به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صبح امروز ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ آیین بهرهبرداری از سه ایستگاه جدید مترو به همراه ایستگاه تبادلی تربیت مدرس و ۲ ورودی در خط ۶ مترو تهران با حضور شهردار تهران انجام شد.
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران در این مراسم گفت: از اسفند سال گذشته با همت دوستان در قرارگاه خاتم النباء (ص) اتمام این ایستگاهها را در دستور کار قرار دادیم و امروز ایستگاههایی افتتاح میشود که بار ترافیکی را در غرب کاهش میدهد و ایستگاه شهدای کن و آیتالله کاشانی نیز در آینده افتتاح میشود.
وی ضمن اشاره به اینکه طراحی خطوط ۸ تا ۱۱ انجام شده بود و عملیات حفاری خط ۱۰ مترو شروع شد، ادامه داد: خط ۸ مترو را کلنگ زنی کردیم و برای خط ۹ نیز با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) قرارداد داریم، خط ۱۱ مترو هم در سال آینده عملیات آن آغاز خواهد شد و اتفاق مهمی از نظر توسعه خطوط داریم.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه توسعه غربی و شرقی خط ۴ مترو را نیزشروع کردهایم افزود: در حوزه واگن نیز اتفاقات خوبی در سالی که گذشت رقم خورد، هزار و ۱۶۹ واگن در مترو تهران وجود دارد و ۷۹۰ واگن جدید در حال ورود است. قرارداد ۳۱۳ واگن ملی در حال پیگیریست و شهرداری تهران قرارداد خرید ۲۷ هزار تاکسی، ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس برقی و ۱۰ موتور برقی و ۱۰ هزار ون را منعقد کرده است.
لزوم افزایش خطوط مترو
مهدی چمران نیز در این مراسم گفت: بعد از کندی کار در مدت کوتاهی این امر صورت پذیرفت و مجددا شاهد حرکت سریع و شتابان احداث مترو هستیم.
وی ضمن اشاره به اینکه اهمیت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال نو نمود دارد و نباید با چنین ترافیکی مواجه میشدیم ادامه داد: نداشتن و نخریدن قطعات و عدم توجه به توسعه و نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی سبب وجود چنین شرایطی شده، طراحی خطوط مترو برای قبل از انقلاب و با توجه به شرایط آن زمان است و با این افزایش جمعیت و ترافیک این خطوط کافی نیست و باید اضافه شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره معماری خاص ایستگاه بهار شیراز افزود: امید است این معماری خاص ایرانی اسلامی در سایر ایستگاهها توسعه یابد تا این نوع معماری برای آیندگان به میراث بماند.
وی بیان کرد: اگر خطوط مترو و اتوبوس به حد کافی باشد میتوانیم برنامهریزی کنیم که چگونه مردم از خودروی شخصی کمتر استفاده کنند تا ترافیک کمتری داشته باشیم.
ایستگاه بهار شیراز به بیمارستان خانواده متصل میشود
علیرضا زاکانی نیز در این مراسم گفت: عملیات احداث ۳ ایستگاه و ۲ ورودی افتتاح شده امروز، ابتدا با همراهی شرکت مپنا شروع شد و پس از آن ایستگاه تربیت مدرس به وسیله قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) و ایستگاههای بخش شمالی خطوط ۶ به وسیله شرکت چیلکو افتتاح شدند.
وی ضمن اشاره به اینکه در طراحی فضای ایستگاههای مترو بیش از هر عنصر دیگری به سراغ معماری ایرانی-اسلامی رفتهایم، تا علاوه بر ایجاد فضای دلانگیز، اتصالی به گذشته فرهنگی خود نیز داشته باشیم، ادامه داد: در همین راستا نمونه دقیقی از معماری ایرانی-اسلامی را در ایستگاه تربیت مدرس با وجود قوسهای آجری آن میبینیم.
شهردار تهران افزود: برای رعایت استاندارهای مرتبط با پدافند غیرعامل به دنبال اتصال برخی از ایستگاههای مترو با بیمارستانها بودیم و ایستگاه بهار شیراز نیز از این لحاظ به بیمارستان خانواده متصل میشود.
زاکانی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ مترو تهران ۱۴۲ ایستگاه به طول ۲۵۴ کیلومتر داشت، اما امروز بعد از گذشت ۳۰ ماه ایستگاههای مترو تهران به ۱۵۹ عدد و به طول ۳۰۳ کیلومتر رسیده است.
وی توضیح داد: تمرکز اصلی ما در مدیریت شهری ایجاد تحول کالبدی در شهر تهران بود که این موضوع را محورهای مختلفی دنبال کردیم، در موضوع حل آلودگی هوا با وجود مسئولیت ۲۳ دستگاه دیگر شهرداری تهران گامهای بزرگی در این زمینه از جمله اضافه شدن ۳ هزار اتوبوس برقی، ۵۵ هزار تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی به ناوگان حملونقل عمومی در ماههای آینده برداشته است.