به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مطابق آمار سازمان راهداری و حملونقل جادهای در زمان حاضر ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد که ازین تعداد ۳۳ هزار و ۱۵۴ روستا دارای راه آسفالته و ۶۳۱۱ روستا فاقد راه آسفالت هستند.
در بین استانهای کشور ایلام با ۹۹.۲ درصد بیشترین روستاهای برخوردار از راه آسفالته و ایرانشهر (اداره کل) با حدود ۵۹.۲ درصد کمترین راه روستایی آسفالته را دارند.
بر این اساس ۵۹.۴ درصد روستاهای کرمان-جنوب، ۶۸.۴ درصد روستاهای استان کردستان، ۶۹.۴ درصد روستاهای کرمان، ۷۶.۴ درصد روستاهای آذربایجان شرقی، ۸۳.۸ درصد روستاهای خراسان رضوی و ۷۷ درصد روستاهای آذربایجان غربی از راه آسفالته برخوردار هستند.
همچنین ۹۸.۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت همدان، ۹۶.۸ درصد روستاهای تهران، ۹۷.۸ درصد روستاهای بوشهر، ۹۷ درصد روستاهای یزد، ۹۵.۶ درصد روستاهای اصفهان، ۹۵.۲ درصد روستاهای گلستان و ۹۲ درصد روستاهای البرز راه آسفالته دارند.
به گزارش تسنیم، اخیرا معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه متاسفانه طی ۲.۵ سال اخیر با فشار نمایندگان مجلس، استانداران و ... ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی در روستاهای زیر ۲۰ هزار خانوار جمعیت آسفالت شده است، گفته بود: در حال حاضر ۷۰ درصد از ۱۵۴ هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی آسفالت کشور حدود ۳۵ سال است، اضافه کرد: برای نگهداری راههای روستایی سالانه حدود ۷۰ همت پول نیاز دارد که از منابع داخلی سازمان راهداری سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه میشود. ما در بحث نگهداری این راهها به شدت دچار مشکل هستیم.
مقبلی افزود: هماکنون ۲۵۳۰۰ از راههای فرعی کشور نیاز فوری به روکش فوری آسفالت دارد که حدود ۲۳ همت برای این کار اعتبار نیاز است، اظهار کرد: اگر قرار باشد طی ۵ سال این کار را انجام دهیم سالانه حدود ۴.۶ همت اعتبار نیاز است. حدود ۴۶ هزار کیلومتر راههای روستایی کشور نیازمند روکش فوری آسفالت هستند و سالانه به ۱۰ هزار میلیارد تومان برای روکش آسفالت راههای روستایی نیاز داریم.
وی با یادآوری اینکه راه آسفالت ۶۳۱۱ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در کشور باقیمانده که باید برای این تعداد روستاها حدود ۲۹ هزار کیلومتر راه ساخته شود، تصریح کرد: برای این کار حدود ۲۸۰ همت اعتبار نیاز است تا طی یک بازه زمانی ۶ ساله بتوانیم راههای این روستاها را آسفالت کنیم.
معاون سازمان راهداری با بیان اینکه حدود ۳۵۰ میلیارد تومان تفاهم نامه با ارتش جمهوری اسلامی ایران امضا کردهایم، گفت: نیروی زمینی ارتش حدود ۳۶ کیلومتر در جنوب استان کرمان (چاه ابراهیم به طبق) عملیات خاک برداری را در حال انجام دارد. تا الان کار ۲۰ کیلومتر از این پروژه انجام شده که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خاکبرداری و خاکریزی این مسیر بوده است.
مقبلی با اعلام اینکه امسال آسفالت ۲۷۵۰ کیلومتر راه روستایی برای امسال هدفگذاری شده است، اظهار کرد: تاکنون از این میزان ۲۲۹۴ کیلومتر ساخته شده و ۱۱۲۵ پروژه با طول ۵۴۲۶ کیلومتر راه روستایی در دست ساخت است. برای اتمام این پروژهها حدود ۲۲ همت پول میخواهیم که امیدواریم تا پایان سال مالی بتوانیم به افق پیشبینی شده، دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه در حالی هشت ماه از سال گذشته که هنوز سهمیه قیر به سازمان راهداری ابلاغ نشده است، افزود: این در حال است که در خیلی از استانهای سردسیر دیگر امکان فعالیت وجود ندارد. امروز ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت است.
وی با تاکید بر اینکه مشکل و چالش راههای روستایی و راه فرعی این است که توزیع اعتبارات استانی شده است، گفت: تا مهرماه امسال مبادله موافقتنامه پروژهها انجام نشده است. این وضعیت باعث میشود تا توان مالی پیمانکاران از دست برود و روند ساخت پروژهها کُند خواهد شد. امروز با محدودیت اعتباری در ساخت راههای روستایی مواجه هستیم.