به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - الهه زوارئیان، برنامه «میز نقد» تلویزون اینترنتی خبرگزاری دانشجو در این هفته، میزبان نقد و بررسی آخرین فیلم رضا میر کریمی بود. فیلمی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. به بهانه اکران این روزهای این فیلم، علیرغم دعوت از عوامل فیلم، بدون حضور آنان و با احسان ناظم بکایی، منتقد و کارشناس سینما به گفتوگو نشستیم.
قهرمانهای فیلمهای میرکریمی زندگی ساده و معمولی دارند
ناظم بکایی در پاسخ به نقاط قوت و ضعف قهرمانپروری و نقش قهرمان در فیلمهای میرکریمی گفت:« آثار آقای میرکریمی هم سخت هم ساده است. قهرمانهای آن قهرمانهای زندگی ساده و معمولی هستند. میرکریمی حتی در انتخاب بازیگر نیز به سراغ بازیگران سوپراستار نمیرود و قصه، موضوع و لوکشین برای ایشان مهمتر است. روایت یک قصه در بستر یک موضوع اجتماعی برای ایشان مهمتر از پرداخت یک شخصیت منفی یا به اصطلاح بدمن است.»
ناظم بکایی با اشاره به میزان فروش این فیلم افزود:« نباید از رضا میرکریمی انتظار داشته باشیم اثری را در پلتفرمها موفق پیش ببرد؛ چرا که فضای پلتفرمها جایی برای دیدهشدن بیشتر است و سینمای میرکریمی چنین ساختاری ندارد. به علاوه نباید انتظار فروش بالایی از این فیلمها در اکران عمومی نیز داشته باشیم.»
این منتقد سینما در ادامه درباره استقبال مخاطبان از آثار میرکریمی گفت:« آثار میرکریمی مخاطبان خود را دارد و نباید انتظار داشته باشیم مخاطب جلوی سینما برای دیدن آن صف بکشد. اما در فضاهای مختلف، دیده خواهد شد. حدس من این است نگهبان شب نیز در اکران چندان موفق نخواهد بود اما در پخش تلوزیونی و پخش در پلتفرمها بیشتر مورد توجه قرار میگیرد چرا که میرکریمی به سراغ موضوعاتی میرود که در جامعه سیال و روان است و نگهبان شب نیز این ویژگی را داراست.»
میرکریمی پرکار است اما اهل حاشیه نیست
ناظم بکایی فقر به نمایش درآمده در این فیلم را شرافتمندانه دانست و گفت:« طبیعتا تجربه مخاطبان از آثار آقای میرکریمی این است که با کارگردانی شریف طرفیم که نگاه او به محیط و آدمها شریفانه است. میرکریمی پرکار است اما اهل حاشیه نیست و نگاه او به آدمها شریفانه است؛ نکتهای که در اغلب فیلمها یافت نمیشود.»
نگاه «برادران لیلا» به فقر محترمانه نیست
وی همچنین با گریزی به « برادران لیلا» و فقر به تصویر کشیده شده در آن گفت:« مهمترین انتقادی که به «برادران لیلا» میشود این است که نگاه این فیلم به فقر محترمانه نیست. اما در نگهبان شب آدمها با وجود فقر، شریف و محترم هستند و این اتفاق مهمی است. آثار میرکریمی اخلاقی است و شعار نمیدهد؛ باید حواسمان نیز باشد که دچار بحران نشویم و به سمت تولید آثاری نرویم که فقر در آن شعارگونه نشان داده میشود.»
ناظم بکایی در پایان هوشیاری میرکریمی در انتخاب یک سبک از سینما را تحسین کرد و گفت:«این خوب است که آقای میرکریمی وارد حوزههای مختلف نشدند و تصمیم گرفتند سینمای اجتماعی خودشان را پیش ببرند. در واقع تجارب همکارانشان نشان داد که ورود به حوزههای مختلف ما را به عنوان بیننده از آثار آنان محروم میکند؛ مانند احمدرضا درویش پس از ساخت رستاخیز یا مجید مجیدی پس از ساخت محمد رسول الله(ص). در حقیقت میرکریمی تکلیفش با خودش مشخص است و میداند از سینما چه میخواهد.»