به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، دویست و پنجاه و سومین شماره ماهنامه فیلمنامه نویسی «فیلم نگار» ویژه اسفندماه ۱۴۰۲ در ۱۱۸ صفحه منتشر شد. در ابتدای این شماره، بررسی فیلمنامه آثار حاضر در جشنواره چهل و دوم فجر را میخوانیم که نویسندگان و منتقدین فیلم نگار، فیلمهای جشنواره را از منظر حادثه محرک، نقش پرسش دراماتیک در داستانگویی، شخصیت پردازی، نسبت کشمکشهای درونی و بیرونی، پایان بندی، گره افکنی و برقراری تعادل ثانویه نقد و تحلیل کردهاند.
پرونده موضوعی این شماره به اقتباسهای سینمایی و تلویزیونی از آثار ادگار آلن پو نویسنده، ویراستار و منتقد ادبی و از پیشتازان ژانر جنایی-کارآگاهی در ادبیات آمریکا اختصاص دارد. پنج درس تأمل برانگیز فیلمنامه نویسی از ادگار آلن پو، تطبیق مؤلفههای گوتیک در داستانهای اقتباسی ادگار آلن پو در ادبیات و سینما، آسیب شناسی اقتباسهای سینمایی از آثار او، تأثیر او بر فیلمهای وحشت امروزی و... از مطالب این بخش به شمار میروند.
بخش سینمای جهان با سیناپس جاماندگان، چشمانت را ببند و من کاپیتان هستم آغاز میشود و با نقد و گفتگوهایی با خالقان این آثار ادامه مییابد.
مطالعه تطبیقی کتاب و فیلمنامه «شاهین مالت» و چگونگی گذار از نمایشنامه نویسی به فیلمنامه نویسی عناوین دیگر این بخش هستند.
فیلمنامه کامل این شماره به «اوپنهایمر» نوشته کریستوفر نولان اختصاص دارد که توسط ونداد الوندیپور به فارسی برگردانده شده است. یادداشت مترجم، سکانس برگزیده، یک گفتگو و نقدی بر این فیلمنامه، مطالب پایانی این شماره هستند.
«فیلم نگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر میشود. علاقهمندان میتوانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شمارههای قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.