گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: بازار خودرو در نخستین روزهای خود در سال جدید با افزایش قیمت همراه بود. این وضعیت در حالی رقم خورد که چند ماه پیش مسؤولان وزارت صمت از بهبود این بازار در طول ماههای آتی خبر داده بودند اما این وعده محقق نشد.
در حال حاضر بررسی قیمت چهار مدل از اتومبیلها حاکی از آن است که قیمت بعضی از آنها در طول ۷ گذشته به طور میانگین بین ۱۵ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است. بر اساس واکاویهای صورت گرفته، قیمت خودرو کوییک S دندهای در روز یک آبان سال قبل ۳۴۸ میلیون تومان بوده اما اکنون قیمت این اتومبیل به عدد ۴۱۵ میلیون تومان رسیده است.
علاوه بر آن قیمت خودروهای دیگری همچون دنا پلاس ۶ دنده توربو و شاهین G در روز یکم آبان ماه سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۷۴۴ و ۵۸۴ میلیون تومان بوده است اما اکنون به عدد ۸۹۵ و ۷۱۵ میلیون تومان رسیده است.
پژو پارس LX TU۵ از جمله خودرویی مورد بررسی است که در مقایسه با سایر موارد انتخاب شده از افزایش قیمت قابل توجهی برخوردار بوده است. قیمت این خودرو در یکم آبان ماه سال قبل ۶۱۵ میلیون تومان بوده، اما نرخ آن در روز جاری به عدد ۸۲۸ میلیون تومان رسیده است. جدول زیر ضمن درج قیمت این چهار خودرو در روزهای یکم آبان سال گذشته و همچنین ۱۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ به میزان درصد افزایش قیمت آنها هم اشاره کرده است.
بازار، تشنه عرضه خودرو
«سعید موتمنی» رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو پیرامون وضعیت بازار خودرو در طول ماههای اخیر اظهار کرد: در حال حاضر این بازار در شرایط رکودی به سر میبرد و قیمت خودرو در طول ماههای اخیر افزایش قابل ملاجظهای داشته، اما در طی هفتههای اخیر شدت این امر قدری نسبت به ماههای قبل تعدیل شده است.
موتمنی خاطر نشان کرد: آمارهای منتشر شده از میزان تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ نشان از آن دارد که ایرانخودرو و سایپا در آن سال با کاهش تولید و سپس افت فروش مواجه شدهاند. همین مسئله شرایط عرضه بازار خودرو را با چالش مواجه کرد.
رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار خودرو ایران متاثر از مولفههایی همچون قیمت ارز، عرضه و تقاضا و در نهایت تورم است؛ لذا به واسطه بروز هرگونه مشکل در هر یک از آنها بازار با نوسان همراه خواهد شد. اکنون کمبود عرضه و افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی از نقش بسزایی در شرایط فعلی آن برخوردار هستند.
رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با اشاره به عدم تحقق کامل واردات خودرو در سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ دولت اعلام کرد که به منظور تنظیم بازار خودروی کشور حداقل ۱۰۰ دستگاه اتومبیل را تا پایان سال وارد خواهد کرد اما متاسفانه در پایان این سال فقط ۱۱ هزار دستگاه خودرو به صورت قطعی بازار بازار عرضه شده است.
کاهش تولیدخودروسازان در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از عملکرد سه شرکت ایران خودرو، سایپا و همچنین پارسخودرو، این سه خودروساز در فروردین امسال در مجموع نزدیک به ۴۲ هزار و ۴۰۰دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردهاند. این رقم در حالی به دست آمده که در مدن زمان مشابه سال ۱۴۰۲ مجموع تولید محصولات سواری آنها حدود ۵۵ هزار دستگاه بود؛ بنابراین خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ با کاهش ۲۴درصدی در تولید خود مواجه شدهاند.
در طول هفتههای اخیر احتمال افزایش قیمت کارخانههای خودروهای داخلی از قوت زیادی برخوردار شده است؛ لذا، به نظر میرسد که کاهش تولید خودروسازان در این ماه ناشی از علت فوق باشد. مضاف بر این موضوع با رشد قیمت کارخانهای خودروها متقاضیان این کالا در سال جدید با چالش جدی برای تهیه آن مواجه خواهند شد.
در حال حاضر افزایش قیمت در بازار خودرو و کنترل آن آهسته آهسته به نقطه مشترکی در کارنامه فاطمی امین و علیآبادی تبدیل شده است. این موضوع سرانجام به عمر حضور ۲ سال و نیمه فاطمی امین در وزارت صمت پایان داد، اما اکنون در آستانه یک سالگی وزارت علی آبادی گریبان او را گرفته است. حال باید دید که دومین وزیر صمت دولت سیزدهم چگونه این موضوع را کنترل خواهد کرد.