به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه کتابی؛ فناوری نانو به دنیای اسباببازیها نیز نفوذ کرده و دریچهای نو به سوی آموزش و سرگرمی کودکان گشوده است. اسباببازیهای نانویی با تلفیق خلاقیت و علم، تجربهای منحصر به فرد برای نسل نو فراهم میکنند و در عین حال، مفاهیم علمی پیچیده را به زبانی ساده و جذاب به آنها میآموزند.
ایجاد علاقه به علم نانو، تقویت خلاقیت و مهارتهای ذهنی و افزایش آگاهی از کاربردهای فناوری نانو را میتوان به عنوان مزایای اسباببازیهای نانویی برشمرد.
این اسباببازیها کودکان را با دنیای شگفتانگیز اتمها و مولکولها آشنا میکنند و زمینه را برای شکوفایی استعدادهای علمی آنها فراهم میکنند همچنین قدرت تخیل، تفکر انتقادی و حل مسئله را در کودکان تقویت میکند. اسباببازیهای نانویی نشان میدهند که چگونه این فناوری در زندگی روزمره ما کاربرد دارد و به درک بهتر دنیای اطرافمان کمک میکند. اسباببازیهای نانویی با استفاده از مواد ایمن و غیر سمی تولید میشوند و به سلامت کودکان آسیبی نمیرسانند.
در سالهای اخیر، شاهد رشد و توسعه صنعت اسباببازیهای نانویی در ایران بودهایم. شرکتهای دانشبنیان و خلاق ایرانی با استفاده از فناوری نانو، اسباببازیهای آموزشی و سرگرمکنندهای را تولید میکنند، اما ظرفیت این بعد از فناوری نانو پیش از مقداری است که اکنون در بازار متقاضی دارد.
رسانهها میتوانند با معرفی اسباببازیهای نانویی به کودکان و خانوادهها، به افزایش آگاهی از این محصولات و ترویج استفاده از آنها در بین فرزندانمان کمک کنند. همچنین، میتوانند با برگزاری مسابقات و جشنوارهها، زمینه را برای خلاقیت و نوآوری در این حوزه فراهم کنند.
اسباببازیهای نانویی، نسل جدیدی از اسباببازیها هستند که آموزش و سرگرمی را به طور همزمان برای کودکان فراهم میکنند. این اسباببازیها میتوانند نقش مهمی در شکوفایی استعدادهای علمی و خلاقیت کودکان ایفا کنند و به آنها در درک بهتر دنیای اطرافشان کمک کنند.
از کیتهای آموزشی، اسباببازیهای ساختنی، بازیهای فکری وعروسکها و شخصیتهای کارتونی میتوان به عنوان اسباب بازیهای نانویی نام برد.
این کیتهای آموزشی شامل ابزارها و مواد لازم برای انجام آزمایشهای علمی ساده در خانه هستند و به کودکان کمک میکنند تا مفاهیم علمی پایه را به صورت عملی تجربه کنند.
مدیر یک شرکت خلاق: کیتهای علمی و آموزشی محصولی است که با توجه به محتوای کتاب درسی، مفاهیم علمی را به صورت آزمایش در میآورد و آزمایشهای مرتبط با آن را طراحی می کند. در این کیتها همه وسایل و مواد لازم انجام آزمایش، به همراه دفترچه راهنما در اختیار دانشآموزان قرار داده شده است که علاوه بر توضیح اصول علمی، روش و فرایند انجام آزمایش را گام به گام با تصویر به دانشآموزان آموزش میدهد. ساختار کیتها به نحوی است که ابتدا دانشآموز به واسطه آزمایشهایی با مفاهیم پایه علمی آشنا میشود؛ پس از آن آزمایشهایی طراحی شده به شکل کاربردی با مفهومی که یاد گرفتند، آزمایشها را انجام میدهند. کیتهای عملی این شرکت تا حدودی متفاوت از دسته اسباب بازی است؛ عمده مردم اصلا نمیدانند کار و محتوای ما چیست، زیرا نمونه آن در کشور بسیار محدود است.
آشنایی کودکان با مفهوم فناوری نانو در دارورسانی از طریق اسباببازی
نفیسه نیکنژادی، طراح اسباب بازی: این بازی شامل یک صفحه چوبی است که نمای بعضی از اعضای داخلی بدن انسان، قلب، ریه، کلیه، معده، مثانه و مغز را نمایش میدهد. گلولههای رنگی به کارگرفته شده در این بازی نماد ذرات دارو در بدن هستند.
کودک میتواند به کمک قلم آهنربایی تعبیه شده در بازی، داروهای نانویی رنگی را براساس الگوی رنگ هر عضو از بدن، از طریق راههای پر پیچ و خم موجود در صفحهی بازی به عضو مورد نظر برساند و کودک به صورت ضمنی مفهوم دارورسانی هدفمند را فراگیرند. اسباب بازی دارورسانی هدفمند برای کودکان ۳ سال تا ۸ سال کاربرد دارد.
این اسباب بازی، یک بازی و سرگرمی مناسب جهت درک کاربرد محصولات فناوری نانو در دارورسانی بوده است. آموزش اعضای بدن و محل قرارداشتن آنها در بدن انسان، افزایش دقت، تمرکز و تقویت توجه در کودکان، تقویت مهارت مسیر یابی، هوش مکانی و لذت بازی با مارپیچ و خواص مغناطیسی و همچنین ایجاد حس اعتماد به نفس و تقویت مهارت حل مساله و تفکر از جمله مزایای این اسباب بازی برای کودکان است.
درک مفهوم کمآبی و آبگریزی در نانو ویژه کودکان
پوریا اسماعیل صوفیان فارغ التحصیل دکترای داروسازی و طراح اسباب بازی آموزشی آبرسان: در ﺑﺎزی آبرسان ﻳک ﺟﺎده ﻣﺎرﭘﻴﭻ روی صفحهای ﭘﺎرﭼﻪای ﻗﺮارداده ﺷــﺪه ﻛﻪ ﻛﻮدﻛﺎن -ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎزی ﻣﺎز- ﺑﺎﻳﺪ ﻗﻄﺮه آب را ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻛﻨﻨﺪ و ﻓﻴﻞﻫﺎ و درﺧﺘﺎن ﺗﺸﻨﻪ را سیراب کند. ﺟﺎده ﻣﺎرﭘﻴﭻ ﺑﺎزی، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از محلول ﻧﺎﻧﻮﻳی آﺑﮕﺮﻳﺰ ﺷﺪه و اگر قطره آب از جاده بیرون برود جذب پارچه خواهد شد. در این بازی ﻛﻮدﻛﺎن ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻳک ﺑﺎزی ﻫﻴﺠﺎﻧی ﺑﺎ ﻣﻔﻬﻮم آﺑﮕﺮﻳﺰی در ﻧﺎﻧﻮ نیز آﺷﻨﺎ میشوند. این محصول برای گروه سنی ۷ سال به بالا طراحی شده است.
آشناشدن کاربر با خواص آب دوستی و آب گریزی مواد، درک کردن مفهوم کم آبی و نیاز محیط زیست به آب، افزایش هماهنگی چشم و دست برای هدایت درست مسیر آب، آشنایی با مفاهیم جذاب و پایهای فناوری نانو، تشویق این گروه سنی به بازی بیشتر با ابزارآلات فکری و دستی نسبت به بازیهای مجازی ازجمله مزایای این بازی است.
آشنایی کودکان با کاربرد فناوری نانو در انتقال جریان الکتریسیته با جوهر رسانا توسط یک اسباب بازی
سیمین افاضلی، طراح اسباب بازی آموزشی نانو برقی: تحقیقات انجام شده و همراهی فعالان حوزه نانو به این نتیجه رسیدیم که یک سری مواد وجود دارد که با استفاده از فناوری نانو قابلیت رسانایی پیدا کرده است. محصولی مانند جوهر که میتواند حالت رسانایی نیز ایجاد کند. به این فکر افتادم که از طریق این محصول کودکان را با فناوری نانو و تکنولوژی روز دنیا آشنا کنیم.
در مدارس در دروسی همچون کار و فناوری مدار الکتریسیته را به دانش آموزان آموزش میدهند. بدین صورت که جریان برق از طریق مدار و سیم رسانا انتقال پیدا میکند و موجب روشن شدن لامپ میشود؛ در مقاطع بالاتر این موضوع به مبحث مغناطیس در درس فیزیک گسترش پیدا میکند. به این فکر افتادیم که چرا به جای سیم مسی (که قابلیت رسانایی دارد) از جوهر رسانا که محصول نانویی نیز هست، استفاده نکنیم.
در این طرح که با موفقیت پیش رفت، یک لامپ کوچک LED را با باتری معمولی در نظر گرفتیم . سپس طرحی را پیاده کردیم که برای کودکان و نوجوانان جذاب باشد. مدار را به صورت نقاشی طراحی کردیم؛ برای مثال ماشین پلیسی را در نظر بگیرد که کودک با رنگ آمیزی مسیر چراغ این ماشین اسباب بازی تا درب آن به وسیله جوهر رسانا، قادر به روشن کردن چراغ ماشین میشود. این محصول علاوه بر آموزش مفهوم مدار رسانا برای کودک، مهارت رنگ آمیزی و سرگرمی را نیز به همراه دارد. از این طریق برای کودکان کوچکتر فهم مفهوم مدار از لحاظ علمی قابل پذیرش است.
تولید اسباببازیهای نانویی به دلیل استفاده از مواد و فناوریهای پیشرفته، میتواند پرهزینه باشد. این امر میتواند قیمت نهایی این محصولات را بالا برده و دسترسی به آنها را برای قشر کمبرخوردار جامعه محدود کند. همچنین بسیاری از مردم، به خصوص والدین، با اسباببازیهای نانویی و مزایای آنها آشنا نیستند. این موضوع میتواند تقاضا برای این محصولات را کاهش دهد و مانع از رشد و توسعه این صنعت شود. به دلیل ماهیت نوظهور این فناوری، هنوز قوانین و مقررات مدونی برای تولید و عرضه اسباببازیهای نانویی وجود ندارد. این امر میتواند چالشهایی را برای تولیدکنندگان و عرضهکنندگان این محصولات ایجاد کند. اسباببازیهای نانویی باید با طیف گستردهای از اسباببازیهای سنتی که در بازار موجود هستند، رقابت کنند. جلب توجه کودکان و والدین به این محصولات جدید، کار آسانی نیست.
با وجود چالشهای موجود، صنعت اسباببازیهای نانویی پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه دارد. همچنین از تاثیر فرهنگی اسباب بازیها نیز نباید غافل شد. با حمایت دولت، افزایش آگاهی و نوآوری، این صنعت میتواند نقش مهمی در آموزش و سرگرمی کودکان ایفا کند و به نسل آینده در مسیر پیشرفت علم و فناوری کمک کند. با ورود اسباببازیهای نانویی به دنیای کودکان، میتوانیم امیدوار باشیم که نسلی خلاق، نوآور و علاقهمند به علم و فناوری را پرورش دهیم.
اهمیت اسباب بازی در شکل گیری فرهنگ ایرانی - اسلامی هویداست و ترکیب آن با فناوریهای جدید که سبب آشنایی کودکان با علم روز دنیا میشودذ نیز تاثیر آن را چندین برابر کرده است؛ اما با این حال صنعت اسباب بازی همچنان در حاشیه جلسات دولتیهاست.