به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در جلسه علنی روز سهشنبه مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۲ در دستور کار قرار گرفت و از ۲۱۸ نماینده مجلس، ۱۲۵ نماینده با کلیات این طرح موافقت و ۸۲ نماینده مخالفت کردند و ۴ نماینده نیز رای ممتنع دادند.
خضریان: با طرح مجلس مخالفم باید جلوی مافیای کنکور بایستیم
علی خضریان به عنوان نماینده مخالف این طرح گفت: در این طرح بار دیگر سوابق تحصیلی قید شده و تغییری صورت نگرفته است. از طرفی در این طرح سوابق تحصیلی دیده شده در حالی که باید جلوی مافیای کنکور بایستیم.
عضوهیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: تا کنکور ۱۴۰۳ امکان برگزاری آزمون بر اساس این طرح وجود ندارد. پس چه دلیلی دارد که با این فوریت این طرح را بررسی کنیم. به عبارتی این طرح سبب خواهد شد هر سال مردم را معطل کنیم.
محمدرشیدی در موافقت با کلیات این طرح عنوان کرد: چند ماه است که پیامکهای میلیونی در باره موضوع کنکور به نمایندگان ارسال میشود و دانش آموزان دچار دغدغه و نگرانی شدند و لازم است در این باره قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه را اصلاح کنیم.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: شورای انقلاب فرهنگی در این باره سه بار قانون نوشته در صورتی که چنین مواردی باید در مجلس به تصویب برسد. همچنین اینکه بدون اعلام آمادگی به دانش آموزان، تاثیر معدل را در نظر بگیریم ظلم به دانش آموز فعلی در پایههای آخر متوسطه است و باید شرط معدل از سال ۱۴۰۶ لحاظ شود.
وی ادامه داد: اینکه همه دروس تخصصی در یک پایه امتحانی مورد لحاظ قرار بگیرد، کیفییت لازم آزمون از بین خواهد رفت. همچنین عدالت آموزشی فقط در آزمون نیست بلکه در خود آموزش نهفته است ولی در کل کشور کیفیت آموزش یکسان نیست و دانش آموزان روستایی با شهرها و کلان شهرها از نظر آموزشی در یک سطح نیستند.
سعیدی: در این طرح از بردن تاثیر قطعی معدل وجود ندارد
معین الدین سعیدی به عنوان مخالف این طرح گفت: طبق این طرح قرار بود که تاثیر قطعی معدل را به کلی از بین برده یا کاهش بدهیم در حالی که در این طرح چنین چیزی وجود ندارد و در اصل قانون و رویه سازمان سنجش تغییری ایجاد نشده است.
وی افزود: شرایط برگزاری آزمون سراسری عادلانه نیست و تاثیر نقاط محروم در کنکور آنقدر نیست که به عنوان نمونه فردی از سواحل مکران به دانشگاه راه یابد. به عبارتی در این طرح تاثیر قطعی معدل نه تنها از بین نبرده بلکه فقط کلمات تغییر دادیم.
علی بابایی کارنامی در موافقت با این طرح عنوان کرد: شائن مجلس در این موضوع است که هر جا حقی از شهروندی ضایع می شود باید ورود کند. بر اساس آنچه که بررسی شده باید دغدغه دانش آموزان رفع شود. از طرفی اگر اخلاف نظراتی در این طرح وجود دارد پس از تصویب کلیات می تواند جزییات را بررسی و اصلاح کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همه ما موافق حذف مافیای کنکور هستیم ولی نباید مافیای کلاسهای خصوصی را توسعه دهیم.
نماینده دولت: تغییر قانون موجب تشویش مردم میشود
علی ادیانی به عنوان نماینده دولت درباره این طرح گفت: در ۲ سال گذشته تقریبا در چهار نوبت موضوع نحوه پذیرش و سنجش مطرح شده است و یکی از آثار مخربی که برای دانش آموزان ایجاد شده است، تغییر نحوه سنجش و پذیرش بوده است.
وی افزود: در مجلس شورای اسلامی از سال ۷۷ قوانینی را درباره نحوه سنجش و پذیرش مصوب کردیم و این تغییرات سریع سبب ایجاد تشویش در دانش آموزان میشود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: طبق مصوبه کنکور یک ماه قبل امکان اطلاع رسانی وجود دارد که زمان کافی در این طرح نیست. از طرفی برخی از دوستان نماینده معتقد هستند که شرایط تحصیلی در کشور قابل مقایسه نیست در حالی که سه منطقه یک، دو و سه برای این موضوع در کنکور نظر گرفته شده است.