کد خبر:۱۱۳۵۹۷۷
در گفت‌و‌گو با دانشجو؛

معاف: کسی که قصد دارد جهاد تبیین انجام دهد باید به محتوا، مفاهیم و آیات قرآن اشراف داشته باشد

به گفته معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، حفظ موضوعی قرآن یکی از بهترین روش‌ها برای انس با قرآن است تا افرادی که به دلیل مشغله‌های کاری و زندگی فرصت حفظ کل قرآن را ندارند، بتواند ۱۰۰ آیه که در زندگی به آن‌ها نیاز دارند را حفظ کند و در اتفاقات و حوادث به آن‌ها مراجعه نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در مصاحبه با دانشجو پیرامون اهمیت حفظ قرآن گفت: حفظ قرآن از کارهایی است که در سیره‌ پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) با تعابیر و شکل‌های مختلف سفارش شده است. تعبیر «الحامل للقرآن» در روایات، ناظر به موضوعی است که امروز به آن حفظ قرآن می‌گوییم؛ یعنی فرد قرآن را در ياد‌، ذهن و همراه خودش داشته باشد.

 وی حفظ قرآن را یکی از بهترین روش‌ها برای انس و ارتباط مستمر با قرآن دانست و افزود: طبعاً کسی که قرآن را حفظ می‌کند باید ساعت‌ها در محضر قرآن بنشیند و به مضامین و کلمات و مفاهیم توجه کند تا قرآن در ذهن او قرار بگیرد و بعد حافظ قرآن شود. همچنین به‌منظور تثبیت حفظ لازم است تا فرد به طور طبیعی مدام به قرآن مراجعه کند و این مقدمه انس با قرآن می‌شود. در واقع، حفظ قرآن طریقتی برای انس با  قرآن و ورود قرآن به زندگی فردی و اجتماعی ما است.

معاف با اشاره به اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: حفظ موضوعی به این معناست که شما موضوعات مورد ابتلا و حوادث اصلی زندگی‌تان را مبتنی بر آیات قرآن پیش ببرید؛ یعنی بدانید در زمان، مکان و اتفاقات مختلف کدام آیه قرآن را باید مورد استناد قرار دهید و به آن توجه کنید تا بتوانید کارتان را قرآنی و مبتنی بر نظر کلام خدا پیش ببرید.

او ادامه داد: حفظ موضوعی قرآن یکی از بهترین روش‌ها برای انس با قرآن است. ممکن است فرد به دلیل مشغله‌های کاری و زندگی فرصت حفظ کل قرآن را نداشته باشد، اما بتواند ۱۰۰ آیه  قرآن که در زندگی به آن‌ها نیاز دارد را حفظ کند و در اتفاقات و مستحدثات به آن‌ها مراجعه نماید؛ این تاثیر حفظ موضوعی قرآن بر پیشبرد نظریه قرآنی، جامعه قرآنی و سبک زندگی قرآنی است.

معاف درباره مبانی انتخاب آیات در حفظ موضوعی قرآن توضیح داد: برای هر کسی می‌توان متناسب با نیاز، دغدغه‌، مشکلات و مسائل زندگی، آیاتی را پیشنهاد داد. بین یک دانش‌آموز نوجوان و جوان و بین بانوان و آقایان ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. همچنین بین کودکان و افراد سن بالا تفاوت‌هایی وجود دارد؛ لذا متناسب با نیاز فرد باید مخاطب‌شناسی و مخاطب‌یابی کرد و بر اساس آن آیاتی را پیشنهاد داد.

او با اشاره به تأثیر حفظ موضوعی قرآن بر جهاد تبیین تصریح کرد: خداوند در آیه ۴۴ سوره نحل می‌فرماید "لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ؛ بر تو قرآن را نازل کردیم تا برای مردم آنچه را که به آنان فرستاده شده بیان کنی. "  لذا کسی که می‌خواهد جهاد تبیین انجام دهد باید به محتواها، مفاهیم و آیات قرآن اشراف داشته باشد. همچنین فرد برای تبیین یک مسئله باید مفهوم، منطوق، محتوا  و دیدگاه آن را دقیقاً بشناسد.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در پایان خاطرنشان کرد: مقدمه‌ تبیین برای دیگران، اشراف خود فرد است؛ وقتی خود فرد اشراف داشته باشد می‌تواند برای دیگران تبیین کند و موضوعاتی که برای دیگران در این مقطع اهمیت دارد را توضیح دهد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار