به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فرزاد آذریپور، مدیر عامل سایت هاشور درباره شرایط اکران مستندها گفت: «سینمای مستند حوزهای است که بخش تجاری به آن توجه زیادی نشان نمیدهد و به همین دلیل در این سالها مهجور واقع شده بود. اصولا فعالیت و تمرکز ما روی سینمای مستند، بیشتر به دلیل نیازی بود که به این نوع سینما حس میشد و ما روی این حوزه متمرکز شدیم. سینمای مستند مخاطبان خاص خودش را دارد، مخاطبان ثابتی که این حوزه را دنبال میکنند و در خارج از کشور هم خیلی پیگیر هستند که مستندها را ببینند. به همین دلیل سینمای مستند مخاطب خودش را دارد و مشکل اصلی در دسترس قرار گرفتن فیلمهای مستند و بحث اطلاعرسانی و تبلیغات شان است. اطلاعرسانی یکی از ضعفهایی است که همچنان وجود دارد و ما هم در حد توانمان سعی کردهایم اطلاعرسانی را پیش ببریم، اما هنوز خیلی فضا وجود دارد که امکان تبلیغ برای این فیلمها فراهم شود که بیشتر دیده شوند.»
او ادامه داد: «همچنین ما پیشنهاداتی برای تبلیغات ارائه کردهایم، اما کم لطفی و شلوغیِ کارهای دیگر باعث شده است که دوستان خیلی توجه نکنند. ما فضاهای شهری را برای تبلیغات پیشنهاد دادهایم که فیلمهای مستند هم به کمک بخشی از سهمیهای که به عنوان سهمیه فرهنگی برای تبلیغات وجود دارد، استفاده کنند. حتی ما این را هم مطرح کردیم که اگر روی اسم پلتفرمها حساسیتی وجود دارد، اسم را حذف کنند و فقط فیلمهای مستند را تبلیغ کنند.»
آذریپور گفت: «این پیشنهاد را با سازمان زیباسازیِ شهر تهران مطرح کردیم و همچنین با سازمان سینمایی هم در میان گذاشتیم که یک بخشی از فضاها و امکاناتی که وجود دارد، به فیلمهای مستند اختصاص داده شود. چون سازمان سینمایی میتواند این توافق را با شهرداری تهران انجام دهد که حداقل فیلمهایی که خودشان تایید میکنند را به شکل منظم معرفی کنند که هر ماه به یک فیلم اختصاص دهند. این نکتهای است که تا به حال مغفول مانده است و امیدواریم که با همراهیِ دوستان این اتفاق بیفتد.»
او توضیح داد: «جشنواره سینماحقیقت خون تازهای است که در زمان برگزاری به سینمای مستند تزریق میکند. تب و تاب فیلمهای جدید مستند و امکان معرفیشان در جشنواره وجود دارد که هر سال تعداد مخاطبان هم افزایش پیدا میکند. حتی مخاطبان در سالنهای جشنواره روی پلهها هم مینشینند که مستندها را تماشا کنند. این اتفاق، اتفاق مبارکی است و برای همه اهالیِ این حوزه اهمیت دارد و یک نوع گردهماییِ تمام مستندسازان به حساب میآید که میشود کارهایشان را زیر یک سقف دید و این موضوع یک شوری ایجاد میکند که تا مدتی توجهها را به سمت سینمای مستند معطوف میکند.»
آذریپور ادامه داد: «ما تلاش میکنیم شرایط بهتری برای مستندسازان نسبت به پلتفرمهای دیگر فراهم کنیم. درست است که در پلتفرمهای دیگر صفحه مستقلی برای فیلمهای مستند وجود دارد، اما باز هم آنطور که باید فیلمهای مستند دیده نمیشوند. یعنی مستندها لابهلای یک سری سریالها و فیلمهای بدنه گم میشوند و دیده نمیشوند و مخاطب باید دنبالشان بگردد تا پیدایشان کند. ما سعی کردهایم هم در اطلاعرسانی متفاوت باشیم و هم خوراک مخاطب هدف که به دنبال فیلم مستند است را تامین کنیم و از تمام امکانات تبلیغاتیمان استفاده کنیم که به خوبی فیلمها دیده شوند و در میان فیلمهای دیگر گم نشوند.»
او در پایان گفت: «تجربه ما نشان داده است که پلتفرمها بعد از مدتی به دلیل جنبه تجاری، توجهشان به سمتی میرود که فیلمهای مستند رونق یا درآمد بیشتری برایشان داشته باشند. یعنی دورهای به این حوزه وارد میشوند و بعد میروند. به طور کلی سایت هاشور، نسبت به دیگر پلتفرمها تلاش میکند که فیلمهای مستند به خوبی دیده شوند و تبلیغاتمان هم به شکلی است که برای هر مستند ارزش قائل میشویم و آن را به طور کامل معرفی میکنیم و متفاوت از دوستان دیگر هستیم که در شبکههای اجتماعیشان هم تیزر مستندها را منتشر نمیکنند. در حالی که تیزر سریالی که قرار است یک ماه دیگر پخشاش شروع شود را منتشر میکنند. اما فیلمهای مستند را در جایی از پلتفرمشان قرار میدهند که مخاطب باید بگردد تا آن را پیدا کند و این تفاوت ایجاد میکند.»