به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، بعد از ظهر امروز در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته وزارت راه، با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری در این نمایشگاه، اظهارداشت: در بخش ریلی دو مشکل وجود دارد یکی بخش علائم و ارتباطات و سیگنالینگ که عموما در خطوط جدید کار نشده، چون منابع مالی کم بوده است.
وی افزود: باتوجه به اقدامات شرکتهای ایرانی برای تولید ریل ملی و سوزن در داخل، در راستای خودکفایی در بخش سیگنالینگ با شرکتهای ایرانی که سابقه خوبی دارند توانستیم قرارداد منعقد کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این باره با صاایران وزارت دفاع مذاکراتی انجام شد که تفاهمنامه منعقد کردیم برای خطوط ریلی جدید اجرای سیگنالینگ در داخل کشور انجام شود؛ بنابراین از این به بعد سوزن ریل را در داخل میسازیم و از خارج وارد نمیکنیم.
خادمی بیان کرد: زیرسازی ریلی از محل اتصال خطوط اصلی به آنتنی و اتصال به کارخانههای شرکتهای دارای بار توسط بخش خصوصی اجرا میشود، اما روسازی را خودمان انجام میدهیم.
وی گفت: روز گذشته برای ۳ آزادراه موافقتنامه اولیه انجام دادیم که شامل آزادراه پردیس به هراز تا امام زاده هاشم، ادامه آزادراه غرب از همدان تا کرمانشاه و آزادراه ارومیه-تبریز است که سرمایه گذاری جدید وارد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست ما در حوزه فاز بهرهبرداری و تکمیل پروژه بود، تصریح کرد: در برخی خطوط هم الان این وضعیت است بهعنوان مثال در دولت قبل در راهآهن یزد-اقلید ۵ ایستگاه ساخته و افتتاح شد تا بعداً ۳ ایستگاه ساخته شود در دولت قبل تفکر بر این بود که پروژهای که اجرا شده بهرهبرداری شود. به هر حال ارزش این پروژه ۲۰ هزار میلیارد تومان بود.
به گفته وی سیلاب سال ۹۸ خیلی سنگین رخ داد این مسیر ریلی، چون جدیدساز بود و سیستم نگهداری در آنجا مستقر نبود دچار اشکال شد و نیاز به ترمیم پیدا کرد.
خادمی افزود: امروز سیاست فعلی این است که خطوط کاملا تکمیل شده تحویل شود و این سیاست موجب میشود برای تکمیل پروژه منابع بیشتری مطالبه شود و همین مساله زمان بهرهبرداری کامل پروژه را افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه در ابرپروژهها دو سطح برای افتتاح پروژه تعریف میشود، گفت: امکان استفاده از خطوط تازهساخت وجود دارد، اما خط آهن زاهدان-خاش ۱۰۰ درصد تکمیل و تحویل راهآهن شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: زیرساختهای کشور برای ترانزیت بار و مسافر تکمیل نیست، ما منابع پایداری برای تکمیل پروژهها نداریم در عین حال ما ایمنترین و راحتترین کریدورهای ترانزیتی داریم، در کشورهای اطراف ما و خاورمیانه رقابت کریدورها وجود دارد، ما باید این کریدورهای خود را تکمیل کنیم که با اعتبارات عمرانی سازمان برنامه امکانپذیر نیست.
خادمی اضافه کرد: روزی ما در کشور ۱۰ هزار کیلومتر بزرگراه و ۱۰ میلیون خودرو داشتیم امروز ۴۰ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت داریم، اما بزرگراهها و آزادراههای ما ۴ برابر نشده است.
وی درباره استفاده از ظرفیت تهاتر نفت برای اجرای پروژههای عمرانی به فارس گفت: طرحی خدمت رهبر انقلاب فرستاده شد و ایشان پس از بررسی تعدادی از مسیرهای ریلی که میتوانند بار بیشتری انتقال دهند و عموما کریدورهای شمال-جنوب کشور هستند مشخص کردند.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور گفت: ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت برای پروژههای رشت-آستارا، کریدور شرق از چابهار تا مشهد، کریدور رفع گلوگاه جنوب کشور و راهآهن درود به خرم آباد و راه آهن شیراز به بوشهر و اتصال به بنادر جنوب کشور در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: از محل تهاتر نفت در یک سال اخیر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد و پیمانکار پروژهها انتخاب و کارگاهها تجهیز شده است شده است.
خادمی با بیان اینکه بخشی از پروژهها توسط بخش خصوصی و بخشی توسط قرارگاه خاتم اجرایی میشود، اظهارداشت: این پروژهها شامل ۲۴۰۰ کیلومتر خط ریلی است که ظرفیت خطوط ریلی ما را ۲ برابر میکند و از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن بار میرسد و شرایط ترانزیت بار از ایران فراهم میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در ترکیه هزینه عوارض آزادراهی ۱۱ برابر ما است و ما رقم زیادی دریافت نمیکنیم.
خادمی با اشاره به ۳۳۰۰ کیلومتر پروژه ریللی در دست ساخت و ۶۳۰۰ کیلومتر پروژه در دست مطالعه، گفت:۱۸۰ هزار میلیارد تومان قرارداد داریم که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت است تامین میشود و ارزش این قراردادها ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.
سال گذشته بودجه ۲۹.۶ هزار میلیارد تومان دریافت کردیم. امسال هم ۲۴ هزار میلیارد تومان به ما ابلاغ شده است.
وی گفت: ادامه آزادراه اصفهان-شیراز تا بوشهر ادامه میدهیم، قطعه هشتم آزادراه اصفهان-شیراز قطعه اول آزادراه شیراز- بوشهر است.