به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زهره عزیزی، مدیرمرکز مشاوره دانشگاه تهران در نشست خبری در خصوص عملکرد این مرکز گفت: مرکز مشاوره دانشگاه تهران به عنوان قدیمیترین مرکز مشاوره دانشگاهی کشور در درمان حوزه دانشجویی پیشگام بوده و مثل یک چتر حمایتی دانشجویان را حمایت میکند تا از بحرانهایی که برای آنها ایجاد میشود به سلامت عبور کنند.
وی ادامه داد: مدیر مرکز مشاوره دانشگاه تهران درواقع دبیر منطقه یک ازسوی دفتر مشاوره و سلامت و سبک زندگی وزارت علوم انتخاب شده و ما حدود ۲۵ دانشگاه دولتی را در کنار خودمان داریم و درواقع با مشورت با هم مسائل و مشکلات دانشگاهها را بررسی کرده و به همدیگر کمک میکنیم و در ارتقاء سطح دانش سلامت دانشجویان به نوعی کمک حال یکدیگر هستیم.
رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران با اشاره به برنامههایی که در سال ۱۴۰۱ توسط این مرکز اجرا شده است افزود: مهمترین کاری که اینجا انجام میشود ارائه خدمات درمانی و مشاوره است همانطور که دنیا به سمت «پیشگیری» حرکت میکند، مرکز مشاوره دانشگاه تهران نیز به سمت پیشگیری حرکت میکند و پیشگیری دربرنامههای این مرکز وزن بیشتری دارد این مرکز بهدنبال توانمندسازی دانشجویان است و توانمندسازی در رأس برنامههای مرکزقرار دارد.
وی ادامه داد: همانطور که به شکل سنتی از مراکز مشاوره انتظار میرود بخشی از کار مرکز مشاوره دانشگاه تهران ارائه خدمات درمانی و مشاوره است که در بخشهای مختلف این خدمات درمانی تقسیم میشود، ما خدمات تخصصی مداخله در بحران داریم، مددکاران اجتماعی ما شبانهروزی آماده هستند، تعدای از آنها در خوابگاهها و تعدادی هم در دفتر مرکزی مشاوره مستقر هستند، تا وقتی دانشجویی نیاز تخصصی پیدا کند مداخله کنند. حتی اگر دانشجونیمهشب نیاز به کمک داشته باشد، تیم تخصصی ما کمک میکند تا بحران برطرف شود.
عزیزی افزود: تیم ما مراقبتهای تخصصی به دانشجویانی که در ارتباط با موضوع پرخطر قرار گرفتهاند و حتی خانواده این دانشجویان ارائه میدهد و دورههای گروه درمانی در خوابگاهها برگزار میکند که بسیار برای دانشجویان جذاب بودهاست.
وی یادآورشد: در بخش مددکاری اجتماعی «طرح پات» را اجرا میکنیم، دراین طرح، پیشگیری از افت تحصیلی را دنبال میکنیم، به هر دلیلی اگر دانشجو دچار افت تحصیلی شود، در این طرح قرار میگیرد مددکارهای اجتماعی ما دراین موضوع دانشجویان را رصد و پیگیری میکنند، یک بخش دیگر از کارهای مددکاری که در مرکز مشاوره انجام میشود، کمک و حمایتهای اقتصادی از دانشجویان است، برخی از دانشجویان نیازهای اقتصادی دارند و ما منابعی داریم که از طریق آن منابع دانشجویان را حمایت میکنیم.
رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران افزود: برایاینکه بتوانیم سرویس بهتر و بیشتری به دانشجویان ارائه دهیم، مرکز مشاوره دانشگاه را بزرگتر کردهایم و تنها به این ساختمان ختم نمیشود، ما باید بتوانیم به تمام دانشجویان سرویس مناسب ارائه دهیم بنابراین به جز مرکز مشاوره شعبهایی هم داریم که، یک مدل کوچکتر از مرکز ما هستند، این شعب در دل پردیسها و دانشکدگان ایجاد شدهاست.
وی افزود: ما حدود ۲۵ الی ۳۰ دانشکده و دانشکدگان در تهران داریم که آنجا دفتر مشاوره و ارتقای تحصیلی را ایجاد کرده ایم که درواقع دانشجویان مشکلات خود را اول آنجا مطرح میکنند وبعد اگر نیاز باشد به مرکزمشاوره ارجاع داده میشوند و «طرح پات» پیشگیری از افت تحصیلی در دانشکدهها توسط این دفاتر پیگیری میشود یعنی نیروهای ما در دل دانشکدهها فعالیت میکنند و در درون بچهها هستند.
عزیزی ادامه داد: ضمن اینکه اساتید دانشگاه هم با این دفاتر همکاری میکنند، طرحی که چند سال است در دانشگاه تهران اجرا میشود «طرح استاد راهنمای تحصیلی است» استاد راهنمای تحصیلی از بین اساتید دانشکدههای مختلف انتخابشده وهر دانشجویی که وارد دانشگاه شود از همان روز اول یک استاد راهنما دارد این استاد راهنما درواقع مشاوره تحصیلی و فرهنگی است و هر استاد حدود سی دانشجو را راهبری میکند و دانشجو اول تمام مشکلاتم را با آن استاد در میان میگذارد.
وی تصریح کرد: ما با این اساتید در ارتباط هستیم و خیلی از بحرانها از همین راه و بههمین وسیله قابل پیشگیری است، مرکز مشاوره دانشگاه ۱۰ شعبه و سیزده دفتر ارتقای تحصیلی دارد، ما در بخش خدمات درمانی، اوره تلفنی نیز داریم که مشاوران تلفنی تا ساعت ۸ شب هستند، مشاوره آنلاین نیز داریم که در دوران کرونا مشاوره آنلاین بیشتر بود، که الان کمتر شدهاست، چون دانشجویان تمایل بیشتری دارند که حضوری مراجعه کنند.
رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران با اشاره به خدمات پیشگیرانه گفت: ما یک سامانه هوشمند دانشجویان داریم که این سامانه در هیچ دانشگاهی وجود ندارد، دانشجو موقعی که وارد دانشگاه میشود یک پرسشنامهای را بنام «کارنامه سلامت» پر میکند، این کارنامه سلامت با آن تعاریفی که ما از مشکلات و خطرها و اولویتها برای سامانه تعریف کردهایم به این سامانه هوشمند وصل است بعد از اینکه دانشجویان در مهر ماه کارنامه را تکمیل میکنند کار دفاتر ارتقای ما برای پیگیری شروع میشود، این سامانه در سه اولویت مشخص میکند دانشجویان در چه وضعیت از سلامت روان هستند، اولویت اول دانشجویان پرخطر، اولویت دوم دانشجویان کمی پایینتر و اولویت سوم دانشجویانی که مشکلات تحصیلی دارند.
وی ادامه داد: بنابراین تمام تیم ما در تمام پردیسهای ما و شعب برای رصد کردن این دانشجویان بسیج میشوند، درمرحله اول اولویت با دانشجویان پرخطر است که با آنها تماس میگیرند صحبت و مصاحبه میکنند در صورت لزوم به مرکز معرفی میکنند، کار دفاتر ما رصد کردن و شناسایی اولیه است، بعد از آن دانشجویان تحت پوشش مرکز قرار میگیرند اگر روانشناس روانپزشک و خدمات مددکاری نیاز داشته باشد این کارها انجام میشود.
وی افزود: در طول یکسال تحصیلی کارهای زیادی توسط تیم مرکز مشاوره انجام میشود، یکسری طرحهایی را برای جذاب کردن دانشگاه برای دانشجویان انجام میدهیم، وقتی ۱۲ هزار دانشجو وارد دانشگاه تهران میشوند، تیم ما گروههای خوشامدگویی برای آنها تشکیل میدهند و به اتاقهای خوابگاها سر میزنند و کادوهای فرهنگی کوچک به دانشجویان ارائه داده و به آنها خیرمقدم میگویند و حس خوبی در دانشجو ایجاد میکنند.
