افزایش کیفیت نوشت افزار ایرانی طی یک دهه گذشته+فیلم
صنعت نوشت افزار از حیث فرهنگی بسیار بر کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است. بسیاری از مؤلفههای فرهنگی از طریق نوشت افزار به جامعه کودکان و نوجوانان وارد و گاهی تحمیل میشودکه تا کنون توجه لازم به این موضوع مهم ازنظر اقتصادی و تاثیرعمیق فرهنگی آن در جامعه نشده است. در چند سال اخیر توجه جدی تری به این صنعت شده و با روشهای بدیع و ابتکاری سعی شده است بازار فرهنگی به نوعی از دست محصولات غربی خارج و به دست تولیدکنندگان ایرانی سپرده شود. چراکه نمادهای متعدد در محصولات تولید خارج از کشور همخوانی با فرهنگ ایرانی – اسلامی ندارد. دهها شخصیت انیمیشن خارجی از سوی کمپانیهای بزرگ تبلیغاتی دنیا در فضای مجازی و رسانهها معرفی، بزرگنمایی و تبلیغ میشود.
اما باید در نظر داشت، برای اینکه محصولات داخلی قابل رقابت با نمونههای خارجی باشد باید کارها دیده شود و تبلیغات در این زمینه گسترش پیدا کند، زیرا کودکان و نوجوانان هر آنچه را که در تلویزیون و رسانههای مختلف میبینند به سمت آن جذب میشوند و آن را انتخاب میکنند. اگر رنگ آمیزی و طرحهای ایرانی خوب و جذاب باشد تا زمانی که تبلیغات درستی از محصولات تولیدکنندگان داخلی نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود لذا باید با فرهنگ سازی در راه حمایت و انتخاب نوشت افزار داخلی حرکت کنیم.
در همین راستا خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، طی گفتگویی با محمد یقینی، مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی مسئله کیفیت نوشت افزار ایرانی را مطرح کرد و یقینی در این رابطه اظهار داشت: درحال حاضر میتوانیم بگوییم که صنعت نوشت افزار واقعا شکل گرفته است. صنعت نوشت افزار در ابتدای دهه ۹۰ بازار کاملا وارداتی بود یعنی نوشت افزار ایرانی در آن زمان چیزی حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد در کل بازار را تشکیل میداد، اما امروز درصد زیادی از اقلام نوشت افزار دانش آموزی بازار، ایرانی است و این خودش خیلی جای توجه دارد. نوشت افزار ایرانی طی یک دهه گذشته افزایش کیفی زیادی داشته است. در حال حاضر نوشتافزار ایرانی با کیفیت مشابه محصولات خارجی، یک سوم آن محصولات قیمت دارند.
یقینی در رابطه با استفاده از المانهای خارجی در نوشت افزار افزود: نوشت افزارها تنها یک محصول کارکردی و برای رفع نیاز مخاطب نیست بلکه ذهن مخاطب خود را درگیر میکند و به ویژه برای کودکان و نوجوانان تاثیری دو چندان خواهد داشت و به عنوان یک الگو برای آنها نقش ایفا میکند.
وی افزود: نوشت افزارها انتهای یک زنجیره محتوایی قرار دارند و در کشور ما در حوزه کودک و نوجوان، محتواها منابع مختلفی دارند که شامل انیمیشنها، کتابهای کُمیک، بازیهای رایانهای، قهرمانهای ملی و مکانها میباشند و مطالبه گری موجب شده این صنعت با سرعت بیشتری در کشور پیش رود.
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی با بیان اینکه در این حوزه حداقل باید ده برابر بیشتر کار کرد ادامه داد: هنوز به برخی از حوزههای فرهنگی و اقتصادی در سطح سیاست گذاری کلان کشور توجه نمیشود و نگاه کلاسیک به آن وجود دارد که نوشت افزارها از این موضوع جدا نبوده و کاملا منفعل در آن عمل میشود. اگر صنعت تولید محتوا راه اندازی شود، مشکللات حل خواهد شد و همچنین عرضهی بیشتر از تقاضا نیز بازار را تنظیم خواهد کرد.