به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیتالله مکارم شیرازی در دیدار رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبهبندی فرهنگیان اظهار داشت: مسألۀ معیشت فرهنگیان باید در اولویت قرار گیرد، هرچند وضعیت کشور از نظر درآمدی مناسب نیست، اما بودجۀ آموزش و پرورش باید بر دیگر ارگانها مقدم باشد. برخی از معلمان عزیز هم از عدم پرداخت به موقع حقوقشان گلایهمندند که باید به آن توجه کرد.
وی اصلاح جامعه را مشروط به اصلاح مدارس دانست و افزود: اگر بخواهیم جامعه اصلاح گردد، باید از مدارس آغاز کنیم.
آیتالله مکارمشیرازی با بیان خاطرهای از شهید بهشتی در تأسیس مدرسۀ دین و دانش قم تصریح کرد: آیت الله بهشتی معتقد بود که اگر بخواهیم تحولی در کشور ایجاد کنیم، باید بر روی دانش آموزان سرمایه گذاری کنیم؛ به همین دلیل مدرسه دین و دانش قم را تأسیس کرد و از من هم درخواست کرد که به عنوان معلم در آن تدریس کنم. با این ابتکار ایشان افراد موفقی از آن مدرسه به جامعه معرفی شدند.
وی در ادامه به تدوین محتوای کتب درسی اشاره کرد و ادامه داد: محتوای کتابهای درسی نقش به سزایی در شکلگیری اندیشه و رفتار دانشآموزان دارد. باید مراقب بود که افراد نفوذی نتوانند افکار و عقایدشان را در کتابهای درسی وارد کنند. البته نفوذ دشمنان گاهی به صورت بسیار نرم و آهسته است که لازم است برای مقابلۀ با آن، برنامه ریزی دقیق و منسجمی صورت پذیرد.
آیتالله مکارمشیرازی با اشاره به اینکه سرمایه انسانی در هر جامعهای مهم و نقش آفرین است، گفت: نظام آموزشی وظیفه دارد تا نخبگان علمی کشور که در شهرها و روستاهای دورافتاده است را شناسایی کرده و وسایل تحصیل و پرورش علمی آنها را بیش از پیش فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: در دوران تاریک قرون وسطا، کشیشان مسیحی بسیاری از دانشمندان علوم طبیعی را به دلیل مخالفت با کلیسا مجبور به توبه میکردند و یا از دم تیغ میگذراندند، اما در مدارس دینی ما در کنار دروس حوزوی، دروس علوم طبیعی مانند پزشکی، نجوم، ریاضیات و دیگر علوم تدریس میشد و دانشمندانی همچون شیخ بهایی که فقیهی جامع الشرایط بود، در علم نجوم و ریاضی نیز سرآمد روزگار خود میشود.
آیتالله مکارمشیرازی مهارت آموزی را مسئلهای مهم خواند و تأکید کرد: هر سال هزاران نفر از دانشگاهها فارغالتحصیل میشوند در حالی که با هیچ مهارت و فنی آشنا نیستند. باید در کنار دروس تئوری در مدارس و دانشگاه ها، مهارتهای مناسب نیز آموزش داده شود تا پس از ورود به جامعه، فرد فعال و مؤثری برای اجتماع باشند.