آخرین اخبار:
کد خبر:۱۱۳۱۰۰۲
نگاهی به برنامه «شکوفا»؛

آشنایی عینی مخاطب عام با مفهوم دانش‌بنیان

یکی از برنامه‌هایی که اخیرا از شبکه اول سیما روی آنتن می‌رود «شکوفا» نام و هدف از تولید آن انعکاس و نمایش گوشه‌ای از توانایی‌ها و قابلیت‌های کشور در حوزه دانش‌بنیان است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - زهرا صلواتی؛ اهمیت فناوری‌های دانش‌بنیان در اقتصاد امروز دنیا بر کسی پوشیده نیست و نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» موید این مهم است. شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های تولید، کسب‌وکار و کارآفرینی نقش بی‌بدیلی را در طی سال‌های اخیر در اقتصاد کشور‌های پیشرفته ایفا می‌کنند و سهمی قابل تامل و موثر را در سرانه تولید ناخالص داخلی ممالک پیشرفته دارند.

هر چند در سال‌های اخیر به کرار از واژه دانش‌بنیان سخن به میان می‌آید و بر اهمیت آن تاکید می‌شود، اما شاید عامه مردم آن‌چنان که باید و شاید و به شکل عینی و ملموس با این مفهوم آشنا نباشند. در این‌جاست که سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی به عنوان یک رسانه ملی جامع و فراگیر می‌تواند نقش قابل توجهی را در جهت شناخت و آشنایی مردم با مفهوم دانش‌بنیان ایفا کند.

یکی از برنامه‌هایی که اخیرا از شبکه اول سیما روی آنتن می‌رود «شکوفا» نام دارد که با حضور شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق ایرانی پخش می‌شود و هدف از تولید آن انعکاس و نمایش گوشه‌ای از توانایی‌ها و قابلیت‌های کشور در حوزه دانش‌بنیان است. این برنامه که ساختاری مسابقه‌گونه دارد و امین زندگانی را به عنوان مجری به خدمت گرفته است، در همین مدت کوتاه که از پخشش می‌گذرد توانسته است عموم مخاطبان تلویزیون را به طور عام و علاقه‌مندان حوزه اقتصاد، دانش‌بنیان، تولید و کارآفرینی را به شکل خاص با خود همراه کند.

سه شرکت فناور و دانش‌بنیان ایرانی که از مرحله مقدماتی گزینش شکوفا نمره قبولی گرفته‌اند، در هر قسمت برنامه ضمن توضیح درباره فعالیت‌ها و معرفی محصولات تولیدی، شانس خود را برای جذب سرمایه می‌آزمایند و در نهایت، شرکت برتر از سوی هیات داوران که از کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کشور هستند، انتخاب شده و مورد تشویق قرار می‌گیرد. برنامه شکوفا که با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ساخته می‌شود، این فرصت را برای شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق ایرانی فراهم آورده است تا از طریق تامین مالی جمعی و جذب آورده‌های خرد مردمی، سرمایه لازم را برای ادامه و گسترش فعالیت و افزایش دامنه اقدامات خود تامین کنند. ساخت برنامه‌هایی مانند شکوفا علاوه بر معرفی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان موفق و خلاق ایرانی به مخاطبان تلویزیون، می‌تواند به انعکاس بخشی از توانایی‌ها و قابلیت‌های شرکت‌های وطنی و آشنایی هرچه بیشتر مردم با این ظرفیت‌ها منتج شود.

پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که شاید آن‌چنان که شایسته است درباره‌شان اطلاع‌رسانی نشده و عامه مردم با آن‌ها آشنا نیستند. به عبارت بهتر، برنامه‌ای مانند شکوفا این قابلیت را در خود مستتر دارد که مخاطبان عام را به شکل عملی و عینی با حوزه دانش‌بنیان و کارکردش در تولید، کسب‌و‌کار، اشتغال‌زایی و زیرشاخه‌های مختلف اقتصاد آشنا کند. این مهم به ویژه درباره جوانان علاقه‌مند به این حوزه و کسانی که می‌خواهند در آینده در این مسیر گام بردارند اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند.

تمرکز و نگاه اختصاصی برنامه شکوفا نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان موفق در حوزه کسب‌و‌کار و نقش آن‌ها در کارآفرینی و افزایش اشتغال است. از سوی دیگر، حضور شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق ایرانی نیز در برنامه شکوفا دارای اثرات و نتایج فوق‌العاده و بسیار مفید برای آن‌ها است و حکم بازی برد_ برد را برایشان دارد. شرکت برنده که می‌تواند از طریق تامین مالی جمعی و جذب سرمایه‌های خرد مردمی اعتبار مورد نیاز را برای اجرای پروژه‌های مد نظر و گسترش فعالیت‌های خود تامین کند و شرکت‌هایی که حائز رتبه اول نشده‌اند هم محصولات‌شان را به شکل رایگان به بینندگان تلویزیون معرفی کرده‌اند و از این طریق، درباره سابقه و فعالیت‌هایشان اطلاع‌رسانی میلیونی داشته‌اند.

سازندگان شکوفا به این برنامه یک ساختار چندوجهی داده‌اند و کارکردی فراتر از یک برنامه یا مسابقه صرفا اقتصادی به آن بخشیده‌اند. مخاطبان شکوفا علاوه بر تماشای یک برنامه جذاب با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و تماشای رقابت میان شرکت‌کنندگان، این امکان و فرصت را نیز در اختیار دارند تا در صورت تمایل سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآوری داشته باشند. بینندگان برنامه می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی‌هایشان در شرکت‌های منتخب هر برنامه سرمایه‌گذاری کنند و از سودی مطمئن و تضمینی برخوردار شوند.

پرداخت اصل سرمایه و سود سرمایه‌گذاران توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تضمین شده است. به این ترتیب، یک برنامه تلویزیونی توانسته است علاوه بر مهیا ساختن فرصت آشنایی مخاطبانش با مفهوم و عرصه دانش‌بنیان، مردم را به سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کند و سرمایه‌های سرگردان را به جای جذب در بازار‌های کاذب و ناکارآمد اقتصادی، به این حوزه مفید و استراتژیک سوق دهد.. از این منظر، ساخت برنامه‌هایی مانند شکوفا در تلویزیون نه تنها لازم که حتی ضروری به نظر می‌رسد و باید برای تولید آثار مشابه همت مضاعفی مصروف شود. این فرمول و قاعده حتی می‌تواند برای سایر حوزه‌های اقتصادی کشور نیز اعمال شود و برنامه‌های آموزنده و جذاب با محوریت این حوزه‌ها و با ساختاری شبیه به شکوفا تولید و به روی آنتن برود. فرآیندی که در راستای جهاد تبیین مورد تاکید و نظر رهبر معظم انقلاب نیز قابل ارزیابی است و می‌تواند حائز امتیازدهی و ارزش‌گذاری باشد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار