به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ احسان مومنی با اشاره به اینکه رانندگی در شرایط برفی و بارانی سخت است؛ گفت: سختترین شرایط رانندگی در آب و هوای برفی و بارانی است؛ زیرا دید راننده بسیار کاهش پیدا کرده و سطح آسفالت لغزنده میشود.
وی به شهروندان توصیه کرد اگر در زمان بارندگی کار ضروری ندارند از خانه خارج نشوند و ادامه داد: قبل از شروع حرکت، وسیله نقلیه خود را چک کنید و از درست کار کردن برف پاک کن ها، آج لاستیک، وسیله گرمایشی و چراغها اطمینان حاصل کنید.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: در روزهای برفی شاهد ترافیک بیشتری در سطح معابر هستیم و این مسئله صبر و حوصله بیشتری را برای رانندگی میطلبد. همچنین توصیه میکنیم رانندگان با سرعت کمتر از حد مجاز معابر رانندگی کنند.
مومنی با بیان اینکه افراد از گرفتن ترمز ناگهانی جدا خودداری کنند؛ گفت: از آنجایی که معابر لغزنده هستند یک ترمز ناگهانی میتواند باعث خروج از مسیر و واژگونی خودرو شود.
رسم روزانه ۴۰۰ کروکی الکترونیکی در پایتخت
مومنی درباره کروکی الکترونیکی گفت: از سیزدهم آبان ماه امسال، پلیس با استفاده از برنامهای که روی تبلتهای افسران وجود دارد؛ کروکیها را به صورت الکترونیکی رسم میکند. این روش باعث میشود خیلی زودتر روند تصادفات طی شود.
وی افزود: با این روش، نیازی نیست افسر همه اطلاعات را ثبت و ضبط کند و فرد میتواند تنها با وارد کردن کدملی راننده در سیستم تبلت، تمام اطلاعات راننده و وسیله نقلیه را مشاهده کند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به ارتباط برخط پلیس و بیمه ادامه داد: به این صورت دیگر از کاغذ در روند اداری تصادفات استفاده نمیشود. همچنین یک پیامک برای راننده غیرمقصر ارسال میشود که راننده میتواند با همان پیامک به اداره بیمه مورد نظر مراجعه کرده و خسارت خود را با کدی که در پیامک ذکر شده؛ دریافت کند. این سامانه برخط است و با با بیمهها نیز ارتباط مستقیم دارد.
مومنی گفت: یکی دیگر از مزایای این روش الکترونیکی، این است که افراد شیاد نمیتوانند با دستکاری کورکی ها، اقدام به کلاهبرداری کرده و تصادفات صوری را ایجاد کنند. همچنین تمام سوابق افراد بررسی میشود تا مشکلات دیگری ایجاد نشود.
وی افزود: در حال حاضر برای دریافت خسارت تا سقف ۳۰ میلیون تومان اصلا نیازی به کروکی نیست. از زمانی که کار با این تبلتها شروع شده همکاران بنده روزانه ۴۰۰ کروکی ترسیم و تنظیم کرده اند که قبل از آن آمار ترسیم کروکی کاغذی روزانه ۲۰۰ برگ بود.
کدام محورها تصادفات فوتی بیشتری دارند؟
مومنی درباره محوری که بیشترین تصادفات منجر به فوت را دارد؛ گفت: بزرگراه امام علی (ع)، بزرگراهی است که بیشترین تصادفات منجر به فوت ناشی از سرعت بالا را دارد. این بزرگراه دارای شیب زیادی است و در ۱۱ ماه امسال، ۱۳درصد تصادفات در محور رخ داده است.
وی افزود: بزرگراه آزادگان با ۹ درصد در جایگاه دوم قرار دارد که هفت مسیر رفت و هفت مسیر برگشت دارد. همچنین بزرگراه شهید لشگری یا همان جاده مخصوص کرج با ۷ درصد در جایگاه سوم قرار دارند که در این بزرگراه که ورودی شهر تهران بوده و بسیار پرتردد است.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با ارائه آماری در زمینه جریمهها ادامه داد: در ۱۱ ماه امسال، یک میلیون و ۷۰۰ هزار وسیله نقلیه که سرعت داشتند، توسط همکاران من و دوربین جریمه شده اند که این مقدار در روز ۵۲۰۰ وسیله نقلیه میشود.
وی افزود: این مقدار تخلف سرعت در روز بسیار زیاد است، اما چون مطالبه مردم نیز هست برای ما بسیار اهمیت دارد. این رانندگان متخلف اکثرا جوانان هستند.
مومنی اظهار کرد: سرعت با جان افراد ارتباط مستقیم دارد بنابراین ما ۱۳درصد افزایش برخورد با تخلف سرعت را داشته ایم.
وی افزود: بیشترین تصادفات ناشی از سرعت از ساعت ۱۲ شب تا ساعت ۴ صبح اتفاق میافتند.
رای دادن را به آخر شب موکول نکنید
وی با اشاره به برگزاری انتخابات در روز جمعه اسفندماه گفت: همکاران من در پلیس راهور در تمام محورها و محلهای اخذ رای حضور خواهند داشت تا با نظم بخشی هرچه بهتر رای گیری صورت گیرد.
مومنی از شهروندان خواست رای دادن را به ساعات پایانی شب موکول نکنند و در این باره افزود: سالهای قبل شاهد بودیم در ساعات پایانی رای گیری، ترافیکهای شدیدی در بیشتر نقاط شهر ایجاد میشد که حاصل شرکت در انتخابات در ساعات پایانی شب بود.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد:همچنین از رانندگان درخواست میکنم در محلهای اخذ رای به هیچ وجه به صورت دوبله خودروی خود را پارک نکنند و پس از پارک خودروی خود در محل امن و مناسب، به صورت پیاده به سمت صندوقهای را گیری حرکت کنند.