به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی برنامه، آئین امضای تفاهمنامه جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی عروسکخونه و انجمن نمایشگران عروسکی خانهی تآتر به میزبانی شبکه نهال و مرکز سیمرغ برگزار شد.
علی خواجه تهیهکننده برنامه تلویزیونی عروسکخونه گفت: جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی کودک با نام عروسکخونه از ۱۴۰۲ کار خود را شروع کرده و امسال، دومین سال برگزاری آن است. این جشنواره امسال در مرکز سیمرغ و شبکهی کودک تولید میشود، حمایت انجمن نمایشگران عروسکی را نیز با خود دارد.
محمدصادق باطنی رئیس شبکه کودک گفت: مهمترین عناصر دوره کودکی و زبان دوره کودکی، زبان خیال و رویا است که وقتی به قصه و قصهگویی تبدیل میشود، به کمال میرسد. به همین دلیل تمرکز بر نمایش در برنامههای عروسکی بسیار پر اهمیت است.
وی حوزهی نمایش عروسکی را مهم و نقطه اتصال قصه و خیال دانست و گفت: با عروسک قصه میگوییم و رویا پردازی میکنیم و به جهان خیالانگیز کودکان ورود پیدا میکنیم.
باطنی با اشاره به اهمیت رده سنی کودک در ابعاد تربیتی زندگی، خاطرنشان کرد: در مقطع سنی کودکی، میتوان مهمترین و پیچیدهترین حرفهای تربیتی را به کودک آموخت.
وی با اشاره به نقش موثر تلویزیون در نشاندادن عروسکها افزود: از دیرباز خانهی عروسکها تلویزیون بوده و در موقعیتهای مختلف عروسکها فرصت پیدا میکردند در دایره متکثر از مخاطبان خود قرار گیرند که میدان آن تلویزیون و صداوسیما بودهاست.
رئیس شبکه کودک سیما تصریح کرد: عروسکهایی که دهه به دهه آمدند، شاید بتوان گفت آجرهای اولیه هویتی و تربیتی ما را ساختند.
باطنی با اشاره به بازه انقطاع رسانه ملی از تولیدات نمایشی عروسکی ادامه داد: در مقطعی فاصلهای بین تولیدات عروسکی و جهان کودکان افتاد. نظام دغدغه های قصههای نمایش عروسکی به گونهای شد که انگار آثار حوزهی بیشتر از قالب لذت میبردند و با قصه آنچنان ارتباط نداشتند و در نهایت به نقطه انقطاع تولیدات عروسکی در آنتن رسانه ملی رسیدیم.
رئیس شبکه پویا اظهار کرد: در دهه ۹۰ فاصله جدی اتفاق افتاد؛ عروسکهای قدیمی رفتند و عروسکهای قدرتمند جدیدی نیز جایگزین نشدند و حوزه نمایش عروسکی آرام آرام از خاطره رشد و تربیتی کودکان کشور در حال پاک شدن بود.
باطنی کرونا را یکی از عوامل افت تئاتر صحنهای عروسکی دانست و یادآور شد: از طرف دیگر کرونا منجر به افت تئاتر عروسکی شد و این پیکره شریف و نحیف تئاتر عروسکی با بحران جدی مواجه شد.
وی با اشاره به آیه وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ گفت: حوزه نمایش عروسکی از دایره مصرف فرهنگی کودکان کشور در حال پاک شدن بود؛ در حالی که خداوند در سوره ابراهیم میفرماید هر پیامبری با زبان قومش تبیین میکرد و شاید بتوان عروسک را مصداق زبان کودک دانست.
باطنی با اشاره به رویکرد جدید سازمان صداوسیما افزود: در سازمان این نگاه وجود دارد که در حوزهی نمایش عروسکی رویکرد و نگاه جدیدی اتفاق بیفتند.
مدیر شبکه امید تصریح کرد: امسال و در دومین دوره، هزینههای این برنامه را مرکز سیمرغ صدا و سیما به عهده گرفت. همچنین امسال با پیشکسوتان این عرصه تعامل کردیم تا با همکاری و همافزایی و استفاده از ظرفیتهای متعدد کشور بهترین اتفاق را رقم بزنیم. در این جشنواره علاوه بر جذب مستعدین به دنبال ایجاد دریچههای خلاقیت و نوآوری در فضای عروسکی هستیم تا بتوانیم با قصههای جذاب و شخصیتهای هدفمند به میدان بیاییم.
وی افزود: امسال و در دومین دوره، هزینههای این برنامه را مرکز سیمرغ صدا و سیما به عهده گرفت. همچنین امسال با پیشکسوتان این عرصه تعامل کردیم تا با همکاری و همافزایی و استفاده از ظرفیتهای متعدد کشور بهترین اتفاق را رقم بزنیم. در این جشنواره علاوه بر جذب مستعدین به دنبال ایجاد دریچههای خلاقیت و نوآوری در فضای عروسکی هستیم تا بتوانیم با قصههای جذاب و شخصیتهای هدفمند به میدان بیاییم.
در ادامه هما جدیکار، رئیس انجمن صنفی نمایشگران عروسکی گفت: خوشحالم که بالاخره صداوسیما عروسکها را جدی گرفت و روی خود را به سمت عروسکها برگرداند. ظاهرا از یک عروسک و یک مجری داریم به نمایش عروسکی میرسیم. امیدواریم پلههای اولیه رشد نمایش عروسکی در تصویر تلویزیون اتفاق بیفتد.
وی کودکی را مهمترین مرحله رشد دانست و گفت: نمایش عروسکی همراه و همراز کودکان است. بچههایی که در این عرصه خشم و ناامیدی و سختیها بزرگ میشوند، عروسک به زندگی آنها لطافت میبخشد که این عرصه را طی کند. باید بتوانیم