عزیزی افزود: در طول سال تحصیلی تیم ما بارها به خوابگاهها سر میزنند و «بازگویی فعال» انجام میدهند و با دانشجویان حرف میزنند و بخشی از مشکلات دانشجویان از طریق این بازگویی فعال شناسایی میشود.
وی ادامه داد: همچنین برایاینکه دانشجویان را با خودمان همسو کنیم یک بخشی بنام «همیاران سلامت روان» داریم دانشجویان داوطلبی هستند به ما میپیوندند و به ما کمک میکنند، چون در خط اول دانشجویان با یکدیگر ارتباط دارند وبا آموزشهای تخصصی به این همیاران دانشجو این همیاران کمک حال مرکز هستند .
رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر بخواهیم فعالیت بهداشت روان را به صورت کمی عنوان کنیم، در مجموع ۱۰۰ هزار و ۵۱۲ نفر ساعت طی سال گذشته آموزش داده ایم و ۳۹ هزار و ۵۳۹ نفر در کل کشور از فعالیتهای ارتقای سواد سلامت ما استفاده کردند.
وی با اشاره به برنامههای دردستاقدام سال ۱۴۰۲ مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: ما بهعنوان اولین دانشگاه بدون دخانیات در خاورمیانه بنابر تأکید سازمان جهانی بهداشت و ستاد کشوری کنترل دخانیات نشان اولین دانشگاه بدون دخانیات را طی دو ماه آینده دریافت خواهیم کرد. دانشگاه تهران بعد از دانشگاه جان هاپکینز دومین دانشگاه در دنیا است که میتواند بر نامه پیشگیری از دخانیات را به شکل بین المللی ارائه دهد.
رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران افزود: کارهایی که دردستاقدام داریم این است که خط مشاوره تلفنی پیشگیری از دخانیات و مصرف مواد را راهاندازی کنیم. اولین دبیرخانه دانشگاهی پیشگیری از دخانیات را راه اندازی کرده ایم.
وی ادامه داد: قرار است واحد مشاوره تلفنی را هم گسترش داده و هم هوشمند سازی کنیم. همچنین قرار است واحد خاصی را برای مشاوره دانشجویان خارجی راهاندازی میکنیم و در صدد هستیم برای دانشجویان بینالمللی چه ایرانیان مقیم خارج از کشور و چه دانشجویان خارجی که با دانشگاه تهران در ارتباط هستند مشاوره آنلاین راهاندازی کنیم.
وی ادامه داد: فعالیتهایمان را در سطح کلان کشور شبکه سازی میکنیم و کارگاههای تربیت مشاور رفتار پرخطر که سال گذشته شروع شد را امسال گستردهتر میکنیم، انجمن خانواده و دانشگاه را راهاندازی میکنیم تا از مهر بتوانیم به بهرهبرداری برسانیم.
رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران افزود: ارتباط با خانواده را تحکیم و تقویت میکنیم تا آسیبها و خطرات احتمالی دانشجویان را بشناسند و به ما کمک کنند، خانه خلاق نوآوری دانشگاه را راهاندازی میکنیم، کار آن حمایت از ایدههای نوآورانه دانشجویان در زمینه سلامت روان است این یک کار مشترک بین معاونت فرهنگی و مرکز مشاوره است.
وی افزود: ما برای اولینبار دوره کارورزی روانشناسی و مشاوره را با اساتید خبره در مرکز مشاوره راهاندازی میکنیم و توانمندسازی فارغالتحصیلان و دانشجویان رشته روانشناسی دورههای کارورزی اوایل شهریور راهاندازی میکنیم.
وی درپاسخ به سئوالی مبنی براینکه براساس کارنامه سلامت روان چند درصد دانشجویان دانشگاه تهران در معرض آسیبهای پرخطر هستند، گفت: حدود ۳۰ درصد از دانشجویان با مشکلات روانشناسی و روانشناختی وارد دانشگاه میشوند و بیشتر آسیبهایی که دانشجویان با آن مواجه هستند، آسیبهای ناشی از جدایی از خانواده است و دانشجویان بیشتربا افسردگی و اضطراب مواجه هستند.