به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام مجتبی نامخواه در دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب با بیان اینکه چرا عدالت از بقیه آرمانها برجسته تر است؟ گفت: اساسا انسانی که در حوزه عدالتخواهی کنش میکند یک تصویری از جهان و جامعه دارد که او را به سمت این اولویت هدایت میکند که این ریشه در توحید دارد. عدالت برای او جنبه اجتماعی توحید است. او منتقد کسانی است که فکر میکنند در یک جامعه نابرابر میتوان به تعالی رسید. در نظام ارزشی یک انسان عدالتخواه همه ارزشها به آن ارزش تکیه میدهند. یک ارزش مطلق است و باقی ارزشها نسبی است.
نامخواه ادامه داد: از منظر عدالتخواهانه زمینههای نابرابری جامعه را به سمت نامناسب هدایت میکند. غایت حرکت دین اخلاق نیست بلکه قسط است. حرکت عدالتخواهی وقتی با قدرتی مواجه شد که دایه عدالت دارد و وقتی با مردمی مواجه شد که نابرابری دیده بودند، کلمه کم آورد.
وی گفت: امروز شما از کلمه انسان انقلابی لزوما برجسته بودن عدالت را میفهمید؟ از کلمه ارزشی برجسته بودن عدالت را میفهمید؟ از این انسان عدالت زدایی شده. از انسان انقلاب اسلامی از همه وجودش میشد عدالت را فهمید. یک مشکلی که وجود دارد بزرگ بودن دیگری مدرن است. هم در آوان شکلگیری انقلاب هم امروز. در آن دوره دیگری(که گرایش چپ بود) از خود دل نیروهای انقلاب یارگیری کرده بود.