آخرین اخبار:
کد خبر:۷۱۴۹۰۷
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه‌آهن در اجلاس OSJD:

قطار برنامه‌ای تهران-هامبورگ راه اندازی می‌شود

باتوجه به انجام‌گفتگو‌های متعدد میان آلمان و ایران، با همکاری طرف آلمانی قطار برنامه‌ای تهران– هامبورگ راه اندازی خواهد شد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بابک احمدی معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه‌آهن در نشست اول یازدهمین کنفرانس بین‌المللی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها OSJD با اشاره به ظرفیت‌های متعدد ریلی در ایران، گفت: بر اساس تعامل و مذاکراتی که با شرکت راه‌آهن آلمان (DB) در جریان است، مقرر شده تا خط ریلی میان کشور ایران و آلمان در مسیر تهران-هامبورگ به صورت برنامه‌ای و به زودی راه‌اندازی شود.
وی از برنامه اتصال ریلی به مرز خسروی هم خبر داد و افزود: امیدواریم که به زودی این اتصال برقرار و بتوانیم به راه‌آهن عراق متصل شویم.
اتصال ریلی ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان
معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت با اشاره به وجود کریدور‌های مختلف ریلی در کشورمان، یادآور شد: از جمله کریدور‌های ایران سرخس-بندرعباس است که امکان اتصال کشور‌های ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان را فراهم می‌کند و در سوی دیگر کریدور شمال- جنوب است که از سمت بندرامام به سمت شمال امکال اتصال را فراهم می‌کند.
او با اشاره به اینکه مسیر چین به ایران از ظرفیت خوبی برخوردار است، افزود: تا به امروز ۸ قطار کانتینری از چین به ایران عبور داده و مسیر آزمایش شده است.
وی یادآور شد: در نظر داریم تا در ۲۰ روز آینده با همکاران ترکمنستان، قزاقستان و چین نقاط باقی مانده را در مورد تعیین تکلیف کنیم.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه‌آهن تاکید کرد: در نظر داریم از ظرفیت خالی قطار‌های برگشتی خالی به چین استفاده و آن را با کانتینر‌های خالی یا بار‌های صادراتی ایران، ترکمنستان و ازبکستان را تکمیل کنیم.
وی اضافه کرد: ظرفیت سازی خوبی را در این مسیر ایجاد کرده و تا کنون ۱۰۰هزار تن برای این مسیر مشتری ریلی فراهم کرده و خواستار همکاری مشتریان برای عملیاتی کردن این مسیر شده ایم.
اتصال خطوط ریلی به کشور‌های مختلف
احمدی با یادآوری اینکه اتصال خطوط ریلی به کشور‌های مختلف و بهره‌برداری از آن در زمره برنامه‌های راه‌آهن ایران قرار دارد، یادآور شد: درنظر داریم خط عریض میرجاوه در مرز پاکستان را مجدد احیا و بازسازی کنیم و بتوانیم واگن‌هایمان را از شمال تا مرز پاکستان ببریم.
وی به اتصال میان مرز «شمتیغ» افغانستان خبر داد و گفت: این اتصال از سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد و تا هرات پیش می‌رود که امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی به بهره برداری برسد.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه‌آهن، مرز ریلی سرخس را یکی از مهمترین مرز‌های ریلی کشور خواند و افزود: امسال شاهد افزایش ۸۰ درصدی حمل‌ونقل بین المللی بار از مرز سرخس بودیم و پیش‌بینی می‌کنیم که این میزان افزایش یابد.
وی با اشاره فعالیت‌های ریلی در بنادر کشور، از جمله مرز دریایی امیر آباد، اضافه کرد: خط آهن آستارا- آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال- جنوب و پل تجاری با اروپاو CIS ساخته شد و در تعاملات با طرف آذربایجانی به دنبال اتصال آستارای ایران به رشت هستیم.
احمدی با بیان اتصال جدید راه‌آهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا، گفت: این امر اتصال ایران به راه‌آهن‌های اروپایی را فراهم و توسعه می‌دهد.
احمدی در ادامه در باره ظرفیت‌های بنادر متصل به ریل در ایران گفت: بندر امام خمینی از کاربردی‌ترین بنادر جنوبی کشور است و از ظرفیت ۳۷ اسکله فعال و متصل به شبکه ریلی برای حمل بار‌ها برخوردار است.
وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی نیز از جمله بنادر استراتژیک ریلی به شمار می‌رود، افزود: این بندر به عنوان کوتاه‌ترین پل ارتباطی با آسیایی میانه به شمار می‌رود و ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن TEU را دارا و از ترمینال اختصاصی کانتینری برخوردار است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار