به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-سید رضا میرجعفری، مهسا فرزان دبیر کل تشکل زنان انقلاب اسلامی و همچنین دبیر رویداد ملی رسانه و مدل از فعالین پر سابقه و پرکار حوزه زنان و بحث پوشش، عفاف و حجاب با حضور در خبرگزاری دانشجو به سوالات مجری برنامه ای با موضوع « جایگاه حجاب در رسانه و مد» در استدیوی خبرگزاری دانشجو پاسخ داد.
فرزان در مورد تشکل زنان انقلاب اسلامی و راه اندازی چنین تشکیلاتی با عنوان اینکه شکل گیری سازمانهای مردم نهاد از دل یک مطالبه بیرون می آید یعنی یک خلاء حس شده و به همین دلیل تشکلی راه اندازی می شود در ارتباط همان موضوع بتوانند مطالبه کنند، صحبت کنند یا کنشگری کنند.
زنان رونمای بحث است و فقط در پوسترها دیده می شوند
در موضوع زنان و بحث پوشش نیز باید این مسائل را دو موضوع جدا ببینیم همانطور در موضوعات زنانه در سالهای اخیر می بینیم که جلسات برای تصمیم گیری در مورد زنان یا صحبت در این موضوع با محوریت آقایان پیش می رود در حالی که اگر قرار است در مورد زنان حرف زده شود و تصمیمی گرفته شود و موافقین و مخالفینی دارد بهتر است با محوریت خود زنان انجام شود در حالی که امروز اینطوری نیست و اولین معضلی که در کل کشور مواجهه با موضوعات زنانه داریم فقط این است که زنان رونمای بحث است و فقط در پوسترها دیده می شوند.
۸۰۰۰ سازمان مردم نهاد در حوزه زنان و پوشش زنان داریم
تشکل زنان انقلاب اسلامی از دغدغه اینکه خود زنان مشکلشان را حل کنند بیرون آمد حالا اینکه چقدر تشکلهای مختلف موفق بودند جامعه آماری دقیقی در دست نیست، اما اگر میتوانستیم از دل ۸۰۰۰ سازمان مردم نهادی که داریم که نمیدانیم چه تعداد آنها حوزه زنان است و چقدر آنها مشخصا روی بحث پوشش و حجاب و عفاف کار میکنند یا بحث پوشش اسلامی هستند؟ یک کارگروه ویژه و اتحادی برای این امر داشته باشیم بهتر است که این به سیاستگذاریهای ما در این حوزهها باز میگردد.
دبیر رویداد ملی رسانه و مد در پاسخ به اینکه این تشکلها چقدر موفق بودند؟ پاسخ داد: شاید این تشکلات به دنبال یک جریانی رفتند اما چون زیر ساختی نبوده و تعریف استانداردی از این موضوع وجود نداشته که ناظر بر اقدامات ارگانهای دولتی بوده که بهتر است از آنها اسم نبریم این یک نقدی است که به خود سازمانهای مردم نهاد و تشکلها بر نمیگردد یعنی ابتدا نیاز به ایجاد یک زیرساختی داریم و سپس ظرفیتها را به این سازمانها بدهیم و ابتدا باید اینها را توانمندساز کنیم تا بتوانند به موضوعاتی که برای خود پیش بینی کردند برسند.
به دنبال تعمیم تفکر عفیفانه هستیم
دبیرکل تشکل زنان انقلاب اسلامی در مورد بیانیه تشکل هم ادامه داد: افرادی که هیأت موسس تشکل هستند از جمله شخص من در ده سال گذشته در موضوعات فرهنگ، رسانه، زنان و حجاب و عفاف حرف داشتیم، هدف ما از حجاب و عفاف و محورهای تشکل این نبوده که بخواهیم چادر یا پوشش خاصی را علم کنیم بلکه هدف ما این بوده که تفکر و نگاه حجاب و عفیفانه هست. ما اگر نگاه عفیفانه داشته باشیم و به همه کارهای خود تعمیم دهیم عملا پوشاک اسلامی در کشور اسلامی جا می افتد و تفکر عفیفانه در نگاه و فکر جا می افتد.
ما زن را محور جامعه می بینم کسی که از دلش جامعه تربیت می کند و رشد می کند و کسی که نقش خلقت روی زمین دارد و محور خنواده است و باید بتواند نگاه عفیفانه را در تربیت دختر و پسر جامعه در تربیتشان پرورش دهد بنابراین نگاه ما به عفاف و حجاب یک بحث ذاتی بوده یعنی بتواند این را در دل و قلب و ظاهرش بگنجاند و تأکید کردیم در همه کارگروه های ما لحاظ شود، یعنی اگر ما تولیدات محتوایی و رسانه ای داریم باید نگاه عفیفانه در آن حفظ شود. این موضوع که مثلا در همه فیلم های ما خانمهای پولدار و مرفه پوشش غیر چادر دارند و خانواده و زنان چادری ما مردمی بی بضاعت و فقیر هستند باید اصلاح شود.
اگر ما میخواهیم محتوای رسانه ای در حوزه زنان داشته باشیم اتفاقا اینجا باید نگاه حجاب و عفاف را لحاظ کنیم. مثلا می گویند زنان مجرم ما در دادگاه ها چادر سرشان است اگر قرار باشد این تابو را بشکنیم باید کسی با همین دغدغه در کارگروه های رسانه ای باشد که بتواند موضوعات را به سمت اجرا و اصلاح ببرد.
ما در کارگروه حجاب و عفاف برعکس سایرین از تولیدکنندگان نداریم بلکه کارشناسان این حوزه را دور هم جمع کردیم یعنی کسانی که سالها این موضوعات را مطالعه کردند و حرفی برای گفتن دارند چون به نظر من ما در این حوزه بیشتر نیاز به کارشناس داریم.
در مورد لایحه حجاب و عفاف با ما مشورت نشد/ موضوع زنان را غیرزنان میخواهند حل کنند
فرزان در پاسخ به موضوع لایحه حجاب و عفاف و این پرسش مجری که آیا از کمک و کارشناسی تشکلهای فعال در حوزه زنان برای نوشتن لایحه عفاف و حجاب، مشورتی گرفته شده است؟ پاسخ داد:
من حس میکنم مشورتی گرفته نشده است؛ از آنجا که بسیاری از تشکلها را میشناسم، میدانم که نه مشورتی گرفته شده و نه افرادی که روی لایحه کار کردند، خانم بودند.
یعنی موضوع زنان را افرادی غیر از زنان میخواهند حل کنند. لذا این موضوع حل نخواهد شد، چون نه دغدغه منِ باحجاب را میدانند نه دغدغه خانمی که بیحجاب است.
وقتی آقایان تجربه زیستی زنانه ندارند، پس نمیتوانند درباره موضوعات ما صحبت کنند. اگر آقایان، نگاه و توانایی برتر قانونی دارند، باید از حضور زنان به طور جدی در بدنه حکمرانی استفاده کنند.
دست و پای بی جا زدیم
دبیر رویداد رستا در مورد هدف از تشکیل این رویداد هم توضیح داد: عملا ضعف ما این است که هنوز نتوانستیم مد اسلامی خود را درست معرفی کنیم و از رسانه برای شناخت آن استفاده کنیم یا به سمت مطالب زرد رفتیم و بها ندادیم یا خیلی بها دادیم و در بلاگری و حجاب استایلی تعریف کردیم که پر از آسیب است در شرایطی که باید کلان به این موضوع فکر کنیم ما سبقا تولید کنندگان ماهری داشتیم که حتی صادرات داشتند وقتی ما از این موضوع عقب ماندیم و رها کردیم و فاصله گرفتیم از یک جایی به بعد اینقدر بستر مجازی و مدل ارائه محصول تغییر کرد که شتاب زده شدیم و افتادیم جایی که اصلا بلد نبودیم شنا کنیم و دست و پای بی جا زدیم و این ما را از مسیر اصلی ماجرا دور کرد.
