سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو _ فاطمه قدیری پیرامون چالش دانش آموزان المپیادی اظهار داشت: نتایج المپیاد جهانی جمهوری اسلامی ایران خیلی مهم است. به این دلیل که تنها مسابقه دانشآموزی جهانی است که آموزش و پرورش ما با آن در عرصه جهانی ارزیابی میشود. همچنین در فضای نخبگانی است که غالب دنیا در آن شرکت میکنند و خیلی در اعتماد بنفس ملی و اثبات تواناییهای ما در بعد جهانی اثر دارد.
وی افزود: متاسفانه علی رغم حرکت خوبی که باشگاه در این چندسال داشته و تصمیماتی که در این سالها گرفته شده است، یک ریزش جدی در فضای المپیادی را شاهد بودیم.
وی در ادامه گفت: برای جلوگیری از این اتفاق، خود مدال آوران طرحی را تحت عنوان طرح ساماندهی المپیادهای علمی مطرح کردند که با نگاه آنها و با توجه به دغدغههای المپیادیها چه اتفاقی بیافتد فضای المپیادی دوباره جدی میشود و نتایج خوبی که در المپیاد جهانی کسب کردیم را میتوانیم حفظ کنیم.
حسینی اذعان داشت: طرح ساماندهی المپیادهای علمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است؛ و حمایتهای خوبی هم از سمت وزارت آموزش و پرورش، نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.
رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: بچهها یک سری پیشنهادها، از جمله اینکه بچههای المپیادی که در پایههای دهم و یازدهم درگیر مطالعه و آماده شدن برای عضویت در تیمهای جهانی ما هستند، تمرکز جدی برا شرکت در آزمونهای نهایی را ندارند. این پیشنهاد شده است که معدل تراز پایه دوازدهم، جایگزین دهم و یازدهم بشود.
وی افزود: مورد پیشنهاد شده بعدی این است که رشتههایی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیستند (مدیریت اقتصاد، سلولهای بنیادی، نانو و ...) که رشتههای مهمی هم هستند جزو مصوبات شورا قرار بگیرند و شامل یک سری تسهیلاتی بشوند.
وی در رابطه با رشتههای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما ۱۴ المپیاد داریم که نصف آنها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است (ریاضی، فیریک، زیست شناسی و ...)، ولی باقی رشتهها با اینکه المپیاد جهانی دارند نتوانستهاند مصوبه شورا را دریافت کنند.