گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ الناز موسوی یکتا، پژوهشگر حوزه حجاب و خانواده، در یادداشتی برای خبرگزاری دانشجو نوشت: دولت فرانسه از سال ۲۰۰۴ قانون منع استفاده از هرگونه نماد که مخصوص به آیینهای مذهبی باشد را در مدارس این کشور ممنوع اعلام کرد. این قانون که شامل استفاده از روسری برای مسلمانان و کیپا برای یهودیان میشد بازتابهای گستردهای را در مجامع جهانی داشت. مسلمانان حدود ۱۰ درصد از جامعه این کشور را تشکیل میدهند. همین جمعیت محدود هم با طرح شکایاتی سعی در اصلاح یا رد این قانون را داشته که از آن موقع تا کنون نه تنها موفقیتی حاصل نشده بلکه چندی پیش پوشش لباسهای بلند و عبا نیز بر آن افزوده شد و دولت مکرون توانست این ممنوعیت را نیز به عنوان یک قانون در کشورش ثبت کند. پس از این اتفاق انجمن اقدام برای حقوق مسلمانان به نمایندگی از مسلمانان ساکن فرانسه، شکایتی را علیه این ممنوعیت تسلیم شورای دولتی فرانسه که بالاترین دادگاه این کشوراست نمود واستدلال کرد که منع دانشآموزان دختر از پوشیدن عبا تبعیضآمیزبوده و میتواند باعث ایجاد نفرت علیه مسلمانان شود.
وکیل انجمن در دادگاه اعلام کرده بود که عبا باید یک لباس سنتی در نظر گرفته شود نه نماد مذهبی. اما وزارت آموزش فرانسه در رد این ادعا گفت که عبا به یک نماد کاملا مذهبی در مدارس تبدیل شده است. ریاست دادگاه نیز با این استناد، رای بر عدم استفاده از نماد مذهبی داده و شکایت انجمن را لغو کرد. پس از این اتفاق و جهتگیریهای موافق و مخالف در سرتاسر جهان برند معروف، محبوب و پردرآمدترین برند آرایشی و بهداشتی این کشور با طراحی و بارگذاری بنری در برخی صفحات غیر رسمی خود به نحوی با این تصمیم مخالفت و حمایت خود را از پوششهای مذهبی اعلام کرد.
این بنر که تلفیقی از یک مدل زن با حجاب کامل و برقع که نماد و پوشش رسمی کشورهای عربی است و جمله « قدرت نامحدود شرع» نگاه کاربران فضای مجازی و مصرف کننده گان این برند را به خود معطوف کرده است. برند آرایش و بهداشتی سفورا (Sephora) که متعلق به شرکت لویی ویتون بوده و از برندهای ال وی ام هاش به شمار میآید در حال حاضر جزو بزرگترین برندهای محصولات زیبایی در جهان است. شعبه مرکزی این برند در بولوین-بیانکور پاریس قرار دارد و در سرتاسر جهان دارای بیشترین شعبه، چیزی بیش از ۲۳۰۰ فروشگاه در ۳۳ کشور جهان است. در سال ۲۰۱۳ درآمد ۴ میلیارد دلاری از این شرکت ثبت و به عنوان پر درآمدترین برند جهان شناخته شد.
در سال ۲۰۰۷ مدیر اجرایی این برند در حال گسترش بازار با افتتاح بیش از ۴۴ شعبه در امارات متحده عربی بیسابقهترین اقدام گسترش برند در خاورمیانه را انجام داد و پس از آن سود این مجموعه را تا بیش از ۷۰ درصد افزایش داد. بازار تجارت جهانی کاملا بر این موضوع واقف است که برای پیشرفت و سود بیشتر باید فارغ از جهت گیریهای مذهبی و جنگ قدرتهای سیاسی عمل کند.
مدیر مارکتینگ برند سفورا در سال ۲۰۰۷ و در پی افتتاح شعبات گسترده در امارات بر موضوع گسترش مصرفگرایی لوکس جهان عرب آگاه بود. زیرا امارات در سال ۲۰۰۵ با افتتاح بزرگترین و لوکسترین مراکز خرید جهان که لوکسترین برندها را در خود جای داده بود مکان مناسبی برای کسب سود و درآمد با فرض محال عدم استفاده ساکنان آن، از راه توریستهایی که به تدریج جذب نقاط گردشگری پیش ساخته این کشور از جمله برج خلیفه و بزرگترین پارک برف و اسکی سرپوشیده جهان در دل کویر بود.
حالا باید منتظر واکنش رسمی این برند و برندهای مشابه برای حمایت و یا عدم حمایت از این قانون مسلمان ستیز باشیم. برندهایی که تنها برای افزایش سود و درآمد خود از عبا، برقع، پوشیه و روسری که بخش مهمی از هویت اعراب است استفاده می کنند.