان داشت: در سنوات گذشته به دلیل تحریمهایی که داشتیم سرانهها واریز نشد. مدارس تقریبا با حداقلهای که دریافت میکردند خودشان را اداره میکردند. بند و تبصرههایی داشتیم که مثلا هزینههای گاز و برق و آب رایگان باشد، که بخشی از آن اجرا نشده بود. در سال گذشته یعنی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مبالغ قابل توجهی راهم در قالب کیفیت بخشی و هم در قالب سرانه به مدارس دولتی پرداخت شد. رقم ریالی آنها چند صد میلیارد تومانی است که واریز شده و تقریبا در ۱۵ سال گذشته بیسابقه بوده است.
وی پیرامون آموزشها گفت: سنتی را در سنوات گذشته بنا گذاشتند، و آن هم تعدد مدارس بود. ما مدارس استعداد درخشان، شاهد، هیئت امنایی، غیردولتی، عادی دولتی و شبانه روزی داریم. تعدد مدارس باعث میشود که دستور عملها یکمقدار متفاوت باشد. ولی تمام تلاش این دولت بر این است که ما بتوانیم در صورت امکان این تعدد مدارس را کم کنیم.
یزدانی تصریح کرد: حذف یکی از مدارس و یک پارچه کردن آنها تقریبا غیر ممکن است. چراکه ما برای این تعدد مدارس ساختار داریم. برای مثال ما یک معاون وزیر در بحث استعداد درخشان داریم و یا یک دفتر برای مدارس شاهد داریم. از آنجا که ما ساختار داریم، اگر بخواهیم مدارس را کم کنیم باید این ساختارهای اداری نیز دستخوش تغییر شود و یک عزم ملی برای این موضوع نیاز دارد. اگر ما بخواهیم که همه را به صورت یک دست بالا ببریم، این تعدد باید کاهش پیدا کند.
مدیر کل دفتر متوسطه اول در رابطه با در نظر گرفتن بودجه برای تقویت مدارس دولتی اذعان داشت: ما در سال گذشته بودجه قابل توجهی داشتیم که در ۱۵ سال گذشته خیلی متفاوت بود. یعنی تا ۱۵ سال گذشته تقریبا سرانهای واریز نشده بود یا اگر واریز شده بود خیلی کم بود. ولی در دولت سیزدهم سرانه مدارس شبانه روزی (برای سرانه غذایی) و هم سرانه تحصیلی بچهها عدد قابل توجهی واریز شده است. آخرین چیزی که من حضور ذهن دارم، رقمی نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان توزیع شده است.
یزدانی تصریح کرد: ما در مدارس دولتی در همین سال که الان سپری میشود، آموزش نزدیک به ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشآموز شبانهروزی را در بحث کد نویسی شروع کردیم. یعنی معاونتهای علم و فناوری رئیس جمهور و وزارت ارتباطات حمایت مالی ویژه کردند تا ما بتونیم ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشآموز شبانهروزی را در بحث کدنویسی پایتون آموزش بدهیم.
او در ادامه گفت: حضرت آقا در سال ۱۴۰۰ فرمودند که ما باید جزو ده کشور اول هوش مصنوعی باشیم و این هدف محقق نخواهد شد مگر اینکه از آموزش پرورش شروع شود. یعنی بحث هوش مصنوعی در دوره چهار ساله دانشگاه تحققپذیر نیست. فلذا آموزش و پروش یک همت ویژه کرده و از همین سال تحصیلی در کتابهای درسی در پایه هفتم، هشتم و نهم بحث کد نویسی را آورده.
وی پیرامون بحث آموزش در مدرسه افزود: تمام مدارس شبانه روزی ما صاحب ۴ رایانه است. یعنی ما مدرسه شبانهروزی نداریم که ۴ رایانه نداشته باشد. این هم از این قبیل کارهایی بود که خداروشکر در سال گذشته انجام گرفت. فلذا تمام مدارس دولتی ما مورد توجه هستند. یعنی هیچ غفلتی نسبت به این موضوع نمیشه و هدف اصلی ما بحث مدارس صالح است؛ که شاخصه آن را برای مهرماه آینده تدوین و در بستر خودش جایگذاری میکنیم و در اختیار مدیران قرار میدهیم.