به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در آغاز دهمین سال تاسیس باشگاه فیلم سوره و بعد از ۹ سال فعالیت، محمد جواد موحد مدیر باشگاه فیلم سوره درباره تاسیس این مجموعه گفت: سال ۹۲ طرح باشگاه فیلم سوره جهت ایجاد فضا و مسیر جدید برای تربیت نیرو در حوزه سینما توسط آقای شفاه آماده شد. آقای شفاه تجربهای از قبل اندوخته بود، سینما را خارج از کشور فراگرفته بود و بعد از برگشت به کشور در انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان اوج فعالیت داشت و این اندوخته چند ساله تبدیل به طرح و به مدیران آن روز تحویل داده شد که نامش باشگاه فیلم سوره بود شعارش هم این بود که «اینجا یک مرکز رشد است».
این طرح پس از پالایش از سال ۹۳ عملیاتی شد، که حاصل ۹ سال فعالیت آن ۲۵۰ اثر کوتاه و بلند و مهمتر از آن فیلمسازانی هستند که با ساخت این آثار در مسیر تربیتی باشگاه قرار گرفتند و وارد فضای حرفهای سینما شدند.
من از سال ۹۳ در کنار آقای شفاه بودم و برای گروه فعال در باشگاه فیلم سوره سینما و حرفی برای گفتن مهم بود.
بعد از ساخت اولین اثر بلند و حرفهای سینمایی در سال ۹۵ به نام «بیست و یک روز بعد» توسط محمد رضا خردمندان و حضورش در جشنواره ها، تربیت نیرو در مجموعه قوت گرفت و هنرمندانی مثل رضا زهتابچیان، حسین دارابی، امیر عباس ربیعی و... از دل مسیر باشگاه به سینمای حرفهای معرفی شدند و اکنون در حال فعالیت هستند.
محسن ملکی معاون توانمندسازی باشگاه فیلم سوره بیان کرد: نبود فضایی برای انتقال تجربه مشکلی است که بچههای فیلمساز با آن مواجه هستند. باشگاه فیلم سوره در نظر دارد فضایی برای انتقال تجربه ایجاد کند. از این منظر بچههای فیلم کوتاه دوست دارند با باشگاه کار کنند. برای باشگاه تعداد اثر مهم نیست آنچه که برای ما مهم است فیلمساز است. ما وقفهای در تولیداتمان داشتیم و این فرصتی برای شکلگیری دوره «کاتینو» شد. باشگاه تصمیم گرفت سن ورودی را پایین بیاورد و در این سه سال سه دوره برگزار کردیم که افرادی از ۱۸ تا ۲۳ سال فیلمساز داریم. در این سالها نزدیک ۱۶ فیلم از بچههای ۲۱، ۲۲ ساله داشتیم. فیلمسازی در این سالها گران شده است و ما سعی داریم فیلمسازی فقط مختص اشخاص متمول نباشد و همه کسانی که قصد فیلمسازی دارند بتوانند تنها با فروش یک لبتاپ دست به این اقدام بزنند. قصد باشگاه سوره حمایت از این اقشار است.
حامد یامین پور معاون ستاد و تهیه کننده گفت: پیش از این آنچه به شکل سنتی برای مشاغل پشت دوربین سینما رخ میداد این بود که دوستان ابتدا دستیاری میکردند که این فضا مستلزم این بود که فرد اهل تعامل باشد ما در باشگاه فیلم سوره به این نتیجه رسیدیم حالا که فرصتی وجود دارد افرادی که دوست دارند در پشت دوربین فعالیت کنند بتوانند این حوزهها را بیازمایند پس به زودی فراخوانی برای این موضوع منتشر خواهد شد. برای کسانی که قصد دارند کار تدوین، فیلم برداری، دستیاری کارگردان، طراحی صحنه و لباس، صدابرداری و تولید و تدارکات را انجام دهند شرایط حضور در پروژه فیلمسازان بزرگ را فراهم خواهیم کرد. با انتشار فراخوان، مدرسان ما هم معرفی میشوند البته قرار نیست آنها افراد کلاسیک و دانشگاهی باشند بلکه افرادی هستند که در این حوزه کار میکنند.
