گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - فاطمه قربانی رضوان؛ روشنگری مسائل روز برای کودکان و نوجوانان یکی از دغدغههای مهم هنرمندان عرصه فیلمسازی است. کودکان و نوجوانان به عنوان قشر حساس جامعه که ناگزیر با اخبار و رویدادهای جهان امروز واجه هستند نیاز دارند با زبان خاص خود با مسائل روبه رو شوند. جهان فیلم و سریال یکی از بسترهای مهم برای همراه کردن این قشر از جامعه است. «ایلیا، در جستجوی قهرمان» از فیلمهای سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان یکی از این آثار است. به همین دلیل با کارگردان فیلم سید علی موسوی نژاد به گفتگو نشستیم.
کارگردان فیلم «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» در ارتباط با ایده اولیه فیلمنامه و شیوهی بیان چند مسئله اساسی در اثر خود گفت: اگر بخواهیم درباره ایده اولیه این اثر صحبت کنیم باید به سه چهار سال قبل برگردیم. انجایی که ما تصمیم گرفتیم یک کار با محتوای ضد اسرائیلی بسازیم. اما فقط این نبود. شاید بیشترین انگیزهای که ما داشتیم این بود که برخی متوجه شوند که سیطرهی یهود بر عرصهی رسانههای جهان مخصوصا بازیهای کامپیوتری کاملا مغفول مانده و به آن توجه نشده است. بحث آسیب شناسی بازیهای کامپیوتری در کشور ما بسیار بحث مهمی است که تقریبا به آن پرداخته نمیشود. سعی داشتیم در کنار این محتوا به محتواهای دیگر هم توجه داشته باشیم. بحث قهرمان شناسی در این فیلم خیلی پررنگ است. در اسم این فیلم هم این مشخص است. «ایلیا، در جستجوی قهرمان» ذهن بچهها را به چالش میکشد. اینکه شما در زندگی خود چه قهرمانی دارید و این قهرمان را چگونه انتخاب کرده اید و آیا راجع به آن تحقیق کرده اید؟!
وی ادامه داد: قهرمانی که در این فیلم معرفی میشود مولا امیرالمومنین و جنگ خیبر پایان بخش فیلم است و خودش گویای یک حقیقت بزرگ است.
کارگردان فیلم ایلیا در جستجوی قهرمان ضمن بیان آنکه فیلمنامه از نوعی اقتباسی نمیباشد افزود: فیلمنامه این کار را خودم نوشتم و اثر اقتباس نیست. شاید تنها جایی از آن را بتوان پیدا کرد همان ماجرای فتح قلعههای خیبر که در تاریخ آمده و ما درباره آن پژوهش کردیم و به قصهای که بتواند موثق باشد رسیدیم. بقیه ماجرا در هیچ رمانی نیامده است. ایلیا نام عبری مولا امیرالمومنین است که یهود در کتابهای کهن خودشان آن را قبلا هم دیده بودند و میدانستند که تنها ایلیا است که میتواند قلعهی آنها را فتح کند و همیشه دنبال او بودند.
موسوی نژاد در خصوص موانع و مشکلات پیش روی ساخت فیلمهایی با موضوعات روز برای گروه کودک و نوجوان گفت: ما در سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم گفتیم که اساسا این جشنواره کورسوی امیدی است که سینمای کودک در کشور ما دیده شود. چون واقعا سینمای کودک و نوجوان در کشور ما سینمای ضعیفی است. برعکس اینکه میبینیم در جهان سینمای کودک جز پرفروش و پولسازترینها است. ضمن اینکه فروش لوازم جانبی این فیلمها از فروش خود فیلم هم بیشتر است. اما در ایران این را نمیبینیم. به هر شکل آن همتی که باید باشد تا تهیه کنندگان به این سمت بیایند را ما نمیبینیم.
وی افزود: تهیه کنندگان زمانی که از بازگشت سرمایه خود مطمئن شوند به سوی سرمایه گذاری جذب میشوند. به طور مثال انیمیشنی مثل بچه زرنگ که تولید آن در سال ۱۳۹۶ شروع شده است و الان در سال ۱۴۰۲ اکران میشود. این یعنی ۶ سال خواب سرمایه که خیلی بد است. بخش خصوصی جزئت نمیکند که به این مسئله وارد شود و فقط بخش دولتی میتواند با خیال راحت در این عرصه حضور پیدا کند.
موسوی ضمن اشاره به بحث فیلمنامه و قصه در روند تولید آثاری با کیفیت بیان داشت: ما هر چقدر هم که پروداکشنهای با کیفیت داشته باشیم نمیتواند تضمین فروش باشد. قصه باید به شکلی طراحی شود که درون آن کودک امروز را شناخته باشد. درگیری کودک امروز چیست؟! ما نمیتوانیم تنها برای کودک دنیای فانتزی صرف را طراحی کنیم.
موسوی در پایان در خصوص اکران این فیلم و مشکلات پیشروی آن گفت: آینده اکران این فیلم با اما و اگر طرف است. شاید، چون یک فیلم ساخته شده در بخش خصوصی است و بخش دولتی در آن حضور ندارد دچار مشکلاتی در اکران شود. چرا که این فیلم با محتوای ضد صهیونیستی آن موضوع روز جهان است و میتواند کمک کننده باشد. ما آرمانی برای ساخت این فیلم داشتیم و این روزها زمانی است که وقت اکران آن است.