رستا در تلاش برای رسیدن به یک راه درست
رستا به عنوان راه درست و مسیری که به رستگاری است با این هدف است که ما را به غایت و راه درست استفاده از رسانه برای معرفی مد برساند و اگر ما بتوانیم از تمام ابزار رسانه حتی مدل بسته بندی محصول که رسانه آن محصول است را به آن توجه ویژه کنیم و موفق عمل کنیم به این می رسیم که مد اسلامی کشور ایران را به جهان معرفی کنیم و در بحث صادرات فرهنگ همه مسائل با استفاده درست از رسانه موفق عمل خواهیم کرد.
هر کاری باید پیوسته و مداومت داشته باشد و نگاه مسکنی اتفاقی رقم نخواهد خورد ما بعد از این رویداد جشنواره فجر را خواهیم داشت و این رویداد می تواند در جریان جشنواره فجر در حوزه مد و رسانه کمک کند تا خروجی بهتری داشته باشد.
بالاخره این رویداد با مداومت در سالهای آینده می تواند حرفهای بیشتری برای گفتن داشته باشد ولو ما ده نفر را به بازار برای معرفی استایل یا عکاس معرفی کنیم عملا به رسالت خود در رسانه و مد خواهیم رسید.
عنوان حجاباستایل در صنعت مد و در رسانه جایگاهی ندارد / مدیریت حجاب استایلها امکانپذیر است
فرزان در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه آیا قرار است که در رویداد مد و رسانه رستا از پدیده حجاباستایلها (بلاگرهای حجاب) استفاده یا به موضوع آنها پرداخته شود؟ پاسخ داد: من پدیده یا کلمهای به اسم حجاباستایل را قبول ندارم؛ مگر ما میتوانیم بگوییم حجاب استایل یا حجاب غیراستایل؟ چیزی که مثبت و منفی نداشته باشد، تعریفی هم ندارد.
حجاب خودش یک استایل(سبک پوشش) است. اینکه ما بخواهیم فقط چون روسری را جلو دادهایم، هر محتوایی با هر ریتم، آهنگ و ظاهری تولید کنیم، نه محتوای فاخریست و نه جایگاه و ارزشی دارد.
عنوان حجاباستایل در صنعت مد و در رسانه جایگاهی ندارد. اگر افرادی با این عنوان بخواهند بروند به سمت تبدیل به فروشگاههای اینترنتی و طراحی و معرفی محصول خودشان، این ارزشمند است.
اینکه این افراد صرفا بخواهند در حوزه سبک زندگی کار کنند، آنهم سبک زندگیای که با چارچوبهای اسلامی مخالف است و یک زن دغدغهمندِ ارزشآفرینِ محورخانواده را نشان نمیدهد؛ محتوای پوچی را تولید کردهاند.
ما به دنبال وایرال یا دیده شدن حجاباستایلها نیستیم چون با ذات این کار مخالفیم و این افراد را در صنعت مد و رسانه نمیبینیم.
قطعا میشود حجاباستایلها را مدیریت کرد. ماهم در رویداد رستا صرفا یک ظرفیتهایی داریم یعنی رویداد میتواند در حوزه تولید محتوای مجازی از این افراد استفاده کند.
یعنی حجاباستایلها میتوانند در رویداد شرکت کنند به شرطی که قبول کنند تولید محتوای تخصصی را از طریق منتورهای ما یاد بگیرند؛ نه در قالب سبک زندگی و ریز جزئیات زندگی خودشان، بلکه در قالب یک نگاه حرفهای و تخصصی به صنعت مد.
رمز موفقیت در اتحاد و انسجام است
دبیر رویداد رسانه و مد در پایان با بیان اینکه امیدوارم در معرفی مد و پوشش اصیل خود در سطح جهان موفق عمل کنیم تأکید کرد: ما امروز نیاز به یک اتحاد و یکدستی داریم و ما که آمدیم برای پر کردن فضای خالی، ارگانهای سازمانی که بودجه و امکانات دارند و همچنین مردمی که دغدغه دارند و کار کردند صاحب ایده و طراحی هستند یک حرف مشترک بزنیم و به دور از چند دستگی در بین تولید کننده، استایلیست ها، افرادی که صاحب رسانه هستند و... همه در یک جبهه قرار بگیریم تا موفق شویم.