به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدامین آقامیری رئیس شورای عالی فضای مجازی در توضیح اهداف و ساز و کارمصوبه دسترسی به سکوهای پرمخاطب خارجی، گفت: هدف این مصوبه مزیت بخشی و طراحی درست زیست بوم سکوهای کشور است. سکوها-چه خدمات رسان و چه اجتماعی- بخشی از زیست بوم اقتصاد دیجیتال هستند که اگر در یک شرایط و چارچوب مناسب فعالیت کنند، شاهد رشد جدی آنها خواهیم بود؛ توسعه عوامل موثر در بهبود کیفیت سکوها از اولویتهای ما در این مصوبه بوده است.
آقامیری تشریح کرد: در مبحث دوم، بخش اقتصادی زیست مطرح شد که در این سند بحث تبلیغات مد نظر بود. همچنین در سندی که جدیدا در تشریفات ابلاغیه قرار گرفته است، بخش تسهیل درآمد تولیدکنندگان محتوا نیز مورد توجه قرار گرفته است که از عواملی است که زیستبوم سکوها را توسعه میدهد.
رئیس شورای عالی فضای مجازی با ارائه سه راهکار برای سکوهای خارجی عنوان کرد: اضافه شدن خدمات پرکاربرد از نکاتی است که بسیاری از کاربران سکوهای ایرانی بارها تذکر دادند، به نوعی که وقتی کاربر وارد سکو میشود انواع خدمات و نیازمندیها را دریافت کند. اما در بحث سکوهای خارجی با سه قسم مواجه هستیم. یکی سکوهایی که آزاد هستند و قوانین را رعایت میکنند و امروز به مردم خدمت رسانی میکنند. دسته دیگر، برخی از قوانین و مقررات کشور را رعایت نمیکنند، پارسال اعلام شد که مالک سکو در ایران نمایندگی داشته باشد و چهارچوبها و قوانین کشور را رعایت کنند.
وی ادامه داد: در مصوبه اخیر در نظر گرفته شد که بخش خصوصی، فعالان یا نمایندگان این سکوها در خارج از کشور به عنوان واسطه برای رعایت قوانین مد نظر ما با این سکوها مذاکره کنند. در همه جای دنیا سکوها ملزم هستند قوانین سرزمینها را رعایت کنند. مسیر سوم برای خدماتی است که باید در دسترس مردم قرار بگیرد و از ابزارهای فنی برای پیادهسازی قوانین و مقررات بر روی سکوها استفاده خواهیم کرد.
آقامیری گفت: این مصوبه در امتداد سند سال گذشته است که فعالیت در چارچوب مقررات برای سکوها را امکان پذیر میکند. متاسفانه ارائه دهنده خدمت به خاطر تحریمها مانع استفاده مردم از خدمات میشوند؛ وزارت ارتباطات برای این مسئله هم ساز و کارهای رایگانی برای مردم فراهم میکند، اما اگر بخش خصوصی هم در نظر داشت ابزارهای تحریمشکن را توسعه دهد با دریافت مجوز قادر به این کار خواهد بود.
وی ادامه داد: این مصوبه مستقل از سکوها است. به طور کلی هر سکویی که چهارچوب و قوانین ما را با هر کدام از سه راه ارائه شده رعایت کند در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. در طراحی زیست بودم فضای اقتصاد دیجیتال توسعهای صورت گرفته که این مصوبه یکی از بخشهای آن خواهد بود. در بحث حریم خصوصی که چندی پیش مصوب شد، هویت و سابقه فرد باید در اختیار خودش باشد. در این راستا امروز صبح از سامانه هدی در سازمان ثبت احوال رونمایی شد که گام دیگری برای حفاظت از حریم خصوصی مردم است.
رئیس شورای عالی فضای مجازی توضیح داد: امسال مصوبه درآمد تولید کنندگان محتوا را هم داشتیم، در این مصوبه تولیدگنندگان، از تولید محتوا کسب درآمد میکنند.
آقامیری با تأکید بر اینکه نگاه استفاده پوستهای به مصوبه اشتباه است، گفت: ما واژه «درگاههای حکمرانیپذیر» را در سند داریم که از نظر فنی معنایی وسیعتر از پوسته دارد و در این سند سازوکاری که برای فعالیت سکوها بیان شده است ذیل نظر تنظیمگر همان حوزه است. تنظیمگر بخشی بر اساس ضروریات آن صنعت چهارچوبها و مقررات فعالیت سکوها در آن حوزه را مشخص میکند، بر همین اساس به تنظیمگرها فرصت دادیم تا با مشخص کردن چارچوبهای خود و ارسال آن به مرکز ملی به استفاده از سکوها کمک کنند. در ابلاغیه حریم خصوصی، تنظیمگران بخشی موظف هستند حفاظت از دادههای مردم را به عنوان یک اصل در نظر داشته باشند.
بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران، که از امروز آغاز شد، تا چهارشنبه دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) برپا خواهد بود.