به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، امیر عید خواننده مصری از گروه کریوکی، با خواندن ترانهای با نام «تلک القضیة» در دفاع از حقوق مردم فلسطین در جشنواره فیلم «الجونه» مصر، میلیونها بار دیده شد.
این ترانه که شعر آن توسط مصطفی ابراهیم سروده شده و با اجرای امیر عید و نوازندگی گیتار توسط وی اجرا شده است با صدایی محزون از رنجی که بر مردم فلسطین آوار میشود و دنیا با بهانههای مختلف از زیر بار آن شانه خالی میکند، میگوید.
این ترانه توجه فعالان جهانی را که به تجاوز اسرائیل به نوار غزه و حمایت غرب از اشغالگری معترض هستند، برانگیخته است.
در حالی که تصویری دوگانه از مجسمه آزادی نماد این ترانه است که در پشت سر خواننده جای گرفته است، خود ترانه هم خطاب به مجسمه سپید آزادی است که میگوید:
لاکپشتهای دریایی برایش مهم هستند، ولی انسان را حیوان میخواند
این یک مساله است / یک مساله است
چگونه یک فرشته سفید هستی؟ وجدانت دو نیمه شده و در حالی از جنبشهای آزادی خواهی حمایت میکنی و جنبشهای آزادیخواهانه دیگر را نابود میکنی؛ و شفقت و مهربانی خود را به مقتول بر حسب نژاد تقسیم میکنی
این یک مساله است / این یک مساله است
چگونه یک فرد متمدن باشیم و طبق مقتضیات، همه حرفهای شما را بپذیریم که فقط بر خودتان تمرکز دارد
همه درختان را در آغوش میگیرید
به جای گفتن تواناییهای متفاوت از عقب ماندگی میگویی
میگویی نگهبانی و در کنار شما ارتشی است که مدرسهها را بمباران میکند
و خودت را با دست خونین میپوشانی
و میگویی «همه جانها مهم هستند»
این یک مساله است / یک مساله است
چگونه میتوانم این دنیا را باور کنم وقتی در مورد انسانیت صحبت میکند
و مادری را میبینم که سر جنازه پسرش گریه میکند.
زیرا او گرسنه زیر حمله مرده است
مقتول را با قاتل در شرافت، صداقت و بیطرفی برابر میدانی
این یک مساله است / یک مساله است
چگونه راحت و در آرامش بخوابم و گوشبند بگذارم
در حالی که کسی نباید در خطر باشد
خانوادهای در زیر آوارهای خانه خود دفن شدهاند
انگار آواری که پشت آنها ریخته
از همان خاک نیست
این یک مساله است / یک مساله است
چگونه در یک زندان وسیع زندگی میکنی
که سلولهای آن از آتش و خاکستر ساخته شده
و از زیر آوار مثل ققنوس برمیخیزی
و به گردن قاتل آویزان میکنی، تکههایت را
جمع میکنی، میجنگی و به این دنیای قاطع نشان میدهی
که قانون جنگل چگونه کار میکند و میپرسی
راه رفتن به سوی آزادی کجاست؟
چگونه با دست خالی تانک را بگیرم؟
برای دنیایی که از آزادی حرف میزند این مهم نیست
آزد بمیر، در انسانیت به سر نبر
و نسل به نسل الهامبخش باش
و به آنها یاد بده که زندگی و مرگ برای یک هدف چگونه است
این چه دنیایی است، که ما التماسش میکنیم
و از آنها میخواهیم این چیزها را نکوهش و تقبیح کند
و چنان محکومشان کند که تو میخواهی
بر همه آنچه در داخل این مسلخ میگذرد.
اما گلولهها کمتر سوراح نمیکنند
و این محکومیتها خورشید صبح را بازنمیگرداند
این یک مساله است و این یک مبارزه است
و اینجا مبارزه در جریان است
گروه موسیقی آلترناتیو راک مصری «کایروکی» با این ترانه دلخراش ادای احترامی کرده است به مردم فلسطین. اشعار مصطفی ابراهیم در «تلک قضیه» تحقیقی نافذ در مورد صداقت کسانی است که در عین نادیده گرفتن اصول انصاف و برابری، ادعای فضیلت دارند. در هسته خود، این آهنگ به عنوان گواهی طنین انداز برای سرخوردگی از جهانی است که ادعا میکند از بشریت دفاع میکند و در عین حال چشمان خود را بر اضطراب و بیعدالتیهای درونی خود میبندد.
ششمین دوره جشنواره فیلم «الجونه» مصر، که قرار بود اوایل پاییز برگزار شود، به دلیل تشدید نژادپرستی اسرائیل و افزایش تلفات مردمی ابتدا به تأخیر افتاد و مسئولان گفتند: تیم جشنواره «الجونه» متعهد به برگزاری این جشنواره میماند و از این فرصت برای تقویت و توسعه موضوع مرکزی جشنواره، یعنی «سینما برای انسانیت» استفاده خواهد کرد. این موضوع وحدت و همدلی را ترویج میکند و ما مصمم به ترکیب آن در تمام فعالیتهای جشنواره هستیم.
در بیانیه جشنواره آمده بود: ما به شدت به قدرت عمیق سینما در یکپارچه سازی مردم ایمان داریم، همچنین ما وضعیت فعلی و اهمیت تأمل جمعی را درک میکنیم.
این جشنواره در نهایت در واپسین روزهای سال ۲۰۲۳ و از ۱۴ تا ۲۱ دسامبر برگزار شد.
ترانه «تلک قضیه» در مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره فیلم «الجونه» اجرا شد و نه تنها همبستگی خود را با فلسطین نشان داد، که جهانی را متوجه این موضوع کرد.
به امیدی نابودی اسرائیل و صهیونیسم