به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، این روزها و به بهانه هفته کتاب، بحث و تبادل نظر در مورد این مقوله مهم فرهنگی داغ است و اصحاب فرهنگی و دست اندارکاران این موضوع مهم فرهنگی در تکاپو برای معرفی مجموعههای خود، به همین بهانه مصاحبه مفصلی داشتیم با محمد اسماعیلی مدیر عامل مجموعه کتابشهر ایران که سهم مهمی می تواند در عدالت فرهنگی حوزه نشر و کتاب با راه انداز 22 شعبه در سراسر کشور داشته باشد.
اسماعیلی در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به این سوال که رویداد یا مقاطعی مانند هفته کتاب و نمایشگاه کتاب چه تأثیری در فرهنگ کتابخوانی مردم دارد؟ پاسخ داد:
کتاب همواره در زندگی مردم جریان دارد و هفته کتاب یا از این دست رویدادها به مردم کمک می کند که رونقی باشد بر مطالعه و کتابخوانی که جریان دارد.
مدیرعامل «کتابشهرایران» در مورد اهمیت اینگونه رویدادها توضیح داد: موضوعات کمی و مقدار فروش و استقبال مردم جنبه روانی و جریان سازی هم دارد و به هر حال یک موجی ایجاد می کند که ممکن است این موج بعدا و در آینده اثر خود را نشان دهد و این یک سمت ماجراست و طرف دیگر داستان هم مقدار فروش و استقبال و اثرگذاری کوتاه مدت آن است اما در همان مرحله اول نباید از اهمیت خود ماجرای کتابخوانی و مطالعه کاسته شود.
مدیر عامل مجموعه کتابشهر ایران با بیان اینکه تجربه کتابشهر وجود داشت اما ما توانستیم در این دوره کارهای جدیدی در حوزه میانجیگری بین بدنه حکومت و سازمانهای دولتی با جریانات مردمی در حوزه کتاب انجام دهیم و از این بابت این تجربه جدید موفق بوده و این 22 شعبه ای که در سطح کشور داریم به عنوان یک اتفاق ویژه است هر چند هیچ کاری صد در صد موفق نیست اما برآیندش رضایت بخش است.
اسماعیلی در مورد همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با فعالیت های کتابشهر و حلقه های مردمی هم توضیح داد: در کتابشهر بیشتر به دنبال اثرگذاری هستیم البته در کار فرهنگی سنجش موفقیت یک فعالیت به نسبت کار اقتصادی سخت است. با این وجود در کتابشهر ما هم دنبال کار فرهنگی در حوزه مطالعه و کتابخوانی هستیم و هم فروش این محصول فرهنگی برایمان اهمیت دارد. البته هدف اصلی ما اثر بخشی فرهنگی است که فروشگاهها بتوانند به عنوان پایگاه اصلی فرهنگی اثربخشی لازم را داشته باشند.
مدیر عامل کتابشهر در مورد فعالیت 22 شعبه کتابشهر هم توضیح داد: شعبات کتابشهر در 20 شهر هستند و فقط در تهران دو شعبه وجود دارد که هشت فروشگاه در غیر مرکز استان و 12 فروشگاه هم در شهرهای مراکز استان داریم.
اسماعیلی در مورد رویدادهای کتابشهر نیز ادامه داد: یکی از فعالیت های اصلی فروشگاه های کتابشهر برگزاری جلساتی با محوریت کتاب است تا باعث رونق حوزه نشر و فروش کتاب شود و ما کتابفروشی را یک مرکز جریان ساز می دانیم تا رفت و آمدهایی توسط نویسندگان، ناشران و اصحاب فرهنگ و رسانه ها در محل فروش کتابها انجام شود.
اسماعیلی با بیان اینکه فضای کتاب یک زنجیره و همکاری فرهنگی است تا اتفاق کلانی را رقم بزند و در این باره سعی کردیم ارتباط مستمری با ناشران داشته باشیم. ما سعی میکنیم ناشران را آگاه کنیم که باید ذائقه مخاطب را از نویسندگی آن تا طراحی جلد کتاب در نظر بگیرند. وقتی به صنف کتابفروشی نگاه میکنیم باید در نظر بگیریم که سلایق مختلفی وجود داشته و کمی بازار را متأثر کرده است اما اخیرا جریان فرهنگی انقلاب تلاش می کنند تا جای خود را در بازار کتاب پیدا کنند و ما نیز تلاش داریم تا به آنها کمک کنیم تا بیش از پیش بتوانند در این حوزه و در بازاریابی کتاب موفق باشند. بنابراین اولویت ما ناشران جبهه فرهنگی انقلاب است هر چند سعی هم کردیم که فروشگاه هایمان فضای حکومتی و سازمانی نداشته باشد و یک اتمسفر مردمی و پویا را ایجاد کنیم.
مدیر کتابشهر در مورد دغدغه های فرهنگی جبهه انقلاب در حوزه بازار کتاب افزود: می دانیم که فروشگاه های کتاب شاید خیلی آشنایی با مقوله بازاریابیها و انواع روش های به روز آن نداشته باشند که ما در کتابشهر سعی می کنیم فروشگاه های خود را در سه بعد آموزش، تبلیغ و ترویج و بازاریابی و همچنین ترویج برند توانمند کنیم و می دانیم که روز به روز ایده های جدیدی اضافه می شود و سعی داریم تا همه اینها را که در عرف بازار است به فروشگاههای زیر مجموعه خود ارائه دهیم.
اسماعیلی در مورد تولیدات برای نیاز بازار و آنچه مورد غفلت واقع شده نیز گفت: سعی داریم تا با ناشران تعامل داشته باشیم تا فضا به سمت یک بازاری نرویم که دچار استحاله فرهنگی در مورد کتابهای زرد و غیراخلاقی نشویم و حتما ارتباط کتابفروشی هایی مثل کتابشهر که دغدغه فرهنگی دارند در این امر موثر است و در این راستا سعی می کنیم بازار را به سمت فرهنگی بهتر در حوزه کتاب و نشر ببریم.
مدیر فروشگاه های زنجیره ای کتابشهر در ادامه با تأکید بر اهمیت اتصال حلقه میانی و مردمی بین دولت و سازمانها با مصرف مردم گفت: سختی کار این است که نیاز به یک طراحی برای میانجیگری بین سازمان های دولتی و مردم در حوزه نشر و کتاب داریم و ممکن است مسئولینی باشند که بخواهند کار را به سمت و سوی دیگری ببرند و بخش دیگر ماجرا بازار و کف میدان حوزه نشر و کتاب است که اتفاقا به این سادگی با حوزه های دولتی و سازمانی کار نمیکنند و این با ابلاغیه و دستور از بالا به پایین رقم نمی خورد و در این سالها بسیاری از مجموعهها به دنبال ایجاد فروشگاه زنجیره ای در حوزه کتاب بودهاند که می توان از کتابشهر به عنوان یک نمونه موفق نام برد که موفق شده این کار را کند و این عمل صرفا هم با پولپاشی انجام نشده و سعی کردیم با کمترین هزینه و منابعی که داشتیم و با فضای فیزیکی فروشگاهی بتوانیم 22 شعبه کتابفروشی در سراسر کشور داشته باشیم و به عدالت فرهنکی در حوزه کتاب کمک کنیم.
اسماعیلی در مورد احتمال فروش آنلاین کتاب هم در پایان گفت: سعی کردیم بیشتر در حوزه فیزیکی فروشگاه کتاب تمرکز کنیم هر چند با یک مدلی در تعامل با برخی فروشگاهها سعی در فروش های متنوعی هم داریم اما با توجه به وجود مدلهای موفق فعلا در بخش فروش حضوری و تقویت کتاب فروشیها متمرکز هستیم.