پرسش و پاسخ رسانهها بخش بعدی این برنامه بود که در این بخش محمد جواد موحد در پاسخ به سوالی با موضوع سیاسی بودن آثار تولید شده در باشگاه فیلم سوره گفت: اینجا هنرمند برای ما اصالت دارد اگر «دیدن این فیلم جرم است» اینجا ساخته میشود به این معنا نیست که ما در ساحت مدیریتی تصمیم به ساخت فیلم سیاسی گرفتهایم و سفارش دادهایم چنین فیلمی ساخته شود بلکه «دیدن این فیلم جرم است» حاصل زیست زهتابچیان بود. ما کسی را هنرمند میدانیم که خروجی کارش حاصل زیست خودش باشد. اگر بخواهیم به سازوکار باشگاه هم اشاره کنم. ما با فیلمساز و جهانبینی او یک مسیر میسازیم. کارگردان قرار است به نسبت جهانبینی خود اثرش را خلق کند. در نتیجه این امر ممکن است باشگاه سوره در یک سال سه اثر تولید کند. ممکن است که در یک سال فیلمی هم نشود!
موحد درباره رونمایی از سه اثر حرفهای اظهار کرد: ما امسال سه اثر حرفهای خواهیم داشت که یکی یک فیلم سینمایی است که برای جشنواره آماده میشود، پیش تولید و انتخاب بازیگرانش انجام شده و در ژانر ماجراجویانه و برای مخاطب نوجوان است. یک سریال هم خواهیم داشت که نویسنده آن آقای محسن ملکی است، اسم این سریال «بوقچی» است و ۲۰ روز دیگر پیشتولید آن انجام میشود. یک سریال ۱۵ قسمتی برای کودک به تهیهکنندگی حامد یامینپور هم داریم. این را هم باید بگویم که کارگردان هر سه پروژه جوان هستند و پیش از این در این نهاد فیلم ساختهاند. ما با فیلمسازان حرفهای کار نمیکنیم حتی در کار کردن با فیلمسازی که خودمان او را به مرحله حرفهای رساندهایم هم تحفظ داریم.
موحد درباره مراکز شبیه به باشگاه گفت: من معتقدم هنوز مرکزی شبیه به باشگاه ایجاد نشده است گرچه مراکز تولیدی زیادی داریم. به نظرم این جنس کاری که ما اینجا میکنیم جای دیگری انجام نمیشود. مسیر تربیتی نیازمند صبوری است مراکز دیگر چندان وقت این را ندارند که صبوری کنند و به یک مسیر آموزشی برسند. ما همچنان در زمینه تربیت نیرو شبیه به باشگاه را نداریم. ما از همکاری مشترک استقبال میکنیم مثلاً با انجمن سینمای جوانان توافق کردیم و اثر تولید کردیم. در حوزه تولید هم مراکز تولیدی را به رقابت میطلبیم. ادعایی داریم مبنی بر اینکه سعی میکنیم حداقل کیفیتها را در آثار داشته باشیم. این موضوع هم به دولتها ربط ندارد، چون کیفیت کار سینمایی برای ما مهم است.
موحد توضیح داد: سینمای متعهد برای ما مهم است ما اینجا آدمهایی در ژانرهای مختلف داریم، فکر نکنید آقای خردمندان و دارایی شبیه به هم هستند بلکه آنها در ۲ دنیای متفاوت زندگی میکنند، اما همه اعضای ما یک نقطه مشترک دارند؛ اینکه سینما برایشان مهم است و به فیلمی فکر میکنند که پیش رونده باشد، نقطه امید داشته باشد و به میهن و ارزشها متعهد باشد. ما قاعدهای برای آدمها نگذاشتهایم، حسن حبیبزاده، سامان غنایمی، رضا کشاورز، حامد یامینپور، محمد پایدار، حامد گلناری، امیر کوچکزاده و … و جزو اسامی هستند که تا پایان ۱۴۰۳ وارد عرصه حرفهای میشوند این افراد در زمینههای کارگردانی، تهیهکنندگی و نویسندگی فعالیت دارند.
موحد درباره هدایت نیروها در مسیر ساخت فیلم عنوان کرد: ما کارگروههایی داریم که روی محتوای اثر کار میکنند. هر اثری که حرف جدی داشته باشد موافق و مخالفان جدی دارد. ما ۲ فیلم داشتیم که در ۲ دولت متفاوت توقیف شدند، چون تصمیم نداریم فیلم خنثی بسازیم هر تمهیدی که به اندازه تمام توانمان بود برای فیلمها گذاشتهایم. اینکه بگوییم دوستان به صورت رها اثری تولید کردهاند، درست نیست. همانطور که گفتم هر اثری مخالفان و موافقانی دارد.