به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در شهر تهران حدود چهار میلیون و پانصد هزار موتورسیکلت روزانه در حال تردد هستند و متأسفانه سهم بالایی در آلودگی پایتخت دارند.
وی افزود: کارشناسان اعلام کردهاند که وضعیت موتورسیکلت از لحاظ آلودگی چندین برابر خودروها است و متأسفانه با این وضعیت معاینه فنی برای این موتورسیکلتها صادر نمیشود و الزامی برای گرفتن معاینه فنی هم ندارند.
سرهنگ رازقی بیان داشت: متأسفانه یکی از معضلات شهر تهران نداشتن معاینه فنی موتورسیکلتها است و علیرغم اینکه تأثیر زیادی بر افزایش و حجم آلودگی هوا دارند و وضعیت نامناسبی را در این خصوص به وجود آوردهاند تاکنون اقدامی برای صدور معاینه فنی برای موتورسیکلتها صورت نگرفته است.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: موتورسیکلتها به صورت قانونی باید معاینه فنی بگیرند، ولی تاکنون ساز و کاری در این خصوص فراهم نشده است و قسمتهایی که وظیفه صدور معاینه فنی برای موتورسیکلتها را دارند تاکنون جدیت لازم را برای این کار نداشتهاند.
وی گفت: معاینه فنی موتورسیکلت به دو بخش مربوط میشود، سیستم آلاینده و سیستم ایمنی وسیله نقلیه که حتماً باید ساز و کار آن مشخص و شرایط لازم مهیا گردد و الزامات لازم برای اخذ معاینه فنی توسط موتورسواران حتماً فراهم شود.
سرهنگ رازقی افزود: در کنار این اقدام حتماً مکانیزم برخورد با موتورسیکلتهایی که فاقد معاینه فنی هستند باید وجود داشته باشد. الان برخورد با خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند به صورت مکانیزه توسط دوربینهایی که نصب شده در حال انجام است، ولی این ساز و کار برای موتورسیکلت علیرغم الزامات قانونی فراهم نشده است.
وی گفت: اگر مشوقهایی برای راکبین و مالکین موتورسیکلت در نظر گرفته شود و در ابتدا داوطلبانه برای اخذ معاینه فنی مراجعه نمایند میتواند شرایط خیلی بهتری را برای ترغیب آنان مهیا سازد و در مرحله بعدی شرایط سختگیرانهتری برای کسانی که مراجعه نمیکنند به وجود بیاید تا این معضل در شهر تهران که موتورسیکلتها سهم زیادی در آلودگی هوا دارند رفع